Permalänk
Hedersmedlem

Nej, jag känner nog inget jättesug att gå i terapi, men jag känner att jag har öron jag kan prata med ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

*Död väldigt nära och speciell arbetskollega (check)
*Död släkting (check)
*Nära kamrats mamma får hjärntumör (check)
*Avlivning av vår 3år gammal katt (check)
*Päronen ska skiljas (check)
*Avlivning av vår 13år gamla hund (check)
*Död arbetskollega (check)

Hmm börjar kännas underligt just nu. Har typ inga negativa känslor kvar, blir bara ett "jahopp det var ju tråkigt" och sen så känner jag inget mer.... Aja, nu får det vara nog med död och elände nu....

Detta har hänt från början av september och fram tills nu....

Fyfan, det där var en rejäl samling jobbigheter på en gång.

Det är egentligen inte så mycket mer att göra än att lida igenom de negativa känslorna och kanske se till att umgås mer med nära vänner och prata om det.
Någon sorts psykologbehandling eller antidepp piller eller så skulle jag lätt avråda ifrån såvida inte de negativa känslorna blir bestående under lång tid eller du får tankar på att ta livet av dig eller liknande. Att känna stor sorg och nedstämdhet tillfälligt efter såna här händelser är helt naturligt även om det är plågsamt (Så att behandla din reaktion på dem som en psykisk sjukdom/problem vore att avråda ifrån.)

Tyvärr händer det att jävligheter samlas i klump sådär under livet. Själv hade jag en sådan period i 18 års åldern. Under kort tid precis innan jag skulle fira studenten hände detta
* fick nobben av den tjej jag tänkt på varje dag under gymnasietiden
* Nära betydelsefull släkting dog helt oväntat
* kusin begick självmord
* fick svår influensa med över 41 graders feber

följt av lite blandade jävligheter som hände lite senare (dödsfall av husdjur, dödsfall av andra släktingar osv).
Jag känner helt igen mig i vad du skriver om att man då till sist börjar ta in negativa nyheter genom tänka "jahopp, en till eländesnyhet, lägg dig i högen med de andra. Jag mår redan så dåligt att det gör desamma."

Med tiden blir det dock bättre och man får mer och mer avstånd till allt det inträffande. Det är dock en process som tar tid.
Var lite extra snäll mot dig själv och unna dig lite mer än vanligt, kanske lite godare mat och så.
Förmodligen känns det mesta du gör (så var det för mig) som meningslöst i jämförelse med den sorg du bär på, men det är iallafall viktigt att tänka på att försöka hitta lite positiva motvikter till att dra ner dig djupare i sorgen.

Skrivet av Shimonu:

Det blir så och det är jobbigt. Mycket skit som man inte kan rå för och man blir lite avtrubbad. Jag har varit med om en del död och tragedi men man skapar nya band och för mig finns det kvar en del känslor. Man kan nog inte hantera allt på en gång bara, man lagrar väl det och arbetar bort det över en tid.

Exakt. Det läggs på hög och bearbetas känslomässigt över en tid.
Om man ska se något positivt med det hela så avverkar man många jävligheter på en gång och den totala jobbighetseffekten kanske är lägre än om de där sakerna hänt utspritt under längre tid.
Händer stora jobbigheter istället då och då under längre tid blir det svårare att någon gång få känna sig riktigt glad/lycklig.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cropsgrinder:

Fast det stämmer lite det Mc(don juan(EnKronan...om att män mindre vill gå i terapi. Tror jag?

Ålder vet jag iaf har med saken att göra, ingen ....20 åring vill ju gå i terapi lixom.

Är sant det du säger: man kan rekommendera vissa saker till X person (som terapi) men vissa saker (som terapi:D) skulle man inte vilja genomlida. Får typ vibbar av en gammal "gubbe" som får besök av psykologen 1 ggr./vecka och som ska berätta om saker ur sitt liv som ingen annan bryr sig om att lyssna på.:P Nä men typ...:P Så jag förstår dig.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Fast det stämmer lite det Mc(don juan(EnKronan...om att män mindre vill gå i terapi. Tror jag?

Ålder vet jag iaf har med saken att göra, ingen ....20 åring vill ju gå i terapi lixom.

Eh, jo. Jag känner flera.
Kanske att det är fler tjejer, men givetvis finns det många killar som går i terapi också.