Konstaterat: Ingen praktisk betydelse mellan x8 eller x16 pci-e i sli/xfire

Permalänk
Hedersmedlem

Konstaterat: Ingen praktisk betydelse mellan x8 eller x16 pci-e i sli/xfire

Efter ett omfattande test kommer HardOCP fram till att det kvittar om man kör x8 eller x16 i sli/crossfire. Kan vara bra att veta för er som väljer mellan moderkort.

Introduction - SLI & CFX PCIe Bandwidth Perf. - x16/x16 vs. x16/x8 | [H]ard|OCP

Gameplay performance can be summed up very easily and directly. We experienced no differences in the gameplay experience between x16/x16 SLI or CFX compared to x16/x8 SLI or CFX. There were measurable differences, differences that some people might pick apart and declare a clear "winner," but we don't see it this way at all. For gamers, the differences are so minuscule that the delta simply does not matter. The fact is you have to run at insanely high graphics settings just to detect the one to three frames per second differences we documented. With lesser resolutions and quality settings the difference in frame rates becomes so small that it is not detectable. Then in some instances we actually saw the x16/x8 configuration run faster. We don't have any big explanations for you on that, but the results were repeatable.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Skillnaden finns, men är nog inte större än 2-3%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Skillnaden finns, men är nog inte större än 2-3%.

Du läste alltså inte testet.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Som sagt.. Obefintlig skillnad... Men har inte dessa resultat presenterats tidigare?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tuttfia:

Som sagt.. Obefintlig skillnad... Men har inte dessa resultat presenterats tidigare?

Möjligt. Men mycket få sajter gör så omfattande riktiga genomspelningar som HardOCP. Jag tyckte iaf det kunde ha ett allmänintresse.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Inte så grundligt vad jag har sett iallafall

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Ovard:

Du läste alltså inte testet.

Jo det gjorde jag, och jag har läst tester utförda av andra hårdvarusidor med som påvisat tidigare nämnda 2-3% skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jo det gjorde jag, och jag har läst tester utförda av andra hårdvarusidor med som påvisat tidigare nämnda 2-3% skillnad.

Du kommenterade i den här tråden om HardOCPs artikel som om 2-3% gällde den.

Testade de andra sidorna med genomspelningar också eller bara benchmarks?

Oavsett, 2-3% tycker iaf inte jag har någon praktisk betydelse.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Detta har konstaterats tidigare, men teknologin går bara framåt och framåt. Det skulle inte förvåna mig om nästa generation grafikkort (eller generationen efter det) kommer öka prestandaskillnaden markant. Du bytar grafikkort oftare än moderkort (och eventuellt minne & processor), därav är det lika bra att lägga ut en hundring extra och få en kvalitetsbräda när man ändå håller på.

Permalänk
Medlem

Just nu har det obetydlig skillnad vad du har för hastighet på PCI-E portarna, men i takt med att grafikkorten blir värre och värre så kan det ju vara så att skillnaden mellan 16x och övriga kommer att öka ännu mer.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Varför gör dom inte testerna i några vettiga upplösningar, jag menar hur stor % kör i 5760x1200??

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Varför gör dom inte testerna i några vettiga upplösningar, jag menar hur stor % kör i 5760x1200??

Mvh J

Dem vill pressa korten så mycket som möjligt och på så vis upptäcka den maximala prestandaskillnaden. Vid mindre upplösningar blir givetvis skillnaden mindre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaxione:

Varför gör dom inte testerna i några vettiga upplösningar, jag menar hur stor % kör i 5760x1200??

Mvh J

Det är för att ta bort allt tvivel att detta skulle påverka negativt, alltså med höga upplösningar.
Det blir ju ännu lättare med lägre diton

Edit: Stevfal

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jo det gjorde jag, och jag har läst tester utförda av andra hårdvarusidor med som påvisat tidigare nämnda 2-3% skillnad.

Skrivet av MultiMan:

Du kommenterade i den här tråden om HardOCPs artikel som om 2-3% gällde den.

Testade de andra sidorna med genomspelningar också eller bara benchmarks?

Oavsett, 2-3% tycker iaf inte jag har någon praktisk betydelse.:)

"2-3% skillnad i syntetiska benchmarks" är den mer rätta benämningen. I riktiga upplösningar och i spel som belastar kortet "korrekt" är skillnaden i praktiken alltid inom felmarginalen eller mindre än 1 FPS.

Testar man däremot i extremt låga upplösningar och med låga inställningar kommer man att se den här skillnaden, då det faktiskt gör skillnad när man börjar nå typ 150-200 FPS.

Skrivet av Jaxione:

Varför gör dom inte testerna i några vettiga upplösningar, jag menar hur stor % kör i 5760x1200??

Mvh J

Som tidigare sagt ska grafikkorten och även bussen mellan grafikkort och processor belastas till absolut max. I lägre upplösningar behöver inte CPU och RAM pumpa lika mycket information till grafikkortet, samt att grafikkortet självklart arbetar hårdare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

mer nyttig läsning på temat även om den är lite äldre Intel P45 Vs. X48 Crossfire Performance Introduction :: TweakTown USA Edition

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Avstängd

Den här killen är helt fel ute? YouTube - #58 - Question/Answer: PCI-E x8 vs. x16 CrossFire/SLI
"10%-15% och 5-15 fps mindre i spe."

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Finns det några större skillnader mellan x16/x4? Har detta moderkortet; Gigabyte GA-P55A-UD3 - Inet.se och den har 1 x16 plats och 1 x4 och tänkte köra crossfire med 2 5770, blir det en stor förlust i FPS?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Jag kör med det mobo och CF 2st 5850, funkar skit bra. Kan dock inte säga om jag hade fått ännu bättre prestanda om jag hade haft en x8/x16 port ist för x4.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Jag kör med det mobo och CF 2st 5850, funkar skit bra. Kan dock inte säga om jag hade fått ännu bättre prestanda om jag hade haft en x8/x16 port ist för x4.

Ok tack ^^

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Teoretiskt borde det heller inte finnas någon markant skillnad på att köra ett grafikkort på x8 istället för x16. Pci-e slotsen blockeras av mitt grafikkort på x16 och jag funderar på att flytta ner den till x8 och frigöra åtminstone en pci-e slot till ljudkortet. Vore detta en smart idé eller bör jag investera i ett nytt moderkort? Har ett Gigabyte 790XT-UD4P just nu.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Så länge folk inte blandar ihop föregående pci-e verionser (dvs < 2.0).
Där är det lite skillnad med moderna grafikkort i sli/cf.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Äh detta tycker jag var lite väntat. Big deal, spara hellre lite pengar istället för att maximera mitt ego med att ha en full 16/16 sli bräda.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Min lärare i persondatorer sa att det hade gjort test för att avgöra hur många kanaler som kunde tas bort innan korten började bli sura. Testet gick tydligen tillväga så att man tejpade över några av kontakterna med isolerande tejp. Någon som vet mer om det testet eller rent utav vill göra ett eget test? ^^

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lollol7:

Min lärare i persondatorer sa att det hade gjort test för att avgöra hur många kanaler som kunde tas bort innan korten började bli sura. Testet gick tydligen tillväga så att man tejpade över några av kontakterna med isolerande tejp. Någon som vet mer om det testet eller rent utav vill göra ett eget test? ^^

Har han sett det på youtube?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Hedersmedlem

Det testet finns i någon av de trådar som handlar om HD5xxx serien, men även om man söker på intenet, orkar inte just nu, sent

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Jag ska koppla ihop två st 4890 i crossfire i morgon i 8x har läst som en dåre och det är väldigt oklart vad som gäller, vissa säger att det är en extrem skillnad, andra säger att det inte spelar någon roll.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lollol7:

Min lärare i persondatorer sa att det hade gjort test för att avgöra hur många kanaler som kunde tas bort innan korten började bli sura. Testet gick tydligen tillväga så att man tejpade över några av kontakterna med isolerande tejp. Någon som vet mer om det testet eller rent utav vill göra ett eget test? ^^

Toms Hardware gjorde ett sådant test för ett par år sedan.
Såg att Hardocp använt Cat 10.7 beta, där inte CF fungerar som det skall, undrar om resultat blivit annorlunda med en fungerande version tex 10.5.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Man skulle kunna runda av det såhär tycker jag. Om du redan från början vet att du kommer köra sli/cf så köp en bräda som ger 2x 16 det är optimalt. Köp även redan från början en psu som klarar båda korten med bra marginal och ett chassi som har såpas med plats och kylning så det funkar bra med 2 kort.

Om du nu redan sitter på en rigg och vill peta in ett till kort och ditt alternativet är att köra 2x 8 etc så är det inte lika bra men det är en ytterst blygsam prestanda minskning och inget som direkt motiverar ett nytt moderkort för 2k bara för den sakens skull. För de 2000kr går det att får extremt mycket mer bang for the buck på annat sätt, tex bättre gpu eller en SSD disk.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming