Samlingstråd Eyefinity / TrippleHead2Go / Nvidia Surround

Permalänk
Skrivet av NikonJunkie:

Laban!! satte upp nya burken och 3 skärmar idag.
Mina gamla uppsättning var ett Nvidia GT8800 med dubbla 22" och Win XP 32 Bit.
Nya uppsättningen är ett HD5870 och 3 x 22" i win 7 64 bit.

När jag kör Chrome så får jag nå märkliga artefakter på andra skärmen när jag kör något med flash i.. typ youtube.. som att det blir flimmer 10cm i nedkant på andra skärmen.

höll på att strula rejält med Eyefinity och fattade först inte vad som var fel.. hade ju en dp -> DVI singel link.. innan jag läste denna tråd och inser att jag måste ha en AKTIV dp-> DVI singel link.. de ser likadana ut (ingen separat USB ström) men den jag har är nån billig jag lånade från jobbet för att testa. Blir att beställa en sådan från komplett som länkats tidigare.

Iaf.. någon som har upplevt det där med Chrome och flimer på andra skärmen.. grymt skumt.. som sagt.. bara i Youtube och andra sidor med vissa flash saker på.. Händer inte när jag kör iExplorer..

Tack för en bra tråd!

Kan det vara så att du inte uppdaterat dina drivrutiner? I dom äldre drivrutinerna så vad idle klocken för låg så att man fick då flimmer/massa prickar på den sekundära skärmen.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Skrivet av snoogiloo:

Kan det vara så att du inte uppdaterat dina drivrutiner? I dom äldre drivrutinerna så vad idle klocken för låg så att man fick då flimmer/massa prickar på den sekundära skärmen.

Catalyst Drivisar eller flash drivisar? Sorry för korkade frågan..

Har konstaterat att det är flash iaf.. kör jag html5 på youtube i Chrome och flashblocker på andra siter så uppstår inte problemet..

Visa signatur

Asus Rampage III Gene | i7 950 | 3x2Gb Dominator | Gigabyte HD5870 | 5040x1050 | AX750 | Silverstone FT02BW

Permalänk
Medlem
Skrivet av NikonJunkie:

Catalyst Drivisar eller flash drivisar? Sorry för korkade frågan..

Har konstaterat att det är flash iaf.. kör jag html5 på youtube i Chrome och flashblocker på andra siter så uppstår inte problemet..

Catalyst (CCC)!

Permalänk
Skrivet av hirsch:

Catalyst (CCC)!

Tack...

se om man vågar d nu då.. många som verkar haft strul med 10.10
Misstänker att det är lika bra att uppdatera...

Visa signatur

Asus Rampage III Gene | i7 950 | 3x2Gb Dominator | Gigabyte HD5870 | 5040x1050 | AX750 | Silverstone FT02BW

Permalänk

Fungerar eyefinity 3 skærmar med 120hz??

Visa signatur

ASUS Rampage III Extreme, X58 | i7 980X 3,33GHz | 12 GB DDR3 Corsair GT | ASUS NVIDIA 580 SLI | Intel X25 G2 160 GB | 3 X ASUS VG 236H 3D VISION | Lian li PC P80

Permalänk

eyefinity problem

Tjenare. Jag har just skaffat mig två nya bildskärmar( har tre totalt) och håller på att bli tokig på att få det att fungera.
när jag sätter igång datorn är alla tre skärmarna på "duplicate" och har bra upplösning men så fort jag sätter dem på "extend" blir en skärm nerdragen till 640x480. skärmen som får låg res är den som sitter i min aktiva adapter från apple.
Mina nya skärmar är BenQ G2420HDBE och den gammla är någon random fujitsu siemens, kan det vara det här som göra att det blir såhär? Också om jag kollar min Recommended res så är det 1920x1200 på Fujitsun och 1920x1080 på BenQ
hoppas ni får någon klarhet av detta. om ni vill veta något mer skriv bara

Permalänk
Skrivet av bumbifans:

Tjenare. Jag har just skaffat mig två nya bildskärmar( har tre totalt) och håller på att bli tokig på att få det att fungera.
när jag sätter igång datorn är alla tre skärmarna på "duplicate" och har bra upplösning men så fort jag sätter dem på "extend" blir en skärm nerdragen till 640x480. skärmen som får låg res är den som sitter i min aktiva adapter från apple.
Mina nya skärmar är BenQ G2420HDBE och den gammla är någon random fujitsu siemens, kan det vara det här som göra att det blir såhär? Också om jag kollar min Recommended res så är det 1920x1200 på Fujitsun och 1920x1080 på BenQ
hoppas ni får någon klarhet av detta. om ni vill veta något mer skriv bara

har du DP på någon av dem eller kör du en konverter DP -> DVI?

ifall du kör konverter så måste det vara en Aktiv DP->DVI Singel link eller dual link.

Fast å andra sidan får du ju iaf bild.. kanske bara nån drivis till skärmen som är fel?

Visa signatur

Asus Rampage III Gene | i7 950 | 3x2Gb Dominator | Gigabyte HD5870 | 5040x1050 | AX750 | Silverstone FT02BW

Permalänk

jag kör konverter precis som du säger (Mini DisplayPort to Dual-Link DVI Adapter - Apple Store (UK)) är det. Och jag har de nysate drivisarna :S

Permalänk
Skrivet av bumbifans:

jag kör konverter precis som du säger (Mini DisplayPort to Dual-Link DVI Adapter - Apple Store (UK)) är det. Och jag har de nysate drivisarna :S

Hmm.. den ser ju ut att vara aktiv. Du har anslutit USB kabeln misstänker jag..

Innan jag köpte min adapter så läste jag runt en del och det verkar som det kan vara lite grinigt att hitta rätt adapter ibland :/

Visa signatur

Asus Rampage III Gene | i7 950 | 3x2Gb Dominator | Gigabyte HD5870 | 5040x1050 | AX750 | Silverstone FT02BW

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av bumbifans:

Tjenare. Jag har just skaffat mig två nya bildskärmar( har tre totalt) och håller på att bli tokig på att få det att fungera.
när jag sätter igång datorn är alla tre skärmarna på "duplicate" och har bra upplösning men så fort jag sätter dem på "extend" blir en skärm nerdragen till 640x480. skärmen som får låg res är den som sitter i min aktiva adapter från apple.
Mina nya skärmar är BenQ G2420HDBE och den gammla är någon random fujitsu siemens, kan det vara det här som göra att det blir såhär? Också om jag kollar min Recommended res så är det 1920x1200 på Fujitsun och 1920x1080 på BenQ
hoppas ni får någon klarhet av detta. om ni vill veta något mer skriv bara

Apple är tvyärr inte att rekommendera för eyefinity, det finns flera rapporter på andra forum där de har problem (finns också påståenden att de lyckas). Dock har jag inte sett någon försöka sig på att ge fakta om varför det funkar/inte funkar.

Och ja, det är väldigt "grinigt" att hitta en bra fungerande adapter. I denna tråden så finns flera poster med länkar, diskussioner och bildbevis till medlemmars gallerier där deras val av adapter fungerar. Vi har inte mig veterligen ännu idag någon som säger sig köra Eyefinity på en Apple adapter med fungerande resultat på SweClockers.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av NikonJunkie:

Laban!! satte upp nya burken och 3 skärmar idag.
Mina gamla uppsättning var ett Nvidia GT8800 med dubbla 22" och Win XP 32 Bit.
Nya uppsättningen är ett HD5870 och 3 x 22" i win 7 64 bit.

När jag kör Chrome så får jag nå märkliga artefakter på andra skärmen när jag kör något med flash i.. typ youtube.. som att det blir flimmer 10cm i nedkant på andra skärmen.

höll på att strula rejält med Eyefinity och fattade först inte vad som var fel.. hade ju en dp -> DVI singel link.. innan jag läste denna tråd och inser att jag måste ha en AKTIV dp-> DVI singel link.. de ser likadana ut (ingen separat USB ström) men den jag har är nån billig jag lånade från jobbet för att testa. Blir att beställa en sådan från komplett som länkats tidigare.

Iaf.. någon som har upplevt det där med Chrome och flimer på andra skärmen.. grymt skumt.. som sagt.. bara i Youtube och andra sidor med vissa flash saker på.. Händer inte när jag kör iExplorer..

Tack för en bra tråd!

Skrivet av snoogiloo:

Kan det vara så att du inte uppdaterat dina drivrutiner? I dom äldre drivrutinerna så vad idle klocken för låg så att man fick då flimmer/massa prickar på den sekundära skärmen.

Har löst "problemet"
Kör som sagt med 3 skärmar.. Vad jag "missat" var att sätta upp en grupp av skärmarna i CCC. När jag väl gjort det och ställt in upplösningen till 5040x1050 så försvann problemet helt..

Visa signatur

Asus Rampage III Gene | i7 950 | 3x2Gb Dominator | Gigabyte HD5870 | 5040x1050 | AX750 | Silverstone FT02BW

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av NikonJunkie:

Har löst "problemet"
Kör som sagt med 3 skärmar.. Vad jag "missat" var att sätta upp en grupp av skärmarna i CCC. När jag väl gjort det och ställt in upplösningen till 5040x1050 så försvann problemet helt..

Eeeh....jaaa...det brukar hjälpa att göra det grundläggande rätt...

Ursäkta men känner igen det där själv, har gjort många missar med inställningar som det är lite pinsamt att erkänna i efterhand.

Man kan inte anklaga ATI/Eyefinity för att komma med bra instruktioner heller, bästa är Youtube klippen från andra användare om man ska vara ärlig.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Lan:

Eeeh....jaaa...det brukar hjälpa att göra det grundläggande rätt...

Ursäkta men känner igen det där själv, har gjort många missar med inställningar som det är lite pinsamt att erkänna i efterhand.

Man kan inte anklaga ATI/Eyefinity för att komma med bra instruktioner heller, bästa är Youtube klippen från andra användare om man ska vara ärlig.

Eeeh jooo
pinsamt o pinsamt.. det är lätt att vara smart såhär i efterhand.. men var just från YT som jag upptäckte group för skärmar när jag skulle ställa in bfbc2..

är ju inte direkt så att GPU tillverkaren skickar med någon beskrivning heller.

grymt skön känsla i bfbc2 iaf

Visa signatur

Asus Rampage III Gene | i7 950 | 3x2Gb Dominator | Gigabyte HD5870 | 5040x1050 | AX750 | Silverstone FT02BW

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av NikonJunkie:

Eeeh jooo
pinsamt o pinsamt.. det är lätt att vara smart såhär i efterhand.. men var just från YT som jag upptäckte group för skärmar när jag skulle ställa in bfbc2..

är ju inte direkt så att GPU tillverkaren skickar med någon beskrivning heller.

grymt skön känsla i bfbc2 iaf

Jo, det är rätt gött när man klöser i med trippelskärm. Själv lirar jag Fallout: New Vegas med ini och pref filer modifierade och det är så fruktansvärt nice att man gråter när det kommer singelskärmslir som senaste COD:Black Ops...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av bumbifans:

Tjenare. Jag har just skaffat mig två nya bildskärmar( har tre totalt) och håller på att bli tokig på att få det att fungera.
när jag sätter igång datorn är alla tre skärmarna på "duplicate" och har bra upplösning men så fort jag sätter dem på "extend" blir en skärm nerdragen till 640x480. skärmen som får låg res är den som sitter i min aktiva adapter från apple.
Mina nya skärmar är BenQ G2420HDBE och den gammla är någon random fujitsu siemens, kan det vara det här som göra att det blir såhär? Också om jag kollar min Recommended res så är det 1920x1200 på Fujitsun och 1920x1080 på BenQ
hoppas ni får någon klarhet av detta. om ni vill veta något mer skriv bara

Hejsan, igen . Tänkte bara säga att jag fick det att fungera efter lite hjälp från apples support. Allt funkade super bara man inte hade "adapter skärmen" ansluten när man startade datorn. Den skall tydligen anslutas väl inne i windows.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av bumbifans:

Hejsan, igen . Tänkte bara säga att jag fick det att fungera efter lite hjälp från apples support. Allt funkade super bara man inte hade "adapter skärmen" ansluten när man startade datorn. Den skall tydligen anslutas väl inne i windows.

Humm...intressant. Hoppas det bara gällde första upstarten och att du sedan kan låta den vara ipluggad? Detta skulle förklara andras problem med adaptern.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Lan:

Humm...intressant. Hoppas det bara gällde första upstarten och att du sedan kan låta den vara ipluggad? Detta skulle förklara andras problem med adaptern.

Jaadå nu är det bara att tuta o köra (y)

Permalänk
Medlem

Köpte en adapter men vet inte om den är aktiv :/ Deltaco Mini DisplayPort till DVI-I adapter, 20-pin ha - 29-pin ho, 18 cm, svart - Alina System AB
Ngn som vet om den är det.
Enligt försäljaren så hade de sålt den till andra som fått det att funka.
Jag ser alla skärmar i CCC kan bara göra grupp med 2 skärmar men kan välja vilka 2 som ska ingå oavsett port.
Kör 2st DVi 1st MiniDP.
XFX Radeon HD 6870
Deltaco DP-DVI1
Relaterad DeLOCK Mini DisplayPort till DVI-I adapter, 20-pin ha - 29-pin ho, 0,18m, svart
Med denna adapter kan man ansluta t.ex. en DVI-skärm till ett grafikkort med DisplayPort.
Stöder DisplayPort 1.1a.
Upplösning: Upp till 1080p.
Överföringshastighet: Upp till 6,75 Gbps.
Bandbredd: 225 MHz/2,25 Gbps per kanal.
Vertikal frekvens: 50/60 Hz.
Levererar digital signal till DVI-porten.

Ngn lösning???

Permalänk
Skrivet av Fredarp:

Köpte en adapter men vet inte om den är aktiv :/ Deltaco Mini DisplayPort till DVI-I adapter, 20-pin ha - 29-pin ho, 18 cm, svart - Alina System AB
Ngn som vet om den är det.
Enligt försäljaren så hade de sålt den till andra som fått det att funka.
Jag ser alla skärmar i CCC kan bara göra grupp med 2 skärmar men kan välja vilka 2 som ska ingå oavsett port.
Kör 2st DVi 1st MiniDP.
XFX Radeon HD 6870
Deltaco DP-DVI1
Relaterad DeLOCK Mini DisplayPort till DVI-I adapter, 20-pin ha - 29-pin ho, 0,18m, svart
Med denna adapter kan man ansluta t.ex. en DVI-skärm till ett grafikkort med DisplayPort.
Stöder DisplayPort 1.1a.
Upplösning: Upp till 1080p.
Överföringshastighet: Upp till 6,75 Gbps.
Bandbredd: 225 MHz/2,25 Gbps per kanal.
Vertikal frekvens: 50/60 Hz.
Levererar digital signal till DVI-porten.

Ngn lösning???

Den adaptern ser tyvärr ut att vara passiv och Alina verkar inte ha några aktiva DP adaptrar.

Om du skall köpa en aktiv adapter så kolla alltid efter att det står AKTIV i beskrivningen. Gör det inte det så är det till 99,9% en passiv adapter.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Proffsmoddare

jag kan återigen tipsa om denna adapter från sapphire
Komplett.se - Sapphire Adapter Active DP to SL-DVI

Den funkar helt perfekt. Köpte denna efter att ha snackat med en snubbe på sapphire och den har precis som han sa funkat 100% klockrent från första dagen.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10547439']jag kan återigen tipsa om denna adapter från sapphire
Komplett.se - Sapphire Adapter Active DP to SL-DVI

Den funkar helt perfekt. Köpte denna efter att ha snackat med en snubbe på sapphire och den har precis som han sa funkat 100% klockrent från första dagen.

Kör själv med den och som du säger så har den funkat utmärkt

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte de har 2st MiniDp portar ingen "vanlig" Dp
Graphic Cards - AMD Radeon HD 6000 - AMD Radeon? HD 6870

Permalänk

Tjena!
Har nu ett GTX260 och funderar på att skaffa ett till, kommer det att fungera med tre skärmar då? I spel och till t.ex surfande?
Hur starkt nätaggregat behöver jag? Och till sist behöver jag en displayport?
Hade tänkte mig att köra tre 24" skärmar á 1920x1080.
Tacksam för svar...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av robingeet:

Tjena!
Har nu ett GTX260 och funderar på att skaffa ett till, kommer det att fungera med tre skärmar då? I spel och till t.ex surfande?
Hur starkt nätaggregat behöver jag? Och till sist behöver jag en displayport?
Hade tänkte mig att köra tre 24" skärmar á 1920x1080.
Tacksam för svar...

Akta dig för att blanda ihop teknikerna. Det du tänker göra är Nvidia's surroundteknik och det är lite annorlunda; Ceogar är en SweC nisse som gett sig på den nya tekniken, jag är kvar i Eyefinity och kan inte ge dig råd.

Ceogar?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Moderator
Moderator

Vi kanske också borde byta trådtitel till "Multiskärmsspelande - TrippleHead2Go, Eyefinity, Nvidiasurround, etc..."

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Ngn som har erfarenhet av att använda olika skärmar Funderar på 2st 22 & 1 24" med samma upplösning så BORDE det gå.
Iom det med adaptrarna verkar vara bökigt så funderar jag på att köpa en med DP borde vara lättare att få det att funka då.

Synpunkt / Ideer ?

Tacksam Fredarp

Permalänk
Moderator
Moderator

Ja, med eyefinity i alla fall så går det men kan se konstigt ut. Beror på hur finkänslig man är

Kolla tidigare i tråden så ser du exempel på filmer till och med.

EDIT: Jag tog 30 sekunder på att hitta och klistra in det åt dig.

YouTube - Eyefinity 1 24 + 2 22

Gäller det andra varianter på multiskärmsspelande så vet jag inte.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Vet inte ifall jag har visat min Eyefinity setup (3x Samsung XL2370 24" och en Sapphire SL (aktiv) adapter) tidigare, så ja - bättre sent än aldrig:

§ 9, marknadsföring förbjudet i forumet.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Ja, med eyefinity i alla fall så går det men kan se konstigt ut. Beror på hur finkänslig man är

Kolla tidigare i tråden så ser du exempel på filmer till och med.

EDIT: Jag tog 30 sekunder på att hitta och klistra in det åt dig.

YouTube - Eyefinity 1 24 + 2 22

Gäller det andra varianter på multiskärmsspelande så vet jag inte.

Tack tack där tänkte inte jag på att söka då förståss, har ju kollat ngra timmar på olika eyefinity lösningar men inte på olika skärmstorlekar.

Alina skulle fixa hem en adapter skulle komma in i veckan eller om de va nästa , de lär ju visa sig.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Woho min video!

Nu är det dock så att jag nog ska överge min Eyefinity rigg och köpa en 3d skärm istället.
Har 3d på min projektor nu men det blir dyrt och väldigt jobbigt i längden att sitta i soffan konstant och spela. Sen jag skaffade den har jag faktiskt inte spelat några spel i Eyefinity.

Sen har jag upplevt att 3d vision är mycket mindre buggigt och kräver färre nödlösningar än vad Eyefinity gör.
Min dröm är att köra 3 st 3d skärmar i eyefinity men den får jag överge snabbt då det krävs enorma mängder prestanda och pengar

Känns lite tråkigt och har inte bestämmt mig ännu men lutar ganska starkt att jag ska sälja mina BenQ 24 LED och införskaffa annan skärm.

Sorligt men i kampen Eyefinity vs 3D så vinner nog just det sistnämnda

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"