föra över massiva filer snabbt mellan två datorer?

Permalänk
Medlem

föra över massiva filer snabbt mellan två datorer?

tja har två datorer hemma och om ja vill föra över en fil på 10gb till andra datorn, hur ska jag göra för att få gå de så snabbt som möjligt?
något år sedan så fick ja hastigheter på 8-12mb men nu får jag ungefär 1mb/1.5mb

och ja har testat HTP eller va de är, FPT men via html, de gick inge vidare max 400kb, skype och dc++ kommer upp i 1.5 ungefär 1.0?

datorerna är kopplade till en switch så ingen router, hur ska ja kunna få filerna över som snabbast utan att sätta i ta ut hårddisk? kan man inte koppla datorerna via internetsladd till varandra ^^ eller något

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

går de inte koppla nätverkskabel direkt från båda datorerna ? sen föra över då ?:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

de ja också fundera, men alltid sagt de som ett skämt, funkar de så?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag har bryggat internet mellan två dator, gick rätt snabbt att skicka över filer med. Annars kan du ju alltid använda en extern hårddisk.

Permalänk
Medlem

tror nog att internet är snabbare vid 10gb stora filer :S
och min bärbara hårddisk har någon sak så att den tog max 5gb filer eller något åt gången :S

å hur bryggade du inretner mellan de två

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Mitt rampage 2 extreme har två nätverks portar, huvuddator fick internet, sen en nätverkssladd mellan den och en annan dator sen bryggade jag över internet. Du behöver säkert inte brygga något, sen var helt enkelt dator där i nätverket behövde bara fixa tillåtelse att flytta filerna.

Du kan och packa ner filerna i arkiv och sätta de på externa disken och sedan packa upp dem igen på andra datorn, lite tidskrävande bara.

Permalänk
Medlem

hmm ok ska testas ja har också två portar på mitt kort ^^ så bli väl likadant, men söker ja efter inernet på min andra dator eller hur gör ja för den sak hitta ?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Sätt en korsad tp-kabel mellan datorerna och konfigurera den ena datorn med ip 192.168.0.1 och den andra med 192.168.0.2. Skicka över ftp bör väl vara snabbast också.

Permalänk
Medlem

Usb-minne?

Permalänk
Medlem

400Kb mellan 2 lokala datorer? låter extremt långsamt även om du skulle ha kopierat via explorer. så känns som du antigen gjort nån knasig koppling eller verkligen kopierat filerna över internet? (jag gissar att du inte har något extremt gamal switch eller nätverkskort)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norna:

Sätt en korsad tp-kabel mellan datorerna och konfigurera den ena datorn med ip 192.168.0.1 och den andra med 192.168.0.2. Skicka över ftp bör väl vara snabbast också.

Numera har väl nästan alla stöd för att använda även vanliga kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endi:

400Kb mellan 2 lokala datorer? låter extremt långsamt även om du skulle ha kopierat via explorer. så känns som du antigen gjort nån knasig koppling eller verkligen kopierat filerna över internet? (jag gissar att du inte har något extremt gamal switch eller nätverkskort)

Har han en switch till nätet istället för en router så har datorerna förmodligen fått en varsin extern ip adress.. Vilket betyder att han skickar sina 10gb över internet istället för över switchen.
Det enda han behöver göra är att rycka internet, sätta fast ip på burkarna och ftpa över filerna.

eller skaffa en router

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaze101:

Har han en switch till nätet istället för en router så har datorerna förmodligen fått en varsin extern ip adress.. Vilket betyder att han skickar sina 10gb över internet istället för över switchen.
Det enda han behöver göra är att rycka internet, sätta fast ip på burkarna och ftpa över filerna.

eller skaffa en router

hehe jo jag antog att den tog en runda ut på internet, men tänkte att han skulle få chansen o svara

och håller med en router är nå att föredra, om man inte kan leva med att ha på dator1 hela tiden när man vill surfa på dator 2.

Permalänk
Medlem

Kör man Windows 7 på båda datorerna så är det enkelt att göra ett hemmanätverk och bara dela ut.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Kör man Windows 7 på båda datorerna så är det enkelt att göra ett hemmanätverk och bara dela ut.

Ja precis jag förstår inte varför folk envisas med att sätta upp en FTP, Webserver eller dc för att föra över en fil. Kör båda datorerna windows. Ge dem fast ip och browsa till 192.168.x.xxx\c$ och kopiera över filen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

man behöver inte ens kör Win 7, har funkat sen XP att "dela ut" internet

och håller med att admin share finns där för att användas (enhet$). också en funktion som funnits väldigt länge så man tycker juh folk borde känna till den.

dock kan juh eventuellt det inte ha funkat här, då han bara har en switch o då troligtvis kör på publika ipn och då är väll file sharing oftast dödat av isp:en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander-52:

min bärbara hårddisk har någon sak så att den tog max 5gb filer eller något åt gången :S

FAT32 klarar filer på max ca 4 GB. Formatera om till NTFS så funkar det den vägen nästa gång.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är samma för dig (har inte lästa alla inlägg i tråden). Men jag måste stänga av trådlösa nätverket på ena eller båda datorerna. Annars får den för sig att skicka genom det fast en kabel sitter mellan. Då går det slött! Annars så kan det vara virusprogram/brandvägg som sölar ner.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det som går slött med hemnätverk? Dela ut varsin mapp och starta överföring, hur svårt kan det bli?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Kör man Windows 7 på båda datorerna så är det enkelt att göra ett hemmanätverk och bara dela ut.

Helt klart bäst ja!

Och vill du att det ska gå fortare så fixar du nätverkskort med gigabit (bäst är ju att ha gigabitnätverkskort/router med gigabitportar)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

om jag fattat rätt ska ja koppla | dator -> internetkabel <- dator |? å då sätter jag fast ip (hur gör jag de?) på båda sen så använder ja windows egen delning, eller sätter upp en ftp som tidigare sagt?
_aldrig_ vart duktig med att leka med internet inställningar så jag vet inte så mycket om detta ^^

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaze101:

Har han en switch till nätet istället för en router så har datorerna förmodligen fått en varsin extern ip adress.. Vilket betyder att han skickar sina 10gb över internet istället för över switchen.

Man kan skicka data direkt mellan datorerna även om de har externa IP-adresser om de är på samma subnet.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.