Permalänk
Medlem

det är många som klagat på att det är lite omständigt att attackera fiender, så ja tror dem kommer göra det enklare, att ENTER på en mob tex tar upp vapnet automatiskt. eller nått i den stilen, det finns massvis med feedback på det i forumet på betasidan.

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem

tycker bara det är så jäkla synd att inte spela med musen. FFXIV kommer vända sig till en mycket mindre publik om de släpper spelet som det är nu... :<

Permalänk
Medlem

Fungerar inte musen i spelet??

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Jo musen fungerar men spelet är gjort för att du ska spela med tangentbord eller handkontroll vilket gör att musen är svår att använda. Man kan rotera kameran med den och klicka på objekt men det känns väldigt klumpigt...

Att inte kunna använda musen i ett dataspel känns som att gå tillbaka till tidigt 90-tal typ.. Kommer själv att whina så mycket jag kan på beta forumet om det och hoppas på att dom åtgärdar det

Permalänk
Medlem

Tänkte precis försöka logga in för första gångne, men får connection timeout, är servrarna nere eller något annat som knasar tror ni?

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crom:

Jo musen fungerar men spelet är gjort för att du ska spela med tangentbord eller handkontroll vilket gör att musen är svår att använda. Man kan rotera kameran med den och klicka på objekt men det känns väldigt klumpigt...

Att inte kunna använda musen i ett dataspel känns som att gå tillbaka till tidigt 90-tal typ.. Kommer själv att whina så mycket jag kan på beta forumet om det och hoppas på att dom åtgärdar det

Iom att dessa kontroller fungerade i 8 år i ffxi så tror ja ej dem gör något åt dem

Det verkar som att dem riktar sig mot de gamla ffxi lirarna väldigt mycket, dem har inte tänkt så himla mycket på att dra in nytt folk. det är faktist lite tråkigt, kan inte vara svårt o fixa lite options för olika typer av kontroller, "gamla hederliga" eller "nya wow stuket". men o andra sidan så är ju spelet tänkt som konsol spel precis som ffxi var till ps2. square har väl aldrig varit så mycket för att göra pc spel.

Det är svårt att hitta ett mmo som är så pass invecklat och har så pass bra känsla som deras ff mmo's har. det är värt att öva in nya kontroller för det.

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem

Bara kontrollerna är likadana/lika dom som det var i FF XI så är jag nöjd.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Bara kontrollerna är likadana/lika dom som det var i FF XI så är jag nöjd.

enda skillnaden jag uppfattade var att man inte styr kameran med pilarna utan med I J K L ist, man får sitta lite mer ihoptryckt med händerna, men samma typ av styrning, i ffxi fanns det ju compact keyboard som jag iaf körde med o då var det på detta sett, underbart o lira tbord only lägga det i knät o softa

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats lösa appcrash vid start av klienten? I det officiella forumet så låter de bara som en firstline-support och vi vet ju alla att det aldrig fungerar. Jag har nog aldrig sett ett spel som inte ens startar p.g.a. gamla drivrutiner.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Sötast
Skrivet av Arzei:

Någon som lyckats lösa appcrash vid start av klienten? I det officiella forumet så låter de bara som en firstline-support och vi vet ju alla att det aldrig fungerar. Jag har nog aldrig sett ett spel som inte ens startar p.g.a. gamla drivrutiner.

Är inte direkt ovanligt att att en viss % av betatestarna slår väggen med att de inte kan logga in under en längre tid, det är en av anledningarna till att man har en beta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Är inte direkt ovanligt att att en viss % av betatestarna slår väggen med att de inte kan logga in under en längre tid, det är en av anledningarna till att man har en beta

Jag önskar att jag hade betan, är så oerhört sugen på spelet.

Men ni som har kört FFXI är det exakt samma kontroller i FFXIV?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Jag önskar att jag hade betan, är så oerhört sugen på spelet.

Men ni som har kört FFXI är det exakt samma kontroller i FFXIV?

Det är samma som compact keyboard var i ffxi fast kamerakontrollen är flyttad till IJKL ist för piltangenterna.

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem

58min till servern är uppe?

Permalänk
Medlem

Gah, precis när jag skapat klart min gubbe och ska ansluta till servern och spela så får jag disconnect... får nog skapa om gubben

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Har inte lyckats logga in på hela dagen även om jag kommer så långt som till att välja karaktär. Första gången kom jag dessutom in i en kö som jag avbröt eftersom den inte verkade bli mindre men så långt har jag inte lyckats komma igen.

Är det någon som lyckats logga in under dagen eller är det jag som har problem?

Klockan är väl mellan 12:00 p.m. - 10:00 p.m. så servrarna borde rimligtvis vara uppe?

Visa signatur

Efficiunt Daemones, ut quae non sunt, sic tamen quasi sint, conspicienda hominibus exhibeant. - Lactantius

Permalänk
Medlem

We are currently experiencing technical difficulties where Beta Testers may have difficulty logging in.

To address this issue, we will be conducting maintenance at the following time. During this period, FINAL FANTASY XIV will be unavailable.
* The Beta Test Site will still be available.

We apologize for any inconvenience this may cause.

[Date & Time]
Jul. 15, 2010 from 15:00 to 16:00 (GMT)
* Maintenance completion time may be subject to change.

18:00 eller senare kanske dem kommer upp igen

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonji:

enda skillnaden jag uppfattade var att man inte styr kameran med pilarna utan med I J K L ist, man får sitta lite mer ihoptryckt med händerna, men samma typ av styrning, i ffxi fanns det ju compact keyboard som jag iaf körde med o då var det på detta sett, underbart o lira tbord only lägga det i knät o softa

haha så sant! Bara layback o lira! Saknat det!

Visa signatur

AMD Athlon 3000+ @ 2.09 GHZ, 2 gb ddr Pc3200 400 Mhz, GFX 6800GT, 350 Gb HDD.

Permalänk
Medlem

Due to technical difficulties, we have ended the Beta Test currently under way at 16:30 (GMT). Also, we regret to inform you that the beta test that was scheduled to occur on from Jul. 16, 2010 at 00:00 to Jul. 16, 2010 at 10:00 (GMT) has been canceled due to the same issues.

fan också jag som var så sugen på att lira idag

Permalänk
Medlem

men enligt beta shedulen så ere ju en beta som börjar 12:00 gmt, är den också inställd? den står inte som inställd på sidan va ja kan läsa mig till men de e ju en jungel med alla klockslag >.<

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem

Det ser tyvärr inte bättre ut än att testperioden under resten av veckan e avblåst

Så tidigast Måndag kommer servrarna upp igen men ingenting är bekräftat ännu.

Btw ifall ni missat det så finns det en tråd på beta forumet som heter Swedish players unite där det diskutteras vilken server alla svenska spelare ska samlas på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crom:

Det ser tyvärr inte bättre ut än att testperioden under resten av veckan e avblåst
Så tidigast Måndag kommer servrarna upp igen men ingenting är bekräftat ännu.

Lite glada nyheter för oss som inte har fått en beta nyckel heh.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crom:

Btw ifall ni missat det så finns det en tråd på beta forumet som heter Swedish players unite där det diskutteras vilken server alla svenska spelare ska samlas på

Bra tips! Satt precis och undrade om någon tänkt i de banorna.

Visa signatur

Efficiunt Daemones, ut quae non sunt, sic tamen quasi sint, conspicienda hominibus exhibeant. - Lactantius

Permalänk
Medlem

Jag har nu mer eller mindre kommit fram till varför jag får appcrash när jag startar klienten: Min dator uppfyller inte systemkraven. Varför i helvete blev jag då utvald? Jag tycker att SE har hanterat allt det här sjukt dåligt, kassa nerladdningshastigheter och diverse andra problem folk har haft.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag har nu mer eller mindre kommit fram till varför jag får appcrash när jag startar klienten: Min dator uppfyller inte systemkraven. Varför i helvete blev jag då utvald? Jag tycker att SE har hanterat allt det här sjukt dåligt, kassa nerladdningshastigheter och diverse andra problem folk har haft.

De kanske vill att folk utanför systemkraven ska prova spelet också? Systemkrav är ju trots allt bara uppskattningar

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

De kanske vill att folk utanför systemkraven ska prova spelet också? Systemkrav är ju trots allt bara uppskattningar

Precis så tror jag med, lite mer undran från SE kanske, "funkar liret på hans burk" ?

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag har nu mer eller mindre kommit fram till varför jag får appcrash när jag startar klienten: Min dator uppfyller inte systemkraven. Varför i helvete blev jag då utvald? Jag tycker att SE har hanterat allt det här sjukt dåligt, kassa nerladdningshastigheter och diverse andra problem folk har haft.

Nu har jag inte varit med i nå andra betatest såhär från början men det ser nog ut som om dom verkar ha riktigt stora problem... Nedladdningen hade för mig tagit 3-4 dagar om jag inte använt utorrent istället, den korta tid jag hann spela så bestod mesta dels av lagg och spelet kändes överlag väldigt långt ifrån färdigt ännu och sen dessa problem med servrarna.. Tänk att dom behöver så mycket som 5 hela dygn på sig för att få dom och fungera igen(om dom nu kommer att fungera efter det....)

Man kan ju fråga sig om dom verkligen kommer lyckats göra spelet klat före 30:e september.. vi e snart inne i Augusti redan

Permalänk
Medlem

körde ett nytt test idag med gtx480...

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

nätverksproblem kan ju ta sin tid om det är hårdvara som måste uppgraderas tex? det är ju helg dessutom.
servrarna var ju instabila under testning också men det verkar inte som att alla från alla länder hade det som vi, så routning osv kan ju varit en bov i dramat. jag tror dem löser det hela, vi får se hur spelet fungerar på onsdag vad sägs om att skapa våra karaktärer på samma server? Golbez verkar vara en svenne server enligt tråden på beta forumet.

nu har ja beställt en x4 955 med o hoppas hinna byta ut min x3 720 innan onsdag
hoppas på lite bättre flyt, grafiken vare inge fel på men ja tyckte att laddning av karaktärer och omgivning var lite halvdant.
kan iof ha med serverlagget o göra, de va inte många sekunder som spelet var på grön nätverksikon. oftast gul eller röd o då sitter ja på telia 100mbit (med andra ord borde det inte varit klientsidans fel). märkte också att spelet verkade läsa en hel del från hårdisken, eller om de va en slump att något i bakrunden börja läsa... nån annan som märkte av det?

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR Axis:

Överlag rätt kass burk

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Sötast
Skrivet av bonji:

Överlag rätt kass burk

Ja, han måste ha köpt det billiga skitet på LIDL!