Värt att upgradera grafik kort ?

Permalänk

Värt att upgradera grafik kort ?

Upgraderade moderkort,proccesor och minne för något år sedan i datorn men lämnade det gammla grafik kortet.
Sitter på en intel core 2 duo proccesor @ 2.2ghz
2gb ram
Grafik kortet är ett radeon x850 xt pci e
Är det värt att upgradera dett till ett nytt för 1000-1500 kr eller blir resten av delarna en flask hals då ?
Jag har varit helt borta från hårdvaru scenen de senaste 5-6 åren så har verkligen noll koll på vad som gäller nuförtiden. Jag spelar lite wow ibland och det är väl mest där jag känner att det går lite segt.

Visa signatur

Hej Hop

Permalänk
Medlem

inga värstinggrejjer men t ex ett 460 eller 6850 ska absolut inte vara något problem!

Permalänk
Hedersmedlem

Din budget är precis lagom för en uppgradering till ett så pass gammalt system, du kommer märka enorm skillnad!

Permalänk
Medlem

Ja du kommer att märka stor skillnad. Överklocka CPUn lite också kommer du märka ännu mera

ett 460 e ju perfekt!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Permalänk

Okej tack för de snabba svaren,
Lite fundersam över grännsnitt bara, 460 kortet använder enligt infon Gränssnitt PCI Express 16X, 2.0
Medans mitt moderkort har PCI Express 16X (står inget om 2.0)
Är 2.0 anslutningen bakåt kompatibelt med det jag har ?

Egenskaper för Gigabyte GA-G33M-DS2R
(Moderkortet)

Visa signatur

Hej Hop

Permalänk
Medlem
Skrivet av sture-allan:

Okej tack för de snabba svaren,
Lite fundersam över grännsnitt bara, 460 kortet använder enligt infon Gränssnitt PCI Express 16X, 2.0
Medans mitt moderkort har PCI Express 16X (står inget om 2.0)
Är 2.0 anslutningen bakåt kompatibelt med det jag har ?

Egenskaper för Gigabyte GA-G33M-DS2R
(Moderkortet)

Du har PCI 1.0, och ja, det är bakåtkompatibelt, det blir halva hastigheten på interfacet (dvs PCI x16 1.0 hastighet), men det är ingen flaskhals med ett mellanklassgrafikort.
Har du ett ok nätagg? Runt 400W av acceptabel kvalite är att rekommendera.