Vad är det för fel på datorn? Memtest86 tester visar error.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på datorn? Memtest86 tester visar error.

Har plockat ihop och installerat en dator åt min bror. Vi har haft lite strul med den och har felsökt nu några dagar. Tar sån tid med memtest86.

Datorn har svårigheter att komma igång, oftast fryser den innan windows startat upp men försöker man några gånger genom att starta om datorn så tillslut så går det igång allting, och då är det inge problem att använda den timmar i sträck. Det spelar ingen roll om vi kör med 1 minne eller båda. Frysningarna inträffar ändå.

Det blir bara error i memtest då vi har båda interminnena är i, inte om vi testar med 1 i taget. Det kommer ungefär 25 errors på 20 sekunder i memtest86. Igår testade vi i 2-3 timmar och då var det uppe i 430 errors.

Ringde Inet tidigare i veckan till supporten. Han sa att eftersom minneshanteringen går genom processorn på socket 1156, så kan det vara både processor och moderkort som kan vara strul ifall man får error med båda minnena i.

Är det någon som har någon aning? Vet inte hur jag ska gå vidare.

Tack på förhand.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk

Vad har du för spec på datorn+

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Oj sorry glömde länka det.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Bjebben:

Bra dator du plockat ihop!

Nästan samma burk jag satte ihop till grabben tidigare i år...dock med Asrock moderkort och SLI GTS250.
Samma processor och samma minne dock...vi har inget problem

Du har inga andra minnen att testa med? Känns nämligen som minnena...också enklast att först testa med andra...funkar de så är problemet löst!

Inet kör ett färdigt uppgraderingspaket med det moderkortet , minnena samt den processorn.
Kan inte tänka mig att det skulle vara ett kompbilitetsproblem med de komponenterna tillsammans.

Som jag sagt testa andra minnen...det är lätt gjort ...låna av en kompis...eller om du har några?
Löser inte det problem skulle jag nog monterom processorn...mest för att säkerställa att den inte är felmonterd på något sätt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Kanske skulle testat med andra minnen, men enligt supporten så behövde det inte vara det då vi bara får fel då båda minnena är i samtidigt. Inte om man testar en i taget.

Jo bra dator då den väl funkar som den ska, brorsan är hur nöjd som helst. Fast lite irriterad över den då den hakar upp sig och så.

Tål att tilläggas att då jag provade och dra ner till "Standard" läge från "eXtreme" läge på minnena i bios så fick vi blue screen några gånger. Har återställt det och inte fått blue screen sedan dess.

Har ungefär samma burk själv, fasst corsair xmp minnen och annat grafikkort. Kan testa med mina minnen.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Bjebben:

Kanske skulle testat med andra minnen, men enligt supporten så behövde det inte vara det då vi bara får fel då båda minnena är i samtidigt. Inte om man testar en i taget.

Jo bra dator då den väl funkar som den ska, brorsan är hur nöjd som helst. Fast lite irriterad över den då den hakar upp sig och så.

Tål att tilläggas att då jag provade och dra ner till "Standard" läge från "eXtreme" läge på minnena i bios så fick vi blue screen några gånger. Har återställt det och inte fått blue screen sedan dess.

Har ungefär samma burk själv, fasst corsair xmp minnen och annat grafikkort. Kan testa med mina minnen.

Det tycker jag definitivt du skall göra...testa dessutom brorsans minne i din...
Kanske kommer båda datorerna funka skitbra när ni byter ...vem vet?!:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Det tycker jag definitivt du skall göra...testa dessutom brorsans minne i din...

Absolut får göra det. Får hoppas på minnena, skulle vara enklast så.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Bjebben:

Absolut får göra det. Får hoppas på minnena, skulle vara enklast så.

Har du gjort någon temperatur mätning på processorn. På kärnorna...tänkte mest ett steg fram om det inte visar sig vara minnena...
Ett program som du kan använda är tex HWmonitor...är kylaren felmonterad borde du ha höga värden redan i Idle.

Edit: en fråga till vilken Bios version kör du? Och hur detekterar moderkortet minnena...har det på auto borde de detekteras som 1333mhz...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Har du gjort någon temperatur mätning på processorn. På kärnorna...tänkte mest ett steg fram om det inte visar sig vara minnena...
Ett program som du kan använda är tex HWmonitor...är kylaren felmonterad borde du ha höga värden redan i Idle.

Har testat med realtemp. 40-42 idle och 60 load. Kollat även med speedfan. Inge jättehöga temeperaturer nånstans.

Dock en sak som inte funkade men jag har läst att fler har haft samma problem. Det är att styrningen av cpu fläkten inte fungerade. Den snurrade bara på låga varv även om processorn började belastas.

Den hann gå lite varm innan jag märkte att det inte funkade, brorsan körde själv utan att jag var där och fläkten varvade aldrig upp så jag tror den stängde av sig själv pga. hög temp första kvällen. Men sedan satt jag den manuellt på högre varv.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Bjebben:

Har testat med realtemp. 40-42 idle och 60 load. Kollat även med speedfan. Inge jättehöga temeperaturer nånstans.

Dock en sak som inte funkade men jag har läst att fler har haft samma problem. Det är att styrningen av cpu fläkten inte fungerade. Den snurrade bara på låga varv även om processorn började belastas.

Den hann gå lite varm innan jag märkte att det inte funkade, brorsan körde själv utan att jag var där och fläkten varvade aldrig upp så jag tror den stängde av sig själv pga. hög temp första kvällen. Men sedan satt jag den manuellt på högre varv.

Ställ den på max i Bios!

Kan var så att den fryser till när den blir för varm...inte bra om styrningen inte ökar fläthastigheten vid belastning...Läste om det problemet på nätet...kanske är det löst i en nyare BIOS?

Har du Bios F8...eller den nyaste F9?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Men den fryser om den har stått några timmar utan att vara igång de första den gör. Har kört realtemp som sagt och kärnorna blir inte nå varmare än vad dom blir för mig. Och då har jag dessutom köpt till en annan bättre kylare.

Hur styr man ut fläkten på max? Den snurrar typ en bit över 2000rpm nu, satt bara att det inte skulle vara sån här smart styrning på den. Då verkar den snurra max dock.

Bios är nyaste versionen, har kollat.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Bjebben:

Men den fryser om den har stått några timmar utan att vara igång de första den gör. Har kört realtemp som sagt och kärnorna blir inte nå varmare än vad dom blir för mig. Och då har jag dessutom köpt till en annan bättre kylare.

Hur styr man ut fläkten på max? Den snurrar typ en bit över 2000rpm nu, satt bara att det inte skulle vara sån här smart styrning på den. Då verkar den snurra max dock.

Bios är nyaste versionen, har kollat.

Troligtvis har du den redan på max:)...därför går den inte upp i varv..hehe..
Du borde dock se om den går i max i BIOS...ser lite olika ut... på grabbens Asrock...där står det max:)

Nej..du har rätt tempvärdena är normala...grabben kör med CoolIT Eco och har 29-33 i Idle och 49-56 i Load

Som sagt...vi hoppas att det är minnena som är kass...det lär ju du märka...:)

Hör av dig när du testat dem...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Har du Bios F8...eller den nyaste F9?

Sitter nu på brorsans datorn utan att det har fryst med minnena från min dator, ska snart köra igång memtest igen. Enligt min bror så borde det ha fryst ihop vid det här laget, så har det varit med dom andra minnena. Sen så startade winows lite snabbare med mina också.
Kör med autodetect av minnen i bios, 1333mhz tar den.

Konstigt kollade bios versionen, det är F7. Det tyder på en gammal? men då jag sökte sa den att jag hade nyaste versionen.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Sitter på min egen dator igen med minnena från min brors dator. Saker och ting funkar än så länge iaf.

Körde igång memtest86 igen på brorsans dator med mina minnen. Det vart inte som förut med hans egna minnen iallafall, då kom det 23 errors inom 1 minut, nu kom det inget. Vi ska låta det stå och tugga ett tag för att se ifall det kommer nå fel.

Konstiga var att brorsans datorn ändå hakade sig med mina minnen. Dock då bios bilden är framme och så har det inte blivit förut. Och en gång då vi skulle starta om den. Konstigt allt detta..... blir bara irriterad.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

När jag ser dessa "minnesfel-trådarna" så brukar jag flika in med mina erfarenheter. För när jag hade minnesfel på min dator så gav felsökningarna ytters spridda resultat. Detta p.g.a. ett väldigt udda fel. Nämligen att processorkylaren var så tung att moderkortet blev knäckt. Genom att antingen lägga datorn ner eller genom att hålla upp processorkylaren så hoppade datorn igång felfritt.

Permalänk
Medlem

Okej det lät som ett konstigt fel, har skruvat fast moderkortet ordentligt och kylaren som sitter på är stockkylare.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Bjebben:

Sitter på min egen dator igen med minnena från min brors dator. Saker och ting funkar än så länge iaf.

Körde igång memtest86 igen på brorsans dator med mina minnen. Det vart inte som förut med hans egna minnen iallafall, då kom det 23 errors inom 1 minut, nu kom det inget. Vi ska låta det stå och tugga ett tag för att se ifall det kommer nå fel.

Konstiga var att brorsans datorn ändå hakade sig med mina minnen. Dock då bios bilden är framme och så har det inte blivit förut. Och en gång då vi skulle starta om den. Konstigt allt detta..... blir bara irriterad.

Tycker iaf det låter bättre...nu kan din bror ha i båda kretsarna eller?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Bjebben:

Sitter nu på brorsans datorn utan att det har fryst med minnena från min dator, ska snart köra igång memtest igen. Enligt min bror så borde det ha fryst ihop vid det här laget, så har det varit med dom andra minnena. Sen så startade winows lite snabbare med mina också.
Kör med autodetect av minnen i bios, 1333mhz tar den.

Konstigt kollade bios versionen, det är F7. Det tyder på en gammal? men då jag sökte sa den att jag hade nyaste versionen.

Bios F7...tycker att du skall uppdatera den till F9...kanske löser det minnesproblematiken?!

Hur funkar brorsans minnen på din dator?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Bios F7...tycker att du skall uppdatera den till F9...kanske löser det minnesproblematiken?!

Hur funkar brorsans minnen på din dator?

Får nog prova uppdatera, men förstår fortfarande inte varför den fryser vid uppstart.
Sitter med F4 bios på min dator och då funkar det med brorsans minnen. Konstigt.

Brorsans minnen funkar bara fint på min dator. Har dock bara startat datorn 1 gång med dom.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Tycker iaf det låter bättre...nu kan din bror ha i båda kretsarna eller?

Han har kunnat ha i båda kretsarna hela tiden, men har strulat med frysningar och så. Har inte gjort nån skillnad med bara 1 i eller 2.

Med 2 i har vi fått error på memtest men inte med 1 i.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Nu rapporterar brodern att efter 2 timmar med memtest86, inte ett enda error.
Problemet med att datorn fryser kvarstår. Den fryser ofta också.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Bjebben:

Får nog prova uppdatera, men förstår fortfarande inte varför den fryser vid uppstart.
Sitter med F4 bios på min dator och då funkar det med brorsans minnen. Konstigt.

Brorsans minnen funkar bara fint på min dator. Har dock bara startat datorn 1 gång med dom.

När ni kör med ett minne...spelar det någon roll vilken bank ni sätter den i?
Eller räcker det att ni ett minne i vilken bank som helst...då funkar allt fint?
Tror du kan utesluta minnena i så fall...verkar vara antingen moderkortet eller processorn.
Sätter mina pengar på moderkortet! Verkar som det blir error när du parar 2 kretsar...detta i sin tur skapar frysningarna. Har ni inget att göra och vill vara säkra på att det är moderkortet....byt processorer...förstod att ni har samma model.Annars chansa på att det är moderkortet begär servicekvitto på det på INET.
Det tråkiga är att det tar ca 10dagar att få ett nytt skickat....men strular det är det ju värt det!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

När ni kör med ett minne...spelar det någon roll vilken bank ni sätter den i?
Eller räcker det att ni ett minne i vilken bank som helst...då funkar allt fint?
Tror du kan utesluta minnena i så fall...verkar vara antingen moderkortet eller processorn.
Sätter mina pengar på moderkortet! Verkar som det blir error när du parar 2 kretsar...detta i sin tur skapar frysningarna. Har ni inget att göra och vill vara säkra på att det är moderkortet....byt processorer...förstod att ni har samma model.Annars chansa på att det är moderkortet begär servicekvitto på det på INET.
Det tråkiga är att det tar ca 10dagar att få ett nytt skickat....men strular det är det ju värt det!

Om vi kör med 1 minne i vilken bank som helst strular det lika mycket som då båda minnena är i.
Börjar på tro moderkortet också, ska testa lite mer senare idag.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Bjebben:

Om vi kör med 1 minne i vilken bank som helst strular det lika mycket som då båda minnena är i.
Börjar på tro moderkortet också, ska testa lite mer senare idag.

Och du har inga problem ännu med brorsans minnen?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Vila i frid

ADATA-minnet finns med på QVL för moderkortet så antingen är det fel på minnen/moderkort eller så är minnena felmonterade. Kör du med två minnen ska de sitta i DDR3_ 1 och DDR3_3. Kör du med ett minne ska det sitta i DDR3_1 eller DDR3_3. Du kan inte köra med tre minnen.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

ADATA-minnet finns med på QVL för moderkortet så antingen är det fel på minnen/moderkort eller så är minnena felmonterade. Kör du med två minnen ska de sitta i DDR3_ 1 och DDR3_3. Kör du med ett minne ska det sitta i DDR3_1 eller DDR3_3. Du kan inte köra med tre minnen.

Hehe...nåja det tror jag vi alla hadekoll på... grabben hade problem oavsett om han kör ett minne eller 2....dessutom funkar de om han kör dem i sin burk...tyvärr verkar det vara moderkortet så är kass.
Vi får väl se om killarna orkar byta processorer...då vet vi alla om det är moderkortet!?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Hehe...nåja det tror jag vi alla hadekoll på... grabben hade problem oavsett om han kör ett minne eller 2....dessutom funkar de om han kör dem i sin burk...tyvärr verkar det vara moderkortet så är kass.
Vi får väl se om killarna orkar byta processorer...då vet vi alla om det är moderkortet!?

Har idag gjort en felanmälan hos Inet. Måste vara moderkortet. Minnena har alltid varit rätt monterad. Har ju likadan processor och moderkort på min egen dator och där funkar det utan problem med mina eller min brorsas minnen.

På min brors dator funkar inga av minnen utan att det fortsätter att frysa och haka ihop sig.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Uppdaterad status: Fortfarande inte fått igång datorn. Moderkortet har varit en svång hos Inet men dom fick ej fram några fel med memtest så nu är processorn skickad. Hoppas att dom hittar nåt fel på den.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Jahapp... nu har Inet skickat tillbaka processorn efter felsökning. Dom kunde ej hitta något fel. Detta är ju fan ett skämt. Nu har det gått över 1 månad utan att datorn är fixad. Har ingen aning vad som kan vara fel... nån som har en idé?

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig att sammanfatta felen och felsökningen? Så man slipper läsa alla inlägg och testning fram och tillbaka. Blir lättare att hjälpa till då.