Video: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension/video Sweclockers. Underbart.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

En annan sak som är rolig, verkar som att Sweclockers är bland dom första att testa agget. Nu har jag iofs inte gått igenom alla större seriösa testsidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laggarbacken:

Vilket monster! Corsair gör ju inget kattskit som vanligt... men dom skulle kunna lägga lite energi på en modulär serie i 350-500w segmentet, eller har jag missat nått?

markanden för påkostade nätagg i den effektklassen är tyvärr liten, de hamnar för nära t ex ett 600W agg i pris så folk väljer det större nätgagget. Det är sannolikt pga detta om HX450W tagits ur produktion (modulärt 450W agg från Corsair).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR Axis:

Seriøst??

Jag har ett darkpower pro 8 1200w, och det ær det enda agget som klarar driva mitt system dær corsair och antec get bet.. och det duktigt med...

Så skall jag anta att antec och corsair bara ær skit før det?

Næææ... skaffa en riktig uppfattning. Det ær inte skit bara før att du hafft oturen att just ditt gått sønder... førresten kan det ju lika gærna ha varit SBS som gjorde att det gick sønder øverhuvudtaget!

Betalar jag över 1k för ett nätagg skall det fungera. Satt välkylt i min Antec P182 chassi. Men oavsett, tror jag e-postade dem minst 10x utan respons så spelar liten roll hur bra de gör sina nätagg när man inte får support trots utlovad 3 års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det jag saknar ibland är en kabel med både sata och molex på samma sladd så det inte behövs adaptrar.
När man kommer högst upp i lådan så kan det finnas en fläktkontroller med molex aller om man har en ide dvd så måste man ju dea upp en extra kabel dit.

Så sant! Har sett enstaka agg som lyckats med det tror jag, men det är sjukt ovanligt, vilket är rätt trist...

Finns ju en del agg där de krämar på och bjussar på massor av olika modulära kablar, och då vore det väldigt tacksamt ifall de skickade med nån molex/sata kombo åtminstone.
Finns som sagt fläktar/fläktkontrollers, PATAdiskar/brännare, och tex moderkort eller ljudkort som vill ha extra ström via molex. Vore skönt att slippa dra en jättetåt med tre-fyra kontakter för att kunna plugga i den! Eller finns det smidiga SATA till MOLEX strömadaptrar tro?

Skrivet av fesen:

En annan sak som är rolig, verkar som att Sweclockers är bland dom första att testa agget. Nu har jag iofs inte gått igenom alla större seriösa testsidor.

Yes, det glömde jag berömma! Kul att ni är snabbt ute Swec - starkt jobbat!

Skrivet av gymmarn:

Betalar jag över 1k för ett nätagg skall det fungera. Satt välkylt i min Antec P182 chassi. Men oavsett, tror jag e-postade dem minst 10x utan respons så spelar liten roll hur bra de gör sina nätagg när man inte får support trots utlovad 3 års garanti.

Riktigt dåligt om de inte gör ett pip ifrån sig, men ska du inte vända dig direkt till försäljaren istället i första hand?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Så sant! Har sett enstaka agg som lyckats med det tror jag, men det är sjukt ovanligt, vilket är rätt trist...

Finns ju en del agg där de krämar på och bjussar på massor av olika modulära kablar, och då vore det väldigt tacksamt ifall de skickade med nån molex/sata kombo åtminstone.
Finns som sagt fläktar/fläktkontrollers, PATAdiskar/brännare, och tex moderkort eller ljudkort som vill ha extra ström via molex. Vore skönt att slippa dra en jättetåt med tre-fyra kontakter för att kunna plugga i den! Eller finns det smidiga SATA till MOLEX strömadaptrar tro?

Yes, det glömde jag berömma! Kul att ni är snabbt ute Swec - starkt jobbat!

Riktigt dåligt om de inte gör ett pip ifrån sig, men ska du inte vända dig direkt till försäljaren istället i första hand?

Hade tyvärr köpt det från Datorbutiken.com vilka konkade så all garanti därifrån försvann. Yep hade verkligen trott man fick bättre service av dem, tur hade jag ett budgetnätagg liggande på hyllan som drivit systemet i snart ett år utan trubbel.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra recension !

Permalänk
Medlem

Tycker jonas har blivit riktigt bra på det här med filmerna. Bra recension!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

100Ampere på 12volt, extremt! Riktigt kul att Corsair valt att använda en 100% modulär lösning med kablarna. Hoppas på fler kommande AX nätagg i 500-700Watt spannet så får Seasonic X-gold series se upp!

Permalänk
Medlem

Grym lösning med dom dör störande, färgade kablarna som kommer efter strumpan. Hade vart coolt med singel sleeve som stock men hehe vad mer kan man begära?

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk

Jäkligt fina siffror hela vägen i registren. bara några få extra 0.1-2V på 12V sidan så hade den vara näst intill perfekt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Betalar jag över 1k för ett nätagg skall det fungera. Satt välkylt i min Antec P182 chassi. Men oavsett, tror jag e-postade dem minst 10x utan respons så spelar liten roll hur bra de gör sina nätagg när man inte får support trots utlovad 3 års garanti.

Nu kan ju alla nätagg dö när som, ett Ace kan funka i 4år och ett kvalitetsagg kan dö efter 6månader så det bästa är att inte börja smutskasta bara för att man har ett trasigt nätagg eftersom ALLA tillverkare har RMA.

Däremot så är servicen åt helvete, Tyskarna borde ju vara bra på sånt.

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

100Ampere på 12volt, extremt! Riktigt kul att Corsair valt att använda en 100% modulär lösning med kablarna. Hoppas på fler kommande AX nätagg i 500-700Watt spannet så får Seasonic X-gold series se upp!

Det är iofs Seasonic som tillverkar 750 och 850-aggen i Corsairs AX-serie.
1200-agget ska tydligen vara Flextronics.

EDIT:Corsair 80 plus gold psu, 1200W! - [H]ard|Forum

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Highspeedfreak:

Det är iofs Seasonic som tillverkar 750 och 850-aggen i Corsairs AX-serie.
1200-agget ska tydligen vara Flextronics.

EDIT:Corsair 80 plus gold psu, 1200W! - [H]ard|Forum

Flextronics tillverkar men jag tror inte det är dem som designat den, misstänker att det är Seasonic som designat den också för den påminner väldigt mycket om deras X-series (inga kablar internt i agget, dc-dc konverterare, helt modulär och 24-pinskontakten är delad på ett speciellt sätt där den kopplas in i nätagget).

På tal om det ska Seasonic visa upp nya modeller i X-serien i Computex, bland annat en 1200W-modell.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Tycker jonas har blivit riktigt bra på det här med filmerna. Bra recension!

Håller med, bra videorecension. Nätagget är inte rätt klass för mig, men kul att läsa om dyra monsterprylar ibland också. Ungefär som att se tester på dyra sportbilar i Top Gear (såja, fick jag med en billiknelse också).

Permalänk
Medlem

Detta kan vara en värdig ersättare när (om) mitt nuvarande beQuiet nätagg ger upp någon dag, specifikationerna verkar äntligen ha kommit ikapp och överträffat det.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fesen:

Nu kan ju alla nätagg dö när som, ett Ace kan funka i 4år och ett kvalitetsagg kan dö efter 6månader så det bästa är att inte börja smutskasta bara för att man har ett trasigt nätagg eftersom ALLA tillverkare har RMA.

Däremot så är servicen åt helvete, Tyskarna borde ju vara bra på sånt.

Sant. En av de bästa och värsta jag haft har varit enermax. En gång ignorerade de skiten ur mig andra gången tog det precis 5 arbetsdagar från att jag ringde och sa att agget är dött tills ett nytt snurrade i lådan.

Att förkasta en tillverkare på grund av en och annan miss är bara dumt. Enstaka fel händer alla. Ska nog ha lite bättre statistiskt underlägg innan man uttalar sig om kvalitén.

Permalänk
Medlem

Skönt och se att dom färgade kablarna (gul, svart, röd) efter strumpan är borta!

(Det skulle vara en regel bland alla hårdvaratillverkare att allt skulle vara svart (även kretskort)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Skönt och se att dom färgade kablarna (gul, svart, röd) efter strumpan är borta!

(Det skulle vara en regel bland alla hårdvaratillverkare att allt skulle vara svart (även kretskort)

Indeed! Håller med! Men man kommer nog sakna det efter några år med endast svarta kablar och dessutom är det även svårt att skilja dem från varandra om man skulle behöva ersätta en kabel eller två?

Mycket trevligt nätaggregat, nästintill perfektion. Dock inget man behöver i ett vanligt system high-end system.

Permalänk

Perfekt !!! Skall ha en !!! Min nuvarande skall reklameras till komplett, och det lär ju ta 100år !!! lika bra uppgradera sig !

Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Verkligen inte billigt nätagg men fint att det går framåt med mer kvalitet. Priserna blir ju bättre med tiden normalt sett, det är ju ändå en ny produkt men då dess pris ändå är så högt så är jag tveksam att det skulle få någon större framgång.

Det är ju knappast en mainstream-produkt då säkert mindre än 1% av alla med datorer behöver 1200W. Du kan köra CF/SLI med 850W med monsterkort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Kom på att ett av mina ACE hade SATA + MOLEX på samma kabel men den hade bara en kort kabel.
Det blir inte aktuellt med det agget i min Obsidian pga att kablarna är för korta ;D
Brand i den lådan är jag inte rädd för, för den verkar brandsäker och det får plats både sprinkler o brandvarnare i toppen på den jätten

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Liiiite bättre resultat än ACE of Sweden ;D;D;D;D

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av laggarbacken:

Aha, har inte hängt med så mycket på senaste så får ursäkta mig. Att ingen skulle vara intresserad av modulära nätaggregat i de lägre klasserna kanske stämmer... Om nu TX450/HX520 har utgått. Men vad jag skulle vilja se mer av är kvalitets nätaggregat generellt kring 300w strecket, då jag själv använder mig av dessa mer än de kraftigare kusinerna. FSP är de ända som idag har något att erbjuda när det kommer till bra nätdelar i de nedre regionerna.

Nån anledning till att du inte vill ha 400W?

Permalänk
ASUS Nordic

Riktigt imponerande nätagg! Kommer att bli två (minst) av dessa för överklockningen i framtiden!

Permalänk
Medlem

Man kanske ska byta ut sitt sitt Cooler Master Real Power Pro 1250W som ligger på blyga 1.7 Hästkrafter ;D Dock är det inte modulärt för fem öre. Är ganska trångt i mitt p182 med 2st 5850 och en TRUE plus 4st HDDs just nu.

Vad kan agget tänkas ligga på för RPM i ett chassie där det går lite varmare än vad det gjorde i testet? 1400 kanske? Vill ju ha ett agg som går tyst!

Grym video för övrigt!

Permalänk
Medlem

Bara en kommentar till Sweclockers redaktion ang ljudet. Det behöver höjas och helst komprimeras d.v.s. inte till någon slags codec men ljudnivåns toppar bör beskäras något vilket man oftast gör via en limiter. Som det är nu ligger talet långt under normalnivå och man blir tvungen att ändra volymen för att lyssna på ert inslag och det är rätt vanligt när det gäller videor från er.

Jag skulle föreslå att ni närfilmsnutten är klar för att postas drar ut ljudet till en wav och kör in den i t.ex. Adobe audition och där kör en Hard Limiter från i Audutions fall: Effects / Amplitude / Hard Limiting – där ni ställer in iaf 10 db bost och kanske Max Amplitude till säg -0.5

Och när ni ändå håller på så är det rätt bra att plocka bort brus genom att markera ett parti utan snack men med brus, gå till Effects /Restoration / Capture Noise …
Därefter markera hela klippet och köra Effects /Restoration / Noise Reduction - med iafReduce by 5 db

Därefter ut igen till en wav, in i redigeringsmjukvaran, exportera därifrån och posta på webben som vanligt. Går även att lyfta in videon i Audition om man vill men det kan bli lite tungrott m.m.

Annars är det kul att ni börjat med videor, god fortsättning!
… och om ni behöver eventuell hjälp så maila mig, ni bör ha min adress.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk

One PSU to rule them all, and in the darkness bind them.

Men klarar den quad Fermi? :þ

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkst@r:

One PSU to rule them all, and in the darkness bind them.

Men klarar den quad Fermi? :þ

Quad GTX 480 lär dra där i krokarna om man pressar dom sen skulle det inte förvåna om agget klarade 200-300w över 1200 sträcket.
Det här gäller ju benchare bara i stort sett, tvivlar på att någon vill ha en dator med Quads i då den drar ungefär 500w idle

Permalänk

JAA, äntligen ett Corsair-agg som är 100% modulärt, dags att sleeva

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.