Video: Corsair AX1200

Permalänk

Har väntat en tid på detta nätagg (AX1200), äntligen kom det!
Är dock inte säker än om jag ska köpa det..
3000 kr är ett väldigt saftigt pris, men för det priset får du marknadens bästa 1200W nätagg, Enermax Revolution släng dig i väggen.

Skrivet av cat_fish_1:

Bara jag som tyckte PCI-E kablarna såg korta ut?

PCI-E kablarna behöver inte vara långa.

Skrivet av anon132576:

En ensam 12V-lina med såpass mycket watt/amps låter som rena rama inbjudan att anlägga brand i datorn. Vid en kortslutning i en av kabelbuntarna finns det ju inget effektivt sätt att stoppa att kablarna överhettar. Det blir helt enkelt bara en last gentemot nätdelen, som är såpass stark att den sannolikt bara tuffar vidare helt lugnt, medan isolering och annat börjar pyra.

Oansvarigt av corsair!

Tror du verkligen att Corsair skulle göra så stora "tabbar" med sina top of the line nätaggregat?

Skrivet av Aser:

Synd bara att den inte verkar vara tystare. Fint agg i övrigt, men 1200W?, jag tyckte jag gick overkill med ett 1kW

1200W är verkligen inte overkill, långt därifrån.
Blir en ordentlig last på AX1200 med 3st GTX480 t.ex.

Permalänk

Bra recension som alltid förstår dock inte varför corsair inte sleevar alla kablar, enda minuset jag kan tänka på.
Kul att dom kör hel-modulärt, bara sett några agg som vart helt modulära innan och de va några agg från Ultra.
Tummen upp!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

härligt att corsair erbjuder 100% modulära nätagg
Bra video SweC!

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Fick nyss mail från inet, dom säger att de kommer upp om 2-8 veckor på deras sida.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Mycket fint nätaggregat dock overkill för min smak. Skulle vilja ha ett runt 500-600w i GOLD

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

ge mig 750 wattaren nu!!!

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Har väntat en tid på detta nätagg (AX1200), äntligen kom det!
Är dock inte säker än om jag ska köpa det..
3000 kr är ett väldigt saftigt pris, men för det priset får du marknadens bästa 1200W nätagg, Enermax Revolution släng dig i väggen.

PCI-E kablarna behöver inte vara långa.

Det här är nog 1200w agget jag skulle valt;Antec Truepower Quattro 1200W Review

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Skrivet av Sennebring:

Det här är nog 1200w agget jag skulle valt;Antec Truepower Quattro 1200W Review

Inte jag..
True power quattron är 80 plus silver, har en massa kablar som inte är modulära, och på många av kablarna så finns det tjocka svarta grejer fastsatta.

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Inte jag..
True power quattron är 80 plus silver, har en massa kablar som inte är modulära, och på många av kablarna så finns det tjocka svarta grejer fastsatta.

Finns tester där de får ut så mycket mer än 1200w ur det det som spelar roll i min bok även om det är trevligt med fullt modulärt. Sedan om det är guld eller silver är mindre viktigt för mig

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

En fin liten phåowse


skrattade lite när han sa det

Permalänk
Avstängd

Här har du ett fint agg. Skitbra agg faktiskt och mycket billigare. 92% verkningsgrad och inte så dyr. 1200W - leise und effiziente Netzteile - be quiet! Dark Power PRO & Straight Power

inet har dock förra modellen P7: be quiet! Dark Power Pro 1200W, First Class - Inet.se

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem

Hmm, inget illa ment alls, men jag hoppas inte det här är en trend att mer och mer gå över till videorecensioner? Jag tycker det är mycket enklare och snabbare att leta information via text, och tycker nog egentligen det är ganska lite man kan tillföra genom att lägga till rörliga bilder. (lite beroende på vad man recenserar förstås)

Bra att en del siffror fanns även i texten i själva artikeln, men hade tex även gärna sett nåra bilder, samt fått lite mer info om vad agget klarar för strömbelastningar, vad det har för kabellängder, mått på agget och lite annat.

Skrivet av bzkit:

Dom har väl en 450w hx annars, äger själv ett sånt. Men hittar det inte på prisjakt, dom kanske har slutat tillverka? någon som vet?

Jepp, slutade tillverkas för att det sålde för lite

Skrivet av nollad:

Kul att dom kör hel-modulärt, bara sett några agg som vart helt modulära innan och de va några agg från Ultra.

Seasonic X gör det tex... Och jag tror en del Silverstoneagg är helt modulära?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Porr!!! Vill ha!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, inget illa ment alls, men jag hoppas inte det här är en trend att mer och mer gå över till videorecensioner? Jag tycker det är mycket enklare och snabbare att leta information via text, och tycker nog egentligen det är ganska lite man kan tillföra genom att lägga till rörliga bilder. (lite beroende på vad man recenserar förstås)

Bra att en del siffror fanns även i texten i själva artikeln, men hade tex även gärna sett nåra bilder, samt fått lite mer info om vad agget klarar för strömbelastningar, vad det har för kabellängder, mått på agget och lite annat.

Jag håller med, trivs också bättre med bilder än med video. Jobbigt med en video som man behöver pausa/spola i för att se vad man vill. Kanske är för att jag även trivs bättre med att läsa än lyssna.

Men eftersom många verkar gilla video så borde det väl gå att ha både och, att lägga till några vanliga bilder utöver videon borde ju inte vara allt för mycket extra jobb.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Själv sitter jag med ett 450w modulärt nätagg från corsair:) Tror ingen är intresserad av lägre styrka

Nej men flera agg i den storleksklassen är ickemodulära och det är en massa kabel ändå som man måste gömma någonstans.
Om det dessutom sitter i botten på lådan så brukar ju Satakablarna komma uppochner, för att inte tala om man har en fläkt i botten då är det svårt att gömma kablarna som blir över.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Trevligt detta ska man nog ha i sin nästa dator om man har råd med allt för att behöva 1200W.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Inte jag..
True power quattron är 80 plus silver, har en massa kablar som inte är modulära, och på många av kablarna så finns det tjocka svarta grejer fastsatta.

Varför ska Agregatet vara Fullt Modulärt? eller tänker du bara ha nätagregatet som prydnad i datorn?
De kablar som inte är modulära är ju grundkablarna som behövs för att driva systemet bara.
Och visst agregatet är bara 80+ Silver men bara 1 % skiljer just det här agregatet från guld då det kommer upp i 89% verkningsgrad. Så är det 1000 kr billigare med samt att du kan krama ur 1500w ur agregatet om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jj_viking:

Här har du ett fint agg. Skitbra agg faktiskt och mycket billigare. 92% verkningsgrad och inte så dyr. 1200W - leise und effiziente Netzteile - be quiet! Dark Power PRO & Straight Power

inet har dock förra modellen P7: be quiet! Dark Power Pro 1200W, First Class - Inet.se

be quiet är bara skit, gick sönder efter 2 år för mig och när jag försökte kontakta dem för byte så svarade de inte på e-post.

Permalänk
Medlem

Mycket bra videorecension, fast nätagget är nog dubbelt så kraftigt vad jag behöver för för tillfället ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Skrivet av Erik Arvidsson:

Varför ska Agregatet vara Fullt Modulärt? eller tänker du bara ha nätagregatet som prydnad i datorn?
De kablar som inte är modulära är ju grundkablarna som behövs för att driva systemet bara.
Och visst agregatet är bara 80+ Silver men bara 1 % skiljer just det här agregatet från guld då det kommer upp i 89% verkningsgrad. Så är det 1000 kr billigare med samt att du kan krama ur 1500w ur agregatet om det behövs.

Det behöver inte vara fullt modulärt, grundkablarna kan vara fast, men jag fick intrycket att det där agget har så många fasta kablar att en del av av kablarna kommer inte användas.
Läste dock inte recensionen så noga.

Permalänk

Bra recension och bra upplagt också med det man vill veta i videon och sedan lite tabeller i textform
Mera sånt!

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det behöver inte vara fullt modulärt, grundkablarna kan vara fast, men jag fick intrycket att det där agget har så många fasta kablar att en del av av kablarna kommer inte användas.
Läste dock inte recensionen så noga.

Jag har det Agregatet och fick inte någon kabel över då jag kör med 2 grafikkort. det sitter 4 pciexpress kablar fast samt 4 till som är modulära men dom som köper agregatet lär ju ändå behöva dom 4 fasta till grafikkorten.
Då jag räknar med att man har minst 2 grafikkort. fick inga kablar över över huvud taget men behöver jag bygga ut datorn med fler hårdiskar osv så har jag massor med modulära kablar att tillgå Är nöjd kan jag säga

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon132576:

En ensam 12V-lina med såpass mycket watt/amps låter som rena rama inbjudan att anlägga brand i datorn. Vid en kortslutning i en av kabelbuntarna finns det ju inget effektivt sätt att stoppa att kablarna överhettar. Det blir helt enkelt bara en last gentemot nätdelen, som är såpass stark att den sannolikt bara tuffar vidare helt lugnt, medan isolering och annat börjar pyra.

Oansvarigt av corsair!

Det är inte så det fungerar. Det är en enda intern lina som sedan automatisk balanseras. Varje kabel ut ur själva PSU får inte dra mer än 10A (120W) om jag kommer ihåg rätt. Så det är absolut ingen risk för något sådant som du nämner ska hända. Framför allt skulle den inte ens få säljas om den var ansluten som du säger. För att inte nämna överlastskydd och liknade.

Sedan må corsair vara ass vad gäller minne men deras PSUs är bland de absolut bästa i världen.

Permalänk
Medlem

På HX850 är det ATX-kabeln, 4+4pin till CPU och 2 st PCI-e 6+2pin som inte är modulära.
Det kan vara lite svårt att montera i en trång låda men de flesta har väl stora lådor till stora nätdelar.
Om tillverkarna kunde enas om en standard på modulära kablar så skulle det vara mumma.
Det jag saknar ibland är en kabel med både sata och molex på samma sladd så det inte behövs adaptrar.
När man kommer högst upp i lådan så kan det finnas en fläktkontroller med molex eller om man har en ide dvd så måste man ju dra upp en extra kabel dit.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

be quiet är bara skit, gick sönder efter 2 år för mig och när jag försökte kontakta dem för byte så svarade de inte på e-post.

Seriøst??

Jag har ett darkpower pro 8 1200w, och det ær det enda agget som klarar driva mitt system dær corsair och antec get bet.. och det duktigt med...

Så skall jag anta att antec och corsair bara ær skit før det?

Næææ... skaffa en riktig uppfattning. Det ær inte skit bara før att du hafft oturen att just ditt gått sønder... førresten kan det ju lika gærna ha varit SBS som gjorde att det gick sønder øverhuvudtaget!

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Hoppas watt hysterin ska börja gå åt andra hållet jag. (från gfx kort tillverkarnas m.fl. sida då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik Arvidsson:

Varför ska Agregatet vara Fullt Modulärt? eller tänker du bara ha nätagregatet som prydnad i datorn?
De kablar som inte är modulära är ju grundkablarna som behövs för att driva systemet bara.
Och visst agregatet är bara 80+ Silver men bara 1 % skiljer just det här agregatet från guld då det kommer upp i 89% verkningsgrad. Så är det 1000 kr billigare med samt att du kan krama ur 1500w ur agregatet om det behövs.

Mycke lättare att sleeva. samt när man ska sleeva dom kablarna som inte är modulära är det inte så kul om agget går sönder, är det 100% modulärt behöver man bara köpa en ny kabel och inte ett helt nytt nätagg fast det är svindyrt med fullt modulärt

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Alltid lika roligt med videos från sweclockers bra jobbat, synd att man inte fattar sig på nätagg bara, har lite svårt att dra nytta av era tester eftersom jag inte förstår mig på just mätningarna som görs inom nätagen. Men roligt o se iaf, och roligare för dom som fattar nått hehe

Permalänk
Skrivet av HoBb3:

Mycke lättare att sleeva. samt när man ska sleeva dom kablarna som inte är modulära är det inte så kul om agget går sönder, är det 100% modulärt behöver man bara köpa en ny kabel och inte ett helt nytt nätagg fast det är svindyrt med fullt modulärt

+1
Hoppas fler tillverkare hoppar på detta med fullt moddulära agg, vore underbart ur moddnings synpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jj_viking:

Här har du ett fint agg. Skitbra agg faktiskt och mycket billigare. 92% verkningsgrad och inte så dyr. 1200W - leise und effiziente Netzteile - be quiet! Dark Power PRO & Straight Power

inet har dock förra modellen P7: be quiet! Dark Power Pro 1200W, First Class - Inet.se

Det där är dock 2 helt olika nätagg, du länkar till P7 på inet och P8 är nya serien som faktiskt är helt okej men har för hög rippel vad jag har sett vilket är tråkigt.

Skrivet av gymmarn:

be quiet är bara skit, gick sönder efter 2 år för mig och när jag försökte kontakta dem för byte så svarade de inte på e-post.

Så nätagget är skit bara för att deras service är dålig?

Kul att Corsair fläskar på med något grymt, inget nätagg för den stora massan men vi har ju en del extremklockare på forumet och dom knuggar nog händerna för tillfället.