Vad är det som gjort att alla hatar Sverigedemokraterna? Lista på deras misstag?

Permalänk

själv är ja 50% utomeuropeisk / 50% svensk.
ja ställde mej samma fråga som topicstarter för några år sen.

läste mycket skit om sd i media o trodde det värsta om dom - så ja blev ännu mer intresserad.
efter ett tag blev ja trött på att läsa andras åsikter om sd o kollade in deras egen sajt+sdkuriren (som för tillfället är crackade).

det tog inte lång tid innan ja började förstå varför SD blir så trakasserade o utfrysta.
anledningen är den, att i sverige är det tillåtet att vara sverigekritisk till en nivå att det kan gämföras med diskriminering o mobbing.
det är helt enkelt ok att vara rasist så länge det är svenskar man ger sej på - speciellt om det riktas mot en svensk som står upp för sitt land.

SD's stora styrka är att dom just ger sej på alla dessa orättvisor/rasism svenskar utsätts för (i politik, rättsväsende, arbete, skola, musik, kultur...osv), och med det som bas för SD kan ingen vinna en debatt mot dom.

anledningen att SD går frammåt är att SD exponerar o behandlar dessa problem som annars hålls undangömda o bara smälter in som mindre trevliga element i ens vardag.

inte ens ja själv som har 50% invandrarbakgrund kan undgå att se logiken i deras resonemang.
det dom säger stämmer ju faktiskt skoningslöst.

ja verkar inte heller vara den enda utlänningen som sett detta.
Ghetto Hiphopparen Ken Ring tar ju upp just dom problemen i nyhetsmorgon, o föreslår samma åtgärd som SD:

YouTube - Ken Ring vill begränsa massinvandringen

måste vara nått som är seriously fucked up med dom som styrt landet dom senaste decennierna när tom ghetto superstars ber om en strypt invandring.

Permalänk
Skrivet av MBY:

Hmm Hamas är inte med på listan

Fast stora skillnaden är väl att Hezbollah och Hamas är betydligt större än de andra extremist grupperna, dessutom finansierade av en stat. Inte riktigt säker på att detta gäller de andra. Dessutom tror jag knappast att KKK skulle få 50% av rösterna i ett amerikanskt val. Inte för att det har så mycket att göra med det du svarade på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

Men det kan ju inte stämma! Du menar att den enorma gruppen troende muslimer inte skall beskyllas för vad den lilla gruppen extremister gör? Hur är detta möjligt. Nej jag tror nog zhrooms version lät mycket mer logiskt faktiskt.

Dessutom den katolska påven. Vilken kille alltså. Han har ju inga extrema åsikter som vi som kristna måste stå för heller förstås.

Det är sant, men samtidigt så finns det problem med Islam. Talibaner, Iran, Somalia osv. Varför inte erkänna att det finns problem inom Islam och försöka lösa det istället för att blunda och säga "de är inga riktiga muslimer" eller "de representerar inte alla".

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Det är sant, men samtidigt så finns det problem med Islam. Talibaner, Iran, Somalia osv. Varför inte erkänna att det finns problem inom Islam och försöka lösa det istället för att blunda och säga "de är inga riktiga muslimer" eller "de representerar inte alla".

Extremism finns inom alla religioner och är nog mer intressant att diskutera som ett fenomen gemensamt för alla religioner än en specifik sak för islam. Jag tror kristna och muslimska extremister har mer gemensamt än en normalt troende muslim och en muslimsk extremist. Vi kan gärna ha en diskussion om extremism men det är en helt annan fråga.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Det är sant, men samtidigt så finns det problem med Islam. Talibaner, Iran, Somalia osv. Varför inte erkänna att det finns problem inom Islam och försöka lösa det istället för att blunda och säga "de är inga riktiga muslimer" eller "de representerar inte alla".

Som om det inte finns ett problem inom gruppen kristna också på samma sätt. Försök förstå att gruppen Islam är enorm. Det innefattar ju miljoner och åter miljoner av människor. Det leder ingen vart att försöka "lösa problem" som innefattar en extremt liten grupp. Skulle du känna att det var produktivt om du fick gå en kurs i att inte aga dina barn bara för att någon slags kristen extremistgruppering i Sverige håller på med sådant?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skaune:

Extremism finns inom alla religioner och är nog mer intressant att diskutera som ett fenomen gemensamt för alla religioner än en specifik sak för islam. Jag tror kristna och muslimska extremister har mer gemensamt än en normalt troende muslim och en muslimsk extremist. Vi kan gärna ha en diskussion om extremism men det är en helt annan fråga.

Skrivet av Sentenced:

Som om det inte finns ett problem inom gruppen kristna också på samma sätt. Försök förstå att gruppen Islam är enorm. Det innefattar ju miljoner och åter miljoner av människor. Det leder ingen vart att försöka "lösa problem" som innefattar en extremt liten grupp. Skulle du känna att det var produktivt om du fick gå en kurs i att inte aga dina barn bara för att någon slags kristen extremistgruppering i Sverige håller på med sådant?

Jag har inte sagt att det inte finns problem inom kristna grupper. Men ärligt talat, vart är problemen störst? Inom kristendomen eller islam? Eller finns det inga problem med islam kanske?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag har inte sagt att det inte finns problem inom kristna grupper. Men ärligt talat, vart är problemen störst? Inom kristendomen eller islam? Eller finns det inga problem med islam kanske?

Extremism är ett mänskligt problem, det finns terrorister som kastar eldbomber och bränner ner djurförsökskliniker och terrorister som spränger saker för allah. Kristna som bombar i guds namn och massor med andra tockar!

Vill du motarbeta extremism så får du se på det som ett mänskligt problem och utgå därifrån. Inte jaga muslimer med en högaffel för att du tror det är vanligare där. Det är ju fullständigt galet.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag har inte sagt att det inte finns problem inom kristna grupper. Men ärligt talat, vart är problemen störst? Inom kristendomen eller islam? Eller finns det inga problem med islam kanske?

Vaddå vart är problemet störst? Kristna extremistgrupper i Sverige skapar också en mängd problem. Jag tror inte du har mycket gemensamt med jehovas vittnen eller pingstvännerna t.ex. Så varför ska du klumpas ihop med dem när man pratar om problem bland kristna? Vad tillför det för något? Självklart ska du separera sådant och analysera problemet. Ska vi prata om aga hos pingstvännerna så är det helt meningslöst att prata om aga med hela gruppen kristna som om de hade problematiken.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Vaddå vart är problemet störst? Kristna extremistgrupper i Sverige skapar också en mängd problem. Jag tror inte du har mycket gemensamt med jehovas vittnen eller pingstvännerna t.ex. Så varför ska du klumpas ihop med dem när man pratar om problem bland kristna? Vad tillför det för något? Självklart ska du separera sådant och analysera problemet. Ska vi prata om aga hos pingstvännerna så är det helt meningslöst att prata om aga med hela gruppen kristna som om de hade problematiken.

Så du säger att Pingstvänner och Jehovas vittnen skapar problem? Mer än andra kristna.

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastafelix:

Så du säger att Pingstvänner och Jehovas vittnen skapar problem? Mer än andra kristna.

VM i feltolkning? Nej en kristen person ska inte behöva ta ansvar för nån pingstvän agar sina barn t.ex. då kristna i Sverige är brutalt sekulariserade och de flesta slår inte sina barn. Det blir väldigt löjligt om du baserar åsikter om gruppen kristna på vad en extremistisk gruppering kristna gör.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vattenfall:

Hmm Hamas är inte med på listan

Fast stora skillnaden är väl att Hezbollah och Hamas är betydligt större än de andra extremist grupperna, dessutom finansierade av en stat. Inte riktigt säker på att detta gäller de andra. Dessutom tror jag knappast att KKK skulle få 50% av rösterna i ett amerikanskt val. Inte för att det har så mycket att göra med det du svarade på.

Och inte svenskarnas parti eller Aum Shinrikyo heller...

Det jag svarade på var precis det argumentationsfel som gjordes.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

Vaddå vart är problemet störst? Kristna extremistgrupper i Sverige skapar också en mängd problem. Jag tror inte du har mycket gemensamt med jehovas vittnen eller pingstvännerna t.ex. Så varför ska du klumpas ihop med dem när man pratar om problem bland kristna? Vad tillför det för något? Självklart ska du separera sådant och analysera problemet. Ska vi prata om aga hos pingstvännerna så är det helt meningslöst att prata om aga med hela gruppen kristna som om de hade problematiken.

Nu pratar jag inte om kristna/muslimer i sig utan endast religionen.

Men det är intressant att du tar upp kristendomen. Något som har varit på tapeten många gånger är pedofili inom katolska kyrkan. Självklart håller inte alla katoliker på med barnsex, men det är fortfarande ett reellt problem där höga personer inom religionen har hållit på med sådant. Vad gör påven och ledningen? Inte sitter dom tyst och säger att alla inte håller på med sådant. Dom fördömer det och säger att en riktig kristen inte håller på med sådant här och tar avstånd ifrån det. Precis som svenska kyrkan tar avstånd från aga.

Varför får vi inte höra muslimska ledare samlas och ta avstånd från terrordåd, sharialagar och religiösa domstolar? Varför kan kristna ledare göra det men inte muslimska? Eller gör dom det kanske men media skriver istället om barnsugna präster i skottland och jockibois nya k*k-piercing?

Btw så är jag inte kristen, så klumpa ihop mig med pingstnissar och jehovas går inte ändå.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Nu pratar jag inte om kristna/muslimer i sig utan endast religionen.

Men det är intressant att du tar upp kristendomen. Något som har varit på tapeten många gånger är pedofili inom katolska kyrkan. Självklart håller inte alla katoliker på med barnsex, men det är fortfarande ett reellt problem där höga personer inom religionen har hållit på med sådant. Vad gör påven och ledningen? Inte sitter dom tyst och säger att alla inte håller på med sådant. Dom fördömer det och säger att en riktig kristen inte håller på med sådant här och tar avstånd ifrån det. Precis som svenska kyrkan tar avstånd från aga.

Varför får vi inte höra muslimska ledare samlas och ta avstånd från terrordåd, sharialagar och religiösa domstolar? Varför kan kristna ledare göra det men inte muslimska? Eller gör dom det kanske men media skriver istället om barnsugna präster i skottland och jockibois nya k*k-piercing?

Btw så är jag inte kristen, så klumpa ihop mig med pingstnissar och jehovas går inte ändå.

Katolska kyrkans överhuvud fördömer och tar avstånd av pedofilfall inom katolska kyrkan. Ingenting underligt där.

Du pratar visst om kristna och muslimer i sig. Du belägger gruppen muslimer att de ska vara ansvariga för vad gruppen extrema muslimer gör. Precis som gruppen kristna skulle vara ansvarig för vad gruppen kristna sekter gör.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

Katolska kyrkans överhuvud fördömer och tar avstånd av pedofilfall inom katolska kyrkan. Ingenting underligt där.

Du pratar visst om kristna och muslimer i sig. Du belägger gruppen muslimer att de ska vara ansvariga för vad gruppen extrema muslimer gör. Precis som gruppen kristna skulle vara ansvarig för vad gruppen kristna sekter gör.

Borde inte då, rimligtvis, överhuvuden inom islam ta avstånd från ex. våld i islams namn? Eller har katolska kyrkan ensamrätt på det?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Borde inte då, rimligtvis, överhuvuden inom islam ta avstånd från ex. våld i islams namn? Eller har katolska kyrkan ensamrätt på det?

Överhuvuden inom islam? Vad är det för någon spännande titel jag missat?

Ska påven då ta avstånd från vad pingstvännerna pysslar med ocskå?

Återigen: katolska präster, påvens präster idkar pedofili. Påven tar avstånd.

Pingstvänner idkar aga, pingstvännernas ledare tar avstånd.

Katolska präster är pedofiler, pingstvännernas ledare tar avstånd.

Försök hitta den som verkar mest rimlig, personligen gissar jag på att påven tar ansvar för vad hans katolska präster gör, hans anställda. Pingstvännerna i sin tur ska i sådant fall representeras av sin ledare.

Muslimer, vilket är det samma som att säga kristna, dvs en enoooooooooooooooooooooooooooorm grupp av både sekulariserade, icke sekulariserade och extremister mfl mfl. Denna gruppering har ingen gemensam ledare lika lite som de kristna har det. Nej påven är inte de kristnas ledare.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

Överhuvuden inom islam? Vad är det för någon spännande titel jag missat?

Ska påven då ta avstånd från vad pingstvännerna pysslar med ocskå?

Återigen: katolska präster, påvens präster idkar pedofili. Påven tar avstånd.

Pingstvänner idkar aga, pingstvännernas ledare tar avstånd.

Katolska präster är pedofiler, pingstvännernas ledare tar avstånd.

Försök hitta den som verkar mest rimlig, personligen gissar jag på att påven tar ansvar för vad hans katolska präster gör, hans anställda. Pingstvännerna i sin tur ska i sådant fall representeras av sin ledare.

Muslimer, vilket är det samma som att säga kristna, dvs en enoooooooooooooooooooooooooooorm grupp av både sekulariserade, icke sekulariserade och extremister mfl mfl. Denna gruppering har ingen gemensam ledare lika lite som de kristna har det. Nej påven är inte de kristnas ledare.

Ja mr. Obvious, jag vet att inte påven är de kristnas ledare och jag vet att det finns fett många grupperingar i varje religion. Men tycker du inte att högt uppsatta inom islam fortfarande borde ta avstånd från ex. våldet?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Ja mr. Obvious, jag vet att inte påven är de kristnas ledare och jag vet att det finns fett många grupperingar i varje religion. Men tycker du inte att högt uppsatta inom islam fortfarande borde ta avstånd från ex. våldet?

Det borde ju högt uppsatta inom kristendomen också göra. Vilket de gör de gånger jag hört dom tala om t.ex. terrorism i religionens namn och våld i nära förhållanden.

Vilka är högt uppsatta inom islam egentligen? Du får det att låta som det är någon slags gruppering som möts varje dag. De käbblar väl inbördes i olika slags samfund mig veterligen. Inte ofta du ser svenska kyrkan och baptiserna göra någon gemensamt projekt t.ex.

*** EDIT ***

Du kanske har nåt exempel på när Högt uppsatta inom kristendomen samlades och enades om något? Det var väl nångång på 1500-talet sist eller så?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Ja mr. Obvious, jag vet att inte påven är de kristnas ledare och jag vet att det finns fett många grupperingar i varje religion. Men tycker du inte att högt uppsatta inom islam fortfarande borde ta avstånd från ex. våldet?

Därför att du inte letar och media oftast inte sänder den bilden. Muslimer ska vara väldsamma annars säljer inte nyheter.

Citat:

“The undersigned, leaders of Islamic movements, are horrified by the events of Tuesday 11 September 2001 in the United States which resulted in massive killing, destruction and attack on innocent lives. We express our deepest sympathies and sorrow. We condemn, in the strongest terms, the incidents, which are against all human and Islamic norms. This is grounded in the Noble Laws of Islam which forbid all forms of attacks on innocents. God Almighty says in the Holy Qur'an: 'No bearer of burdens can bear the burden of another' (Surah al-Isra 17:15).”

Statements Against Terror

Eller varför inte en muslimsk ledare som utlyster en Fatwa mot självmordsbombare?
Muslim leader issues fatwa… against terrorism - David Knowles - Paradigms Lost - True/Slant

Även här finns lite till material för dig att läsa.
September 11 Terrorist Attack - Muslim Scholars Condemn 9/11 Terrorist Attack

Vill du ha fler länkar är det bara att googla, det vet du väl hur man gör?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

Därför att du inte letar och media oftast inte sänder den bilden. Muslimer ska vara väldsamma annars säljer inte nyheter.

Aha, som jag trodde! Jockibois k*kpiercing var mer intressant än detta för medierna.

Bra att det tas avstånd ifrån skiten. Mer sånt!

Skrivet av CSM101:

Vill du ha fler länkar är det bara att googla, det vet du väl hur man gör?

Ska man söka på google nu också? Jag sökte bara på info14:s sida och hittade inget. Räcker inte det?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Aha, som jag trodde! Jockibois k*kpiercing var mer intressant än detta för medierna.

Bra att det tas avstånd ifrån skiten. Mer sånt!

Ska man söka på google nu också? Jag sökte bara på info14:s sida och hittade inget. Räcker inte det?

Inte undra på att du inte hittar bra information då

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

Inte undra på att du inte hittar bra information då

Du menar att en prenumeration på Hänt Extra och Der Angriff inte räcker för att hålla sig uppdaterad över vad som händer i världen?????

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag finner det lustigt att så många sverigedemokrater klagar över att de närmast per automatik blir klassade som nazister/rasister. Det där med att dra alla över en kam är visst inte så kul när man själv blir utsatt för det.

Jag är ju skapligt vit, så jag är inte orolig för egen del, men det finns människor med annan hudfärg i min närhet och för dessa är sverigedemokraterna ett påtagligt hot. Sverigedemokraterna anser att det är rätt att göra sig av med människor som man upplever som ett hot. Vilken tur för dem att inte alla resonerar likadant.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jag finner det lustigt att så många sverigedemokrater klagar över att de närmast per automatik blir klassade som nazister/rasister. Det där med att dra alla över en kam är visst inte så kul när man själv blir utsatt för det.

Jag är ju skapligt vit, så jag är inte orolig för egen del, men det finns människor med annan hudfärg i min närhet och för dessa är sverigedemokraterna ett påtagligt hot. Sverigedemokraterna anser att det är rätt att göra sig av med människor som man upplever som ett hot. Vilken tur för dem att inte alla resonerar likadant.

Är inte du rödhårig?
Och är inte även rödhåriga en minoritetsgrupp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Är inte du rödhårig?
Och är inte även rödhåriga en minoritetsgrupp?

Jag är inte ett dugg rödhårig, snarare askblond. Det är bara mitt skägg som är rött.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jag är inte ett dugg rödhårig, snarare askblond. Det är bara mitt skägg som är rött.

Detta måste helt klart ha något med vår ras att göra! Men mitt hår kallar det råttblont.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jag finner det lustigt att så många sverigedemokrater klagar över att de närmast per automatik blir klassade som nazister/rasister. Det där med att dra alla över en kam är visst inte så kul när man själv blir utsatt för det.

Jag är ju skapligt vit, så jag är inte orolig för egen del, men det finns människor med annan hudfärg i min närhet och för dessa är sverigedemokraterna ett påtagligt hot. Sverigedemokraterna anser att det är rätt att göra sig av med människor som man upplever som ett hot. Vilken tur för dem att inte alla resonerar likadant.

Alla människor är rasister.

rasist är ett luddigt ord som inte bör användas

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Detta måste helt klart ha något med vår ras att göra! Men mitt hår kallar det råttblont.

Vilken ras tillhör vi då? De stolta vikingarierna? Åtminstone jag är tillräckligt mycket blandad för att inte duga som utställningsexemplar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Vilken ras tillhör vi då? De stolta vikingarierna? Åtminstone jag är tillräckligt mycket blandad för att inte duga som utställningsexemplar.

Blondrödingar?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jag finner det lustigt att så många sverigedemokrater klagar över att de närmast per automatik blir klassade som nazister/rasister. Det där med att dra alla över en kam är visst inte så kul när man själv blir utsatt för det.

Är det verkligen sverigedemokraterna som generaliserar som klagar på att de är offer för generaliseringar?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Detta måste helt klart ha något med vår ras att göra! Men mitt hår kallar det råttblont.

Haha, mitt 'skägg' är råttigt. Inte till färgen, men till utseende och funktion. En riktig skepparkrans vore nåt.
Hm, vore den svart och hopkopplad med kolsvarta permanent nedvinklade ögonbryn kanske man kallat det 'fundamentalistskägg'? Iofs fungerar det lika bra för..tja, Amishfolk?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)