Problem med att fästa en Phenom originalkylare på ett gigabyte moderkort

Permalänk

Problem med att fästa en Phenom originalkylare på ett gigabyte moderkort

Hej!

Jag beställde delar för att sätta ihop min första egenbyggda dator och har fått gå och vänta på moderkortet som kom idag. Jag har dock redan stött på problem. Jag kan nämligen inte få på processorkylaren.

Moderkortet är detta:

http://www.pixmania.se/se/se/4783918/art/gigabyte/ga-790xt-us...

och processorn är denna:

http://www.pixmania.se/se/se/4291725/art/amd/phenom-ii-x4-955...

Socketen är rätt och det är inga problem att få dit processorn och spänna fast den, den är rätt monterad med de två små trianglarna över varandra. När jag sedan ska sätta på kylaren så går det att lägga den på processorn och det går att få ner spännet på ena sidan men det går ej att få ner spännet på andra sidan och än mindre spänna fast det. Det går alltså ej ens att få dit båda sidorna på spännet fast låsningsmekanismen är maximalt öppen.

Om jag inte sätter processorn i socketen utan försöker installera kylaren direkt, utan processor så funkar det helt perfekt. Det krävs lite kraft för att kunna spänna låsmekanismen men allt passar. Alltså verkar det som om processorn skulle vara lite för "hög" men jag kan inte hitta något sätt att "sänka" den och får det ej att gå ihop.

Det enda jag kan tänka mig är att mounting bracketen, plastbiten man fäster kylaren i, är fel och att det kanske är en bracket för att fästa en av Gigabytes egna kylare och inte en AMD originalkylare men jag tycker det låter extremt osannolikt.

Är det någon som haft några liknande problem eller känner igen det? Jag har försökt googla efter det men kan inte hitta något. Jag vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Mitt nick ska vara Flygande Fiskpinnen men det ryms inte!!!

Permalänk

Det ska bara vara att pressa dit den.
Ta en bild så får vi se hur det ser ut. Alltså hur det ser ut när du försöker få ner spännet.

Permalänk
Avstängd

AMDs fästen har jag alltid tyckt varit lite halvknöliga att få på. Dom borde ha en "click-in" lösning som intel har, mycket lättare att arbeta med

Fast i detta fallet låter det ju inte helt rätt, 100% på att du får dit den som den ska?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan behöva använda en flatskruvmejsel för att få kraft, var dock väldigt försiktig så du inte slinter.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Här kommer lite bilder på problemet.

Här är sockeln med plastfästet. Man ser även haken som metallspännet ska fästas i. Om det är till någon hjälp står det AMCO på plastgrejen.

Ett försök till bättre bild på själva plasthaken.

Kylarn

Kylarn med spännet stängt.

Kylarn med spännet öppet.

Nu är kylarn monterad på sockeln och spännet är stängt. Problemet är bara att processorn inte sitter i sockeln men i övrigt går det helt perfekt att stänga den och allt sånt.

Här kan man se att "metallfötterna" på kylaren vilar på plastramen när processorn ej är monterad i sockeln och spännet är spännt.

Nu är kylarn borttagen och jag monterar processorn i sockeln.

Sätter jag nu på kylarn ser man att det blir ett glapp mellan kylarns "fötter" och plastramen. Alltså vilar allt tryck på processorn och inget på ramen. Vet ej om det ska vara så.

Lite otydlig bild men här är i alla fall spännet på andra sidan kylarn trätt över plastfästet men det är då omöjligt att få dit det andra spännet. Saknas några millimeter för att få dit det och kring en halv centimeter för att lyckas spänna fast det med "spännarmen".

Bild på kylarens undersida där man ser de fyra "metallfötterna" och undersidan.

Jag kan verkligen inte få ihop det på något vis och min enda slutsats är att jag fått fel plastfäste. Moderkortet är som sagt Gigabyte och i instruktionsboken till moderkortet så har dom en guide till att installera en processorkylare. På dessa bilder är det samma plastfäste som jag har men de installerar en gigabytekylare och ej en original AMDkylare. Min misstanke är alltså att jag borde fått ett AMD plastspänne men något sådant har ej följt med i någon av förpackningarna.

Jag kan ju dock vara helt ute och cyckla. Ska hela kraften från kylarn vila på processorn eller ska metallfötterna avlasta lite av det? För i sånna fall verkar det som om processorn är lite för hög eftersom det fungerar när den ej är monterad. Jag är rätt övertygad om att jag ej monterat processorn fel.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

EDIT: Känner någon till något ställe att beställa mounting brackets från i sverige om det skulle vara så att jag måste byta den?

Visa signatur

Mitt nick ska vara Flygande Fiskpinnen men det ryms inte!!!

Permalänk

På de två AMD-riggar jag byggt med stock-kylaren har jag haft likadant problem. För mig gick det bra att pressa lite men om du gör det så skyll inte på mig om något går sönder!:)
Borde gå bra, ska säkert vara så! Den blåa ramen är nog bara för att kylaren inte ska ramla/glida iväg, den ska nog sitta spänd mot processorn.
Tänk på att du måste ha kylpasta mellan kylaren och processorn.

Permalänk
Medlem

Jag har haft lite svårigheter jag också men luta den först och ena sidan och tryck i den där och sen så pressar du ner andra och klickar i den. Det har funkat för mig men du kanske fått ett måndags ex så du behöver ju inte pressa för kung och fosterland.

Permalänk

Tack för det extremt snabba svaret men det som oroar/förvirrar mig är spännet. Varför göra det så tajt om man ändå har ett spänne som ska spännas? Jag kan som sagt eventuellt tvinga på den men kommer då ej kunna spänna spännet.

Visa signatur

Mitt nick ska vara Flygande Fiskpinnen men det ryms inte!!!

Permalänk
Avstängd

När jag skulle sätta på AMD kylaren fick jag pressa helvetes hårt (Precis allt vad jag kunde) för att få dit den men det lyckades tillslut

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Utan att spänna fast spännet då eller? Kommer du kunna få loss den sen om du vill byta kylare? Känns som om trycket på processorn kommer bli mycket stort. Jag vet inte om jag oroar mig i onödan men det känns jättekonstigt att inte kunna få dit den med spännet =/

Visa signatur

Mitt nick ska vara Flygande Fiskpinnen men det ryms inte!!!

Permalänk
Medlem

Det ska vara enormt högt tryck mot processorn (inte ramen), jag blev själv chockad då det var mitt första bygge, jag har samma moderkort som du och en 965BE C3.

Jag satte iofs på en CM Hyper212+ men jäklar vad den skulle spännas, knappt att jag vågade, men allt gick jättebra.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag själv har med de AMD-datorer som jag har byggt behövt trycka på som själva satan för att få det att sitta, men det har aldrig varit några problem att sedan bytta CPU/Kylare även om det känns som att CPUn/Kylarn kommer gå sönder av allt som man trycker.

Har en polare vars dator jag byggde med ett AMD-kort och Kylare (stock) som funkar perfekt och då var jag tvungen att trycka på som fan.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk

Har det varit ett spänne på de som ni byggt och har ni då kunnat spänna spännet överhuvudtaget?

Jag hoppas ni inte får känslan att jag misstror er men det känns bara så fel att tvinga på den och inte kunna utnyttja spännet alls. Och att det klickar så perfekt när processorn inte ligger i sockeln.

Visa signatur

Mitt nick ska vara Flygande Fiskpinnen men det ryms inte!!!

Permalänk
Medlem

På andra kylare finns det ju inte ens en spännare, så den kanske inte alltid måste användas?

http://www.tomshardware.com/forum/262500-28-heatsink-installa...

Här är ett exempel där det också skiljer runt en halv centimeter, men där han får dit den genom att använda lite högre tryck. Lägg moderkortet på en slät yta (gärna med ESD skydd också...) så att du inte bryter för mycket på PCBn.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

När spännet är öppet skiljer det mindre för mig än på bilden ovan. Spänner jag spännet kommer det nog vara ungerfär i samma krokar. Men trycket på processorn kommer ju bli enormt. Det känns som om det kommer trycka den rakt genom baksidan av moderkortet. Men det verkar ju onekligen vara det som gäller.

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=22&skrivelse=2...
Om man tittar på videoklippet här så värkar de ej behöva lägga mycket kraft alls på den. Är det bara för att det är en äldre modell eller.

Jag hade inte föreställt mig att man skulle använda kraft när man byggde datorer. Trodde att allt skulle vara väldigt försiktigt.

EDIT: Editerar in mitt inlägg över också så det inte "försvinner i mängden"

Citat:

Har det varit ett spänne på de som ni byggt och har ni då kunnat spänna spännet överhuvudtaget?

Jag hoppas ni inte får känslan att jag misstror er men det känns bara så fel att tvinga på den och inte kunna utnyttja spännet alls. Och att det klickar så perfekt när processorn inte ligger i sockeln.

Visa signatur

Mitt nick ska vara Flygande Fiskpinnen men det ryms inte!!!

Permalänk
Medlem

Skaffa en Corsair H50 istället. Enklare montering finns inte

Har själv också haft detta problem (940BE) och fick trycka som fn för att få dit den (någon typ av torn-kylare) men det gick till slut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har typ sett att heatpipsen har kommit i kläm mot den blå plasten å det har lämnat ett litet märke i dem så du kan ju kolla om det är dem som slår i.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt ihop ett 10-tal AMD system och det har alltid varit lika jävligt att få på kylaren. Allt tryck ska som sagt ligga på processorn, INTE på ramen.
Jag kan nästan garantera dig att du kommer få dit den om du tar i lite.
Spärren är faktiskt ganska lätt att stänga när man väl hakat i kylarn i båda fästena.
Idiotiskt att dom fortfarande ska vara så jävliga att montera

edit: vart har du gjort av kylpastan? ser ingen på någon utav bilderna

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jobbbin
Jag har byggt ihop ett 10-tal AMD system och det har alltid varit lika jävligt att få på kylaren. Allt tryck ska som sagt ligga på processorn, INTE på ramen.
Jag kan nästan garantera dig att du kommer få dit den om du tar i lite.
Spärren är faktiskt ganska lätt att stänga när man väl hakat i kylarn i båda fästena.
Idiotiskt att dom fortfarande ska vara så jävliga att montera

edit: vart har du gjort av kylpastan? ser ingen på någon utav bilderna

tror han fokuserar på att få dit den först
btw det finns ju en backplate från början som håller emot så processorn inte trycks igenom moderkortet,så det behöver du inte oroa över

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Ja, det var spänne på alla dem också.

EDIT: Varför i hela flanders ville inte citatet sätta sig nu då. -.-

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jobbbin
edit: vart har du gjort av kylpastan? ser ingen på någon utav bilderna

+1

Det ska vara högt tryck, annars blir inte värmeöverföringen tillräcklig.

Det var mycket värre förr isf, speciellt med gamla Athlon/XP, med naket chip. Allt för många klantiga lyckades krossa kislet genom att inte ha kylaren på rakt vid fastspänning. Man var dessutom tvungen att använda skruvmejsel med det risker det innebär.

Alla kylare idag är en barnlek att montera jämfört med förr, imho.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Det var bara lite våld som krävdes. Det var helt enkelt jag inte insett att dator byggande är en kraftsport. Tack för alla svar och ledsen för att jag misstrodde er.

Visa signatur

Mitt nick ska vara Flygande Fiskpinnen men det ryms inte!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F. Fiskpinnen
Det var bara lite våld som krävdes. Det var helt enkelt jag inte insett att dator byggande är en kraftsport. Tack för alla svar och ledsen för att jag misstrodde er.

Kylpastan/kudden som inte finns längre på bilderna? Hur gick det med den? Den är helt nödvändig. Konstigt att du inte kommenterar 2 olika inlägg om detta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag bytte orginalkylkudden mot artic silver kylpasta. Ville bara vara hundra på att jag kunde få dit allt innan jag kladdade på pasta så det är därför det inte finns med på bilderna. Jag har bara haft tillgång till datorn i skolan och varit lite upptagen under de senaste dagarna så det är därför jag ej kunnat svara på inlägg men nu funkar allt finfint och detta skrivs från nya datorn:)

Än en gång stort tack till er som tog er tid att svara och försöka lugna en förstagångsbyggare! Extra tack till xJom som även hjälpte mig sätta ihop paketet.

Visa signatur

Mitt nick ska vara Flygande Fiskpinnen men det ryms inte!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för uppdateringen! Då känner jag mig lite lugnare.;)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hmm för mig så har det alltid gått så himla enkelt att installera AMD kylarna jämnfört med intels idiotsystem Vet ej om detta beror på att du har Gigabyte mobo eller ej, på mina Asus mobo's går det alltid klockrent.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Bra att höra.
Hoppas den ger dig mycket glädje.
Hoppas själv att få tillbaka mina trasiga delar från Inet på tisdag då de skickade dem igår.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör