Permalänk

Nordea och bankid

Installerat Nexus Personal 4.10.2.16. på mitt ubuntu system (9.10), saken är att install.bankid.com ger mig O.K men när jag vill ladda hem filen från nordea accepterar banken inte ens att jag har programmet installerat. Nordeas egna test misslyckas också. http://www.nordea.se/Privat/Internet+och+telefon/e-legitimati...

Från nordea

Citat:

Något av följande är inte uppfyllt:

* Din dator har inte en aktuell version av säkerhetsprogrammet Nexus Personal installerat.

Ladda ner och installera säkerhetsprogrammet innan du fortsätter. Programmet hittar du här:
Ladda ner säkerhetsprogram (exe)

* Din dator tillåter inte att en ActiveX-komponent körs. Ändra inställningarna i din webbläsare ett popup-fönster

* Din dator uppfyller inte de tekniska kraven ett popup-fönster som finns för e-legitimation på fil.

Permalänk
Medlem

Re: Nordea och bankid

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vattenfall
Installerat Nexus Personal 4.10.2.16. på mitt ubuntu system (9.10), saken är att install.bankid.com ger mig O.K men när jag vill ladda hem filen från nordea accepterar banken inte ens att jag har programmet installerat. Nordeas egna test misslyckas också. http://www.nordea.se/Privat/Internet+och+telefon/e-legitimati...

Från nordea

* Din dator uppfyller inte de tekniska kraven ett popup-fönster som finns för e-legitimation på fil.

Kan det vara popupdelen som gäller här? Lägg till sidan i listan över sidor som får skicka popups så kanske det löser sig.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Om du har tillgång till en windows dator att skapa ditt bankid på rekommenderar jag www.fribid.se . Funkar iaf mycket bättre än den officiella klienten för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Om du har tillgång till en windows dator att skapa ditt bankid på rekommenderar jag www.fribid.se . Funkar iaf mycket bättre än den officiella klienten för mig.

Jag kan inte skapa ett nytt (giltigt) BankID i Linux med den officiella klienten heller, så för den sakens skull gör det inte så stor skillnad

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Jag kan inte skapa ett nytt (giltigt) BankID i Linux med den officiella klienten heller, så för den sakens skull gör det inte så stor skillnad

Jag vet inte hur det funkar med Nordea, men med min bank så skapar man inte IDt i klienten, man loggar in på banken för att kunna skapa ett ID som sedan klienten använder sig av.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Skapa nytt bank id verkar inte funka på Linux längre, lyckades förut för ett år sen utan problem. Man får nog göra ett i Windows sen exportera det.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Nordea kör på sin egen lösning även om det bygger på nexus skräpet precis som bankid.
Finns mer info här http://www.df.lth.se/~frost/nordea/
För att aktivera e-legitimation krävs windows (activex) och det fungerat endast med Linux-32 (ej 64bitars ) eftersom de endast stödjer e-legitimation på kort.