Xircom Realport Ethernet 'Mix & Match'

Permalänk
Medlem

Xircom Realport Ethernet 'Mix & Match'

Hej!

Har alltid varit en fan av Xircoms (och sedermera Intels) "Realport" PCCard som gör att man i laptops får ett 100Mbit LAN-interface utan att vara beroende av dom där pestiga små "donglarna" som alltid fattas eller går sönder. Korten funkar klockrent under Linux och är bara allmänt trevliga (och den röda färgen piggar upp datorn ).

Nackdelen med de korten jag har kommit över (LAN+Modem+ISDN) är att kortet tar upp hela datorns PCCard-slot då det är ett typ III kort (annars får det plats två stycken typ-II, dvs platta, PCCard). Lite synd eftersom ca hälften av kortets "front" består av modem+ISDN som jag inte har någon användning för.

Nåväl, nog med hype. Jag tog en sväng på Myrorna bara för att kolla om det fanns något intressant och döm om min förvåning när jag hittar just ett Xircom Realport LAN-kort (annars brukar inte just elektronik vara Myrornas starkaste sida)

Dessutom är kortet ett så kallat "Mix and Match", vilket betyder att det bara har den vänstra halvan av "fronten" (det som syns utåt) och i det här fallet finns det bara ett LAN-interface, vilket passar mig perfekt. Tanken med den udda designen är att man kan ta ett till "Realport Mix & Match" (med whatever interface man vill ha, dvs nuförtiden ett till LAN), vända det upp och ner och lägga det ovanpå det första kortet. Då får man båda kortens "front" riktad utåt och båda korten kan tryckas in i PCCard-slotten. Tydligen skall det övre kortet automatiskt känna av att det stoppas in "upp och ner" och internt anpassa sig till detta (lite udda funktion, säkert inte helt trivialt att konstruera och tyvärr därmed en eventuell källa till buggar/problem/glitchar/barnsjukdomar, men man vet aldrig.).

I alla fall på papperet är detta en fantastisk ide och jag är ju lite sugen på att testa den men för att lyckas med det måste jag få tag på fler Realport Mix&Match LAN kort. Det fina i kråksången är ju att det då låter mig stoppa in TVÅ LAN interface i de laptops som har en PC-cardslot med plats för 2 typ-II kort (eller ett typ-3) och detta utan de förhatliga donglarna! Perfekt om man vill bygga linux-routrar! (Och det vill man, amen.)

Någon som har erfarenhet av dessa Realport Mix&Match-kort? Är de bra och användbara inte bara på pappret utan även "på riktigt" eller finns det några fallgropar/barnsjukdomar?

Lite ball vore det att få tag på ett Intel-dito, om de till äventyrs skulle finnas (Intel köpte Xircom i början av 00-talet). Detta för att Intel valde en blå färg till Realportkortens "front" och det skulle bli riktigt snyggt med en PCCard-port där ena halvan är röd och andra är blå. Och använder man illgula LAN-kablar. Jaaa, jag är en nörd med bisarra designidéer.

(Nej, jag har inte testat fyndet än och det kan ju mycket väl vara en "blindgångare". Men det även vara helt, PCCards brukar vara förvånansvärt robusta komponenter.)

Så detta leder till den egentliga frågan: några ideer var jag kan få tag på fler sådana här kort? (Ja, jag har avsättning för fler än två så att säga) Med tur kan man bevisligen hitta dem men jag misstänker att jag inte har samma flyt två gånger på myrorna. Blocket och Tradera har jag kollat då och då men där dyker bara "fullstorlekskort" upp, dvs inte "mix & match" utan kort där hela fronten av PCCardslotten tas upp (och då ingår det onödiga modemet) och sådana kort har jag en del av.

(Visst, förr eller senare kan det dyka upp på Tradera/blocket men jag är lite otålig av mig).

Eller någon som har något som ligger och samlar damm och desperat måste bli av med det? (Aj... där kanske jag bröt emot en forumregel.... all handel skall ske i avdelningen "marknad"... sorryyy...)

Med vänliga hälsningar

/IllvilJa