Permalänk

F1 2010

På fredag släpps F1 2010 som är utvecklat av engelska Codemasters. Spelet använder sig av EGO-motorn, vilket innebär att det är samma motor som i läckra DIRT-2. Spelet är för 2010 års säsong och det kommer finnas både multiplayer och singelplayer. PC versionen kommer använda sig av Games For Windows Live, och går att köpa billigt på Steam för ungefär 40,49 euro (380 kr). Det går även att förhämta redan nu. Spelet verkar också komma att flyta på bra.

Hemsida:
Formula 1 Game - The Official Game Site
Forum:
F1 2010 - The Game - Codemasters Forums
Reviews:
F1 2010 Review - Xbox 360 Review at IGN
F1 2010 - Gamereactor Sverige
FZ :: Test/Spel :: F1 2010

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Riktigt synd...

Citat:

Att kalla F1 2010 för en simulator som Codemasters har gjort, är lite väl magstarkt. Ska man vara helt ärlig handlar det mer om ett spel med en ganska tydlig arkadinriktning, men som även ger en hel del utmaning när man höjer svårighetsgraden.

Utmaningen ska dock inte förväxlas med realism då till exempel Rfactor och Geoff Crammonds gamla Grand Prix 4 gör ett betydligt bättre jobb på den biten, F1 2010 är en simulator precis lika lite som Race Driver: Grid är en simulator, skillnaden är bara den att F1 2010 har kallats för just en simulator.

Permalänk
Skrivet av storsnusaren:

Riktigt synd...

Även om inte GRID var en simulator så var det ju ett riktigt bra spel. Så spelet har potential. Men självklart vill man ha en simulator, men så länge arkadkörningen tilltalar folk i allmänhet mer så får vi leva med den

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Nej jag blir nästan förbannad.. Här har man gått o väntat på en F1 sim (äntligen) o så gör det bara något mainstream trams.

ursäkta..

Permalänk
Medlem

Äh, tror detta kommer bli riktigt bra, men vi får se...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Ah när man såg detta förut så vart man ju onekligen sugen för det såg så sjukt snyggt ut, men tydligen ska körningen vara så arkadigt som det kan bli, riktigt riktigt tråkigt.

Visst alla gillar väl inte simulatorer kanske.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Här finns en video på en som kör med ratt på 360;
YouTube - F1 2010 Bahrain Gameplay (PIP) with Fanatec Wheel (Directfeed) Xbox 360 PS3

Inte så bra på tyska, men såg ut som han körde med allt på mest realistisk/hjälpmedel avstängda. Han kör riktigt bra, men senare i videon gör han ett par misstag och får betala för det.

Permalänk
Medlem

Verkar som att man fått till bra fart känsla och äntligen något realistiska F1 ljud!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Bör tilläggas att spelet kommer stödja DX11 i en senare patch.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Från det jag läst och sett så är det inte en simulator men att jämföra det med GRID är bara felaktigt. De flesta recensioner jag läst säger att lägstanivån är hög och att det är svårt att få det att funka med handkontroll på grund av greppet, särskilt när det är blött på banan. Altså utmanande men inte ultrarealistiskt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

De flesta recensioner jag läst säger att lägstanivån är hög och att det är svårt att få det att funka med handkontroll på grund av greppet, särskilt när det är blött på banan. Altså utmanande men inte ultrarealistiskt.

Egentligen så har ju inte en enda som recenserar spelet en susning om hur det skulle vara realistiskt eller inte. Att köra F1 är inte som att köra en vanlig bil, totalt andra egenskaper. Vad jag sett från andra som köra F1-bilar på video, så är det väldigt svårt då det är en enorm kraft att hantera, men samtidigt lätt när de väl vågar då de har ett enormt grepp och bromseffekt som man inte kan tro.

Här är en video som ger lite inblick i det; Richard Hammond från Top Gear testar Renault F1
YouTube - Richard Hammond drives F1 Renault R25 car at Silverstone - Top Gear - BBC Autos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Egentligen så har ju inte en enda som recenserar spelet en susning om hur det skulle vara realistiskt eller inte. Att köra F1 är inte som att köra en vanlig bil, totalt andra egenskaper. Vad jag sett från andra som köra F1-bilar på video, så är det väldigt svårt då det är en enorm kraft att hantera, men samtidigt lätt när de väl vågar då de har ett enormt grepp och bromseffekt som man inte kan tro.

Här är en video som ger lite inblick i det; Richard Hammond från Top Gear testar Renault F1
YouTube - Richard Hammond drives F1 Renault R25 car at Silverstone - Top Gear - BBC Autos

Finns flertal simulationsförare som kört F1 2010 från iracing osv. som gillat det, må inte vara FULL simulation, men 90% kanske... tro mig det är inget GRID inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Men man kunde ju ana att Codemasters inte hade tanken att göra ett 100% realistiskt spel, sånna säljer tyvärr inte, speciellt inte till konsoler då det knappt går att köra med en handkontroll. Ratt sitter ju inte alla casualgamers med. Men jag gillar DiRT och GRID, behöver inte vara så mycket mer realistiskt än så i mitt tycke. Ut och löd med Volvon om ni vill ha realism.

Permalänk
Medlem

har väntat på detta länge till PC, hoppas det blir bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Finns flertal simulationsförare som kört F1 2010 från iracing osv. som gillat det, må inte vara FULL simulation, men 90% kanske... tro mig det är inget GRID inte.

Nej, GRID är väl ändå inte ett F1-spel, och det vore konstigt om detta liknande det i köregenskaper. Jag säger inte att F1 2010 är en äkta simulation, bara att det är få förunnat att ha något riktigt (dvs kört F1 eller liknande mindre serie) att verkligen jämföra med när de testar spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Nej, GRID är väl ändå inte ett F1-spel, och det vore konstigt om detta liknande det i köregenskaper. Jag säger inte att F1 2010 är en äkta simulation, bara att det är få förunnat att ha något riktigt (dvs kört F1 eller liknande mindre serie) att verkligen jämföra med när de testar spelet.

Finns många options som gör det långt ifrån arkad, tire-wear, fuel. Såg ett klipp men en kille som körde på lotus i expert, han lyckades klättra till 14e plats från 17e på 3 varv men hans däck var så överhettade att han spann ut om och om igen i varje kurva... det är inte så arkadigt som du tror.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Avstängd

ni som tvivlar på att det inte är en simulation kan läsa det här
?F1 2010?: The Formula 1 game made by F1 fanatics (Interview, Part 2) | F1 Fanatic - The Formula 1 Blog

Saxat
"SH: That’s the thing with the public perception with games like “rFactor” – because they’re hard to play, everyone perceives that it’s an accurate simulation.

But if you speak to Ant, the F1 cars in “rFactor” are more difficult to drive than they are in real life. So he was keen to help us get an authentic experience."

Ant= Anthony Davidson

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Letat som en galning efter spelet med rea, brukar ju hitta alla andra spel osv @ digital download. Verkar vara nåra kronor billigare på steam men tycker inte riktigt det är värt det, är nämligen ute efter nåra andra spel också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Letat som en galning efter spelet med rea, brukar ju hitta alla andra spel osv @ digital download. Verkar vara nåra kronor billigare på steam men tycker inte riktigt det är värt det, är nämligen ute efter nåra andra spel också...

Vadå rea? spelet är inte ens släppt än

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Vadå rea? spelet är inte ens släppt än

Inte rea, men dom brukar ha vissa erbjudanden och sänka priserna, brukar ofta handla då det är ca 50% sänkt...

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Inte rea, men dom brukar ha vissa erbjudanden och sänka priserna, brukar ofta handla då det är ca 50% sänkt...

Då får du nog vänta. Du får spelet nytt för 329kr på dustinhome, vilket knappast kan anses som mycket pengar för ett nytt spel

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Då får du nog vänta. Du får spelet nytt för 329kr på dustinhome, vilket knappast kan anses som mycket pengar för ett nytt spel

Förbeställde FIFA11 för 230kr, det är ett bra pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Förbeställde FIFA11 för 230kr, det är ett bra pris

lite oftopic, men vart köpte du det då? sugen på det ja med

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus94:

lite oftopic, men vart köpte du det då? sugen på det ja med

g2play.net eller vad det heter, hade hoppats att F1 skulle dyka upp där, får se under veckan...

Permalänk
Medlem

Har förbeställt detta och hoppas man får det på fredag
Skulle nog behöva en bra ratt till detta spel, några rekommendationer?
Fortfarande Logitech Driving Force GT som gäller < 1500:- ?

Permalänk
Medlem

Jag får hoppas på att min gamla logitech momo racing wheel kommer att funka, dvs inte behöver vänta 5 månader innan stöd läggs till.
Sista spelet jag körde mycket med ratt var toca race driver 3 vilket var ett tag sedan, kändes inge vidare i grid, dirt, shift...

Annars är jag nöjd med ratten, många knappar som man brukar ha i f1, force feedback, broms/gaspedal, växelspak (inge vidare för f1) samt sånadär platta grejer bakom ratten (ochså växel?). kostade ca 1000-1200 har jag för mig för många år sedan.

Störst chans för det att fungera är nog att skaffa någesånär känd ratt, logitech, microsoft eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag får hoppas på att min gamla logitech momo racing wheel kommer att funka, dvs inte behöver vänta 5 månader innan stöd läggs till.
Sista spelet jag körde mycket med ratt var toca race driver 3 vilket var ett tag sedan, kändes inge vidare i grid, dirt, shift...

Annars är jag nöjd med ratten, många knappar som man brukar ha i f1, force feedback, broms/gaspedal, växelspak (inge vidare för f1) samt sånadär platta grejer bakom ratten (ochså växel?). kostade ca 1000-1200 har jag för mig för många år sedan.

Störst chans för det att fungera är nog att skaffa någesånär känd ratt, logitech, microsoft eller nått.

MOMO har stöd utan problem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MB76:

Har förbeställt detta och hoppas man får det på fredag
Skulle nog behöva en bra ratt till detta spel, några rekommendationer?
Fortfarande Logitech Driving Force GT som gäller < 1500:- ?

hoppas också få det på fredag men jag slog på stort
beställde även en G27 från webhallen

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Skrivet av MB76:

Har förbeställt detta och hoppas man får det på fredag
Skulle nog behöva en bra ratt till detta spel, några rekommendationer?
Fortfarande Logitech Driving Force GT som gäller < 1500:- ?

Skulle jag nog säga. Fick hem min DFGT i veckan och den är verkligen riktigt skön. Det känns som det är Logitech som gäller när det handlar om rattar, om man nu inte vill öppna plånboken rejält och slå till med en Fanatec ratt eller så ...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Låter bra, Tackar för svaren. Var inne och kollade lite på fanatec, de hade en del till överkomliga priser men kunde inte leverera förrän i oktober så de gick bort.

G25/27 verkar nice men det kan hända att det blir F1 nån vecka och sen åker ratten in i nån skrubb så vill inte lägga allt för mycket på den