Permalänk

Om den inte funkar med ATI blir jag riktigt ledsen! Hur kan detta vara ett problem? Fattar inte!
Daemon85, uppdatera oss gärna vad som sker

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk

Kolla så din dvi kabel ser ut som dual-link kabeln på bilden. Kan inte tänka mig att det är något annat som är problemet.

Permalänk
Medlem

du kan se vad du har för hz i OSD:n, menu -> system -> information

har föresten ändrat lite färger, nu börjar det se riktigt bra ut

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Det var en DVI-D kabel som jag trodde, sen så är det 60 hz i Windows med när jag kollade i informationen.

Sen när man kollar i handboken på medföljande cd skiva står det att den ska klara 120 hz i 640x480 800x600 1024x768 och 1920x1080.

Nu blev det 120 hz i windows iaf när jag fixade.

Permalänk
Medlem

Vad menar du nu riktigt, säger du att den oxå funkar i 120Hz nu i t.ex. 800x600 eller 1024x768? Vore ju riktigt najs och styrker bara dess ställning som den skärm att ha för spelande så varken CS nördar kan klaga på något längre även om de har ATI grafikkort.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Så nu funkar 120 hz i cs efter massa fixande i 800x600 med :), MEN, och ett STORT MEN, det är bara 60 fps!? är det fusk 120 hz skärm eller? var vsync på och fpsn i cs vägrar gå över 60 fast det står 120 hz i infon. Någon som kan ge ett rimligt svar?

I nuläget är iaf märkbar inputlag eller vad man ska kalla det, när jag jämför med min precis bortvalda CRT. Reagerar i efterhand, så om det är så fortfarande när 60 fps bugg eller vad det kan vara är fixad, så kan jag inte rekommendera den som gamingskärm.

Permalänk
Avstängd

prova att stänga av Vsync i CS och se om FPSen går upp

jag tror du kommer märka mindre av inputlagget om du kommer upp i 100-120fps
det var en av anledningarna till att jag skickade tillbaka Acern
så jävla mycket inputlagg på den när man är van med CRT

har själv beställt Asus VG236H 120hz så får vi se om den är som testerna visar
0 i inputlagg

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

ska prova stänga av vsync, men det löser ju egetnligen inte problemet, ger ger ju ändå bara ut 60 aktiva bilder :/ fast det ska vara 120 hz, javligt mysko, någon som har detta problem med andra skärmar med som ska vara 120 hz? dvs 60 fps med vsync på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon85:

någon som har detta problem med andra skärmar med som ska vara 120 hz? dvs 60 fps med vsync på

Acern registrerades som 120hz upplösning i alla spel jag testade
kör tyvärr inte CS så jag har ingen koll där

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

jag provade med vsync av, jag kan inte säga annat än att jag är förvånad, nu är allt prefekt. nu kan jag rekommendera den som gamingskärm (i stort sett som en crt, jag kan inte bedömma något inputlag!). jag ska prova lite mer med färginställnigar osv och ger den sen ett betyg kanske blir först imorgon.

Men jag kan nu säga att jag är nöjd med mitt köp, funkar som ersättare för min crt!

Permalänk
Skrivet av Daemon85:

jag provade med vsync av, jag kan inte säga annat än att jag är förvånad, nu är allt prefekt. nu kan jag rekommendera den som gamingskärm (i stort sett som en crt, jag kan inte bedömma något inputlag!). jag ska prova lite mer med färginställnigar osv och ger den sen ett betyg kanske blir först imorgon.

Men jag kan nu säga att jag är nöjd med mitt köp, funkar som ersättare för min crt!

Åh nu blir jag glad :):):)
Verkar som du kan bedöma inputlag med...förvånansvärt många som inte kan det. Du kan inte kommentera färgerna lite snabbt i filmer?

Vad gjorde du för att fixa 120 hz?

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem

Jag kan inte helt säkert säga vad det var som gjorde att det började funka, det kan ha varit något i launchoptions i cs, för jag rensade den och nu funkar allt, dock fixade jag med lite olika saker så det kan ha varit något annat med.

Färgerna är dock inte tillfredsställande, iaf inte när man jämför med en crt, dock är det inget jag skulle reklamera skärmen för.

Det är kanon att skärmen är optimerad för 120 hz i 640x480 800x600 1024x768 och 1920x1080. så cs kompisar kan vara nöjda dock upptäckte jag en ny dimension i cs när jag ändrade till lägsta upplösningen i widescreen, blev värsta zoomen allt blev störra så då blir det ännu enklare att träffa

Jag ska prova att kalibrera lite med färgerna, och se hur inputlaget blir när jag ändrar från profil FPS

Permalänk
Medlem

Se till att "instant mode" är påslagen, ska finnas en sån funktion i OSDn enligt manualen vilket ska eliminera input lag liknande som LG 120Hz skärmens "Tru mode", samt kan du testa "AMA" och kommentera ifall du märker någon skillnad, tror det lär va "overdrive", manualen säger typ att det ska sänka grå färgens responstid eller något (mindre blur men kan på vissa skärmar skapa lite input lag eller i andra fall som på Acern göra så att texten blir alltför skarp med färgskuggor runt själva texten). Tror det ej borde va problem att ställa in färgerna, du får ju ställa in R G B skillt och sen finns det ju t.ex. gamma, hue och saturation. Kör du med "FPS" preset'et så är jag säker på att skärmen inte riktigt är ställd in för optimal naturlig bild, tror mera att det kör med högre gamma, kanske 2.4 lr nåt och hög brightness och kontrast osv för att man ska kunna lätt se fiender som gömmer sig i skuggorna typ. Alltid bäst att ställa in allt själv enligt smak och tycke.

Hur upplever du t.ex. färgtonen? naturlig eller kanske lite för blått eller rött osv med standard inställningen? Jag märkte ju förstås också skillnad i färg precision (vissa färger såg annorlunda ut än vad jag varit van med) när jag bytte till denna ViewSonic VX2268wm 120Hz men var ändå möjligt att få en riktigt naturlig färgton (vilket jag personligen anser är en bra kalibrerad HDTV med färgtemp på 6500K) vilket jag värdesätter riktigt mycket. Tål inte skärmar som t.ex. 2233rz vilket är alltför blåaktiga/kalla i färgtonen. Detta forum t.ex. är ju bra att titta på ifall man vill bedömma färgtonen, just precis såna här gråa färgvarianter kan lätt se en aningen lila-aktiga för vissa och gula för andra.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Se till att "instant mode" är påslagen, ska finnas en sån funktion i OSDn enligt manualen vilket ska eliminera input lag liknande som LG 120Hz skärmens "Tru mode", samt kan du testa "AMA" och kommentera ifall du märker någon skillnad, tror det lär va "overdrive", manualen säger typ att det ska sänka grå färgens responstid eller något (mindre blur men kan på vissa skärmar skapa lite input lag eller i andra fall som på Acern göra så att texten blir alltför skarp med färgskuggor runt själva texten). Tror det ej borde va problem att ställa in färgerna, du får ju ställa in R G B skillt och sen finns det ju t.ex. gamma, hue och saturation. Kör du med "FPS" preset'et så är jag säker på att skärmen inte riktigt är ställd in för optimal naturlig bild, tror mera att det kör med högre gamma, kanske 2.4 lr nåt och hög brightness och kontrast osv för att man ska kunna lätt se fiender som gömmer sig i skuggorna typ. Alltid bäst att ställa in allt själv enligt smak och tycke.

Hur upplever du t.ex. färgtonen? naturlig eller kanske lite för blått eller rött osv med standard inställningen?

Det är HeatoN och SpawN som ställt in färgerna

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0kkiplast:

Det är HeatoN och SpawN som ställt in färgerna

Jag vet och dessa killar är ju CS nördar inte analytiska bildkvalité experter.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Från början var färgerna så äckligt starka att det sved i ögonen... ändrade lite i inställningarna till följande

Brightness: 65
Contrast: 50
Sharpness: 3
Gamma: 2.2
RGB: Manual
• R: 91
• G: 84
• B: 78

Tyckte jag blev mycket trevligare för ögonen

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag vet och dessa killar är ju CS nördar inte analytiska bildkvalité experter.

Sant Men HeatoN är HeatoN
Och det färg-schemat är cs. Vilket man ändå får säga att han kan

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Från början var färgerna så äckligt starka att det sved i ögonen... ändrade lite i inställningarna till följande

Brightness: 65
Contrast: 50
Sharpness: 3
Gamma: 2.2
RGB: Manual
• R: 91
• G: 84
• B: 78

Tyckte jag blev mycket trevligare för ögonen

Hur ändrar man gamma och RGB´n?

Visa signatur

| NZXT H9 Flow | MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI | i7 13700K | 32GB Kingston Fury Beast 6000 DDR5 | NZXT Kraken Z73 360mm | MSI Suprim X RTX 4080 | Seasonic Vertex GX 1200W | Mionix Naos 5000 | Corsair K70 | Epos GSP 370 | LG 34GN850 |

Permalänk
Medlem

Med dina R G B färginställningar som bakgrund låter det som om den var en aning blåaktig i tonen default vilket är vanligt och mera vanligare för vissa tillverkare, t.ex. Samsung och LG medan ViewSonic skärmarna är ofta en aning rödaktiga i färgtonen med fabriksinställningarna men min VX2268wm inställningar är R: 85, G:80 och B: 81 så denna skärm har riktigt bra färgbalans och det kan ju alltid variera litegrann från exemplar till exemplar. 2233rz som jag också testade var såpass blå att blå dominansen inte försvann fast jag satt B till 0.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

ska prova stänga av vsync, men det löser ju egetnligen inte problemet, ger ger ju ändå bara ut 60 aktiva bilder :/ fast det ska vara 120 hz, javligt mysko, någon som har detta problem med andra skärmar med som ska vara 120 hz? dvs 60 fps med vsync på

köp ett nytt Grafikkort...

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

ändrade färginställningarna till profil FOTO, och ökade contrasten till max, aningen för orange men det var bättre än något jag lyckades få när jag mixtrade själv. är nöjd med allt, enda som kunde varit lite bättre är att det som är mörkt i cs är lite för mörkt annars är jag nöjd köpare

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

prova att stänga av Vsync i CS och se om FPSen går upp

jag tror du kommer märka mindre av inputlagget om du kommer upp i 100-120fps
det var en av anledningarna till att jag skickade tillbaka Acern
så jävla mycket inputlagg på den när man är van med CRT

har själv beställt Asus VG236H 120hz så får vi se om den är som testerna visar
0 i inputlagg

Kan jag nästan lova att den inte har. Kollar du recensioner av Samsung och Viewsonics 120hzare så säger många sidor att de har 0 eller nära 0ms i input lag, går man till digitalversus med deras mätsätt får de 9 - 13ms i input lag. Acern hade 17ms, fortfarande inte märkbart för ögat är min gissning.

Jag tycker du ska hålla dig ifrån att säga att Acern har ett sjukt input lag då du faktiskt inte på långa vägar fixat ner det till att det är just det. Har du testat Viewsonicen eller Samsungen på samma dator så hade du ju haft något att gå på iaf.

Har själv testat båda och några polare, skillnaden finns där, men den är långt ifrån stor och kan säkerligen bero på 16:9 vs 16:10 lika gärna som faktiska skillnader gällande märkbar prestanda.

För att tillföra något kring denna skärm: Skulle inte lyssna speciellt mycket på individer här på brädan om skärmen, en bra recension säger att skärmen inte suger ungefär. Personligen väntar jag på recension ifrån Digitalversus då deras input lag-test är guld värt!

Jag skriver i all välmening, några smileys kanske gör det mindre sakligt och aggresivt :D::DD:D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Skulle inte lyssna speciellt mycket på individer här på brädan om skärmen

sant

inputlag testet fixar jag själv
det är inga större konstigheter att få fram nu när man vet hur man ska göra

"Jag tycker du ska hålla dig ifrån att säga att Acern har ett sjukt input lag"

å fan säger du det

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Asusen har inte 0 i inputlag.
Tror många skärmar hade hamnat på 0 i inputlag enligt deras konstiga test.

Lgn hade inte heller 0 i inputlag som dom fått det till.
Nej jag vänder mig till sidor som vet vad dom sysslar med när det gäller mäta sådant och ghosting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

sant

inputlag testet fixar jag själv
det är inga större konstigheter att få fram nu när man vet hur man ska göra

"Jag tycker du ska hålla dig ifrån att säga att Acern har ett sjukt input lag"

å fan säger du det

Eftersom du grundar ditt uttalande på dåligt förankrad information och antaganden så gör du bäst i det helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Eftersom du grundar ditt uttalande på dåligt förankrad information och antaganden så gör du bäst i det helt enkelt.

det var en bitter jävel
vad är problemet :)?

gå och käka lite glass nu

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

det var en bitter jävel
vad är problemet :)?

gå och käka lite glass nu

Inte bitter, saklig och ska du uttala dig så säkert som du sitter och gör så kan du se till att grunda det på välgrundade fakta

Har inte plats med glass, redan ätit för mycket kalorier idag.

Permalänk
Medlem

Detta är vad som sker då sakliga personer möts av subjektiva tänkande. Förhålla sig sakligt till saker och ting är överlag bättre på forum men subjektiva tänkande kan ha ibland svårt att hålla med eller tvärtom och det betyder inte att någonderas åsikter vore mindre värda. Men håller med i detta fall att många input lag test där ute är antagligen väldigt inexakta och beror mycket på exakt hur det görs och tror knappast att skärmarna har 0ms lag, inte ens CRT skärmar borde klara det så när jag läser 0ms så tyder jag det mera som att den eventuellt kan ha låg input lag men absolut inte 0ms.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag får fan ont i ögonen av den här skärmen... Efter fem minuter börjar det kännas obehagligt.
Alltså, vita bakgrunder, framför allt, är så jäääääääkla vita...

Har vart på precis allting i OSD:n å försökt ändra.

Är det normalt? Aldrig haft liknande problem med någon annan skärm, dock aldrig haft LED tidigare.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Ner med ljusstyrkan och kontrasten bara. 3D skärmar har starkare ljusstyrka än vanliga skärmar eftersom det behövs när man använder glasögonen. På min ViewSonic skärm använder jag brightness: 23 och kontrast: 75.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional