Permalänk

Hårddisk val

Tja!

Har en liten fundering.. kring val av hårddisk!

Min nuvarande är en WD 60gig 5400rpm.. och börjar kännas en aning slö. så jag tänkte att man kanske skulle fixa en till större disk med 7200rpm.. men då är sortimentet stort och jag har ingen koll på hur diskarna preciserar sig.. de är därför jag postar detta inlägg eftersom jag antar att många kan mer på den fronten

diskar som jag kan få tag i från leverantören är Seagate och WD
hade tänkt mig Seagate Barracuda 4, 80gig 7200rpm

eller en WD 200gig 7200rpm eller typ en 120gig.

vore tacksam för hjälp!

/Anton

Permalänk

Har två stycken Baracuda IV 80GB och tycker att dom är rejält tysta plus att dom ger bra prestanda. Jag rekomenderar verkligen dom diskarna.
Ska beställa en WD 120GB special edition med 8MB cache i morgon. Tror att dom är rätt så gämnbördiga i prestanda, fast WD disken låter antagligen mer.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Okej, jag har också hört at Seagate diskarna är bra.. men jag tror de är lika bra som WD's faktiskt.. ljudnivån spelar igentligen inte så stor roll... eftersom disken ligger på en skumgummibit då hårddisken kyls med hjälp av en 120mm papst i fronten på lådan.

finns bilder på det.. men jag antar du förstår

http://nordic.fuckomatic.net/cooling/andon/watercooled_cpu.jp...

/Anton

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AsusAndon
Okej, jag har också hört at Seagate diskarna är bra.. men jag tror de är lika bra som WD's faktiskt.. ljudnivån spelar igentligen inte så stor roll... eftersom disken ligger på en skumgummibit då hårddisken kyls med hjälp av en 120mm papst i fronten på lådan.

finns bilder på det.. men jag antar du förstår

http://nordic.fuckomatic.net/cooling/andon/watercooled_cpu.jp...

/Anton

Stabil kylning, mycket bättre än i mitt extremt ihoptryckta utbyggda hårddiskrack
Det står rätt gämnt mellan WD och Seagate men jag tror att WD disken är lite billigare nu.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

det blev en WD 200gig.. med 8mb cache..
vad ska cachen göra? varför är det bättre med stor? hur stor skillnad blir det mot en disk som har 2mb?

Permalänk
Medlem

Cachen är extremt snabb, det osm disken skickar lagras även i cachen, de senaste 8 skickade meggen ligger altlså där. Av den anledningen att chancen är stor at detta ska läsas igen o då läser den den infon med extremt hög hastighet.

Visa signatur

Niklas