Permalänk
Medlem

Temperatur

Tjena!

Har en liten fråga över en sak som gör mig lite smånervös men som jag hoppas inte är nånting farligt.

Moderkort : K9A2VM-FD
CPU : AMD Phenom II X4 945
GPU : Gainward Geforce 9800GT 1GB
PSU : Chieftec 650W
RAM : 3x1024MB Kingston HyperX

Det är så att jag köpte ny processor häromdagen. AMD Phenom II X4 945 (FZ :: Korta URL:er till folket!)

Innan hade jag en AMD Athlon X2 64 4800+ och temperaturerna i load låg mellan 40-45 på både CPUn och GPUn. Och cirkus 35 i idle om jag minns rätt.

Nu ligger temperaturerna på både CPUn och GPUn på 55-60 i load med nya CPUn. 40-45 idle.
Använder Stock Kylaren till CPUn.
Är detta normalt/helt ok?

Tacksam för svar.
//MVH Adam

Permalänk
Medlem

så länge inte CPUn går över 62 grader så är det iallafall inte skadligt, men jag tycker faktiskt att 40-45 idle e ganska mycket.
släng på ny kylpasta o se om de blir bättre. annars bör du kanske fundera på att byta kylare.

Permalänk
Medlem

Load är rätt normalt, och idle är ofta helt felkalibrerat vissa får ju under 10c på stock kylare...

Permalänk
Medlem

Ok, då behöver jag inte vara nervös
Testade att slänga på lite ny kylpasta men det blev ingen större skillnad, -1c kanske.
Så det får bli en ny kylare istället.

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Tycker det är fullt normalt med stockkylaren, har börjat också få sådana liknande temperaturer såhär i sommar tider ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av wint:

Tjena!

Har en liten fråga över en sak som gör mig lite smånervös men som jag hoppas inte är nånting farligt.

Moderkort : K9A2VM-FD
CPU : AMD Phenom II X4 945
GPU : Gainward Geforce 9800GT 1GB
PSU : Chieftec 650W
RAM : 3x1024MB Kingston HyperX

Det är så att jag köpte ny processor häromdagen. AMD Phenom II X4 945 (FZ :: Korta URL:er till folket!)

Innan hade jag en AMD Athlon X2 64 4800+ och temperaturerna i load låg mellan 40-45 på både CPUn och GPUn. Och cirkus 35 i idle om jag minns rätt.

Nu ligger temperaturerna på både CPUn och GPUn på 55-60 i load med nya CPUn. 40-45 idle.
Använder Stock Kylaren till CPUn.
Är detta normalt/helt ok?

Tacksam för svar.
//MVH Adam

Eftersom du har 95W processorn så ligger max på 70C mot 62C på 125W så det ska inte vara några problem.......

EDIT: Hade visst fel med 1C rekommenderad max temp på 945 är 71C......

Visa signatur