Fråga ang flaskhals, 460 gtx vs AMD x2 3.1 ghz

Permalänk
Medlem

Fråga ang flaskhals, 460 gtx vs AMD x2 3.1 ghz

Bytte precis upp mig från ett Radeon 3870 512 mb till ett 460 gtx 1 gb. Det jag undrar är om något flaskhalsar mitt grafik-kort så mycket att det är värt att uppgradera övriga komponenter.
Det som sitter i min rigg är följande:
CPU:AMD Althon x2 3.1 ghz 6000+
RAM:4 gb ddr2
MB: Msi K9N 570. Det enda jag inte har uppgraderat sedan jag köpte datorn för 3 år sedan.
PSU: Corsair HX 620W

Allt körs på standardinställningarna dvs har inte klockat något.
Jag har Gigabytes version av 460 gtx.

Permalänk
Hedersmedlem

AMD x2 säger inte om det är en Athlon, Athlon II, Phenom eller Phenom II och det är en del skillnad på dem, men jag gissar på en Athlon x2 6000+ 512KB:s L2 cache, och visst drar den väl ned på din fulla potential, men du märker väl ändå skillnad jämfört med ditt gamla?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Beror lite på vilken upplösning du spelar på skulle jag tro. Spelar du på 1680x1050 eller högre borde inte din CPU flaska, i alla fall inte i dom flesta spelen. Dock finns det undantag som BF:BC2 tex. som är väldigt processor-glad.

Permalänk

Allt kommer flaska sönder tack vare din processor!

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

jalle64: visst märker man skillnad. Konstigt nog märker jag den största skillnaden i att pekaren rör sig mer mjukt. Har bara hunnit testa Starcraft 2 och det fungerar bra med allt på max i SP. Men det kommer upp "Your system is slowing down the game, try lowering your graphcs" när det är mycket som sker på skärmen. Gillar att spela 4v4 så kanske helt enkelt får leva med att köra på lägre inställningar. Mitt 3870 hade samma problem fast då körde jag med 512 mb inställningen för texturer. Nu kör jag på 1024.

Drawmly: Kör 2 skärmar 1 24" 1900x1080 och 22" 1600x1080. 24" är den primära och det är den jag spelar på. Jag har BF2 fast har inte testat det ännu, var för hackigt för att få någon ren spelglädje online med mitt förra kort.

Kan det vara en fördel att koppla ur den andra skärmen när man spelar?

Permalänk
Medlem

Nej, det kommer inte flaska något extremt, i hyfsat höga upplösningar är det grafikkortet som sliter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weson:

Kan det vara en fördel att koppla ur den andra skärmen när man spelar?

Kopppla ur behöver du inte göra, men disable'a den tror jag ger dig lite högre FPS. Har du windows 7 så rekomenderar jag start-knappen+P. Där kan du snabbt stänga av och sätta på andra skärmen.

Permalänk

ja skulle nog säga mobo llr CPU du ska köpa nästa gång (mest mobo)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida