Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Måla 700D blankvitt

Funderar på att i samband med framtida modifiering, sleeving och vattenkylning av mitt 700D måla insidan blankvit. Helt enkelt för att 700D/800D-byggen börjar vara så vanliga och standardiserade.

Jag hoppas kunna använda enkel sprayfärg då jag varken har utrustning eller ekonomi för något mer avancerat. Så det jag skulle vilja veta är hur ska jag göra för att få bästa möjliga resultat. Vill inte slarvgöra och bli halvnöjd, utan det ska göras ordentligt.

Färgen på 700D är som vissa kanske vet ganska "grov" och förarbetet känns därför som det viktigaste och mest krävande. Är det möjligt att sandpappra bort all den där färgen och få ett bra resultat (utan att behöva spendera orimligt mycket tid), eller är sandblästring ett måste? Ska man grunda med något särskilt? Måste man spackla? Hur får man bästa möjliga blanka resultat?

Som ni ser är frågorna många och svaren få. Uppskattar all hjälp jag kan få. En kort "steg-för-steg-lista" skulle uppskattas innerligt.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Borra alla poppnitar så du får ut varje plåt separat.
Sandpappra först grovt tills du fått bort det mesta av färgen. Sen trappar du ner på grovheten i pappret för få bort det sista och skapa en jämn fin yta. Kosta på dig ordentlig sprayfärg. Bra grund lack som du ska lägga tunt lager för lager på ca 20 cm avstånd. 2-3 lager grundlack bör räcka, låt alltid alla lager torka ordentligt för bästa resultat. Jobba på samma sätt som med grundlacken som med den riktiga lacken. 3-4 lager säger jag för få det bra. Sist en klarlack för skydda ditt fina jobb. som sagt viktiaste är göra tunna lager och låta dem torka ordentligt innan du börjar på nästa. Det som är nyckeln till fin lack. Kosta på dig BRA burkar dock. biltema kommer aldrig bli snyggt. Var även noga med maskera ordentligt.

Hoppas det var något tillfredställande.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaret!

Det var inte så mycket värre än jag hade trott! Jag hoppas på att kunna slippa ta isär chassit för målningen. Får se hur jag gör med detta dock. Det kanske visar sig att det blir mer jobb att sandpappra det kompletta chassit i sin helhet än att plocka isär det och pappra. Ska undersöka chassit lite närmare imorgon och se hur det ser ut.

Ungefär hur grovt/fint sandpapper bör man använda?

Permalänk
Medlem

Största problemet blir att komma åt med all färg om du inte demonterar det.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk

tänkte bara visa dig hur ett vitt Obsidian kan se ut riktigt snyggt.

XtremeSystems Forums - View Single Post - The Obsidian 800D thread

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

tänkte bara visa dig hur ett vitt Obsidian kan se ut riktigt snyggt.

XtremeSystems Forums - View Single Post - The Obsidian 800D thread

De där va faktiskt (jävligt) snyggt

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Det går sådär att måla och slipa utan att ta isär. Om man vill ha ett resultat som man är nöjd över rekommenderar jag att ta isär de. Man lägger så mycket jobb och om de inte blir bra är det inte kul o göra om de. Bättre o göra de ordentligt från början. Lycka till!

EDIT: Kolla även mitt projekt i sign, så kan du se hur de blev och hur mkt ja tog isär (y)

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen och inspirationen allihopa!

Får nog lov att ta isär allting ändå då, för som sagt har jag ingen lust att halvgöra något. Bor själv i lägenhet och har därför lite svårt att arbeta här. Julen kommer jag dock att spendera hos mina föräldrar och ska försöka passa på att hyra in mig i garaget och få använda pappas grejer!

När jag sandpapprar, ska jag bara använda en kloss med en bit papper på, eller finns det bättre lösningar? Och om någon kan komma med "specifika" instruktioner om vilket sandpappar jag ska använda skulle det vara väldigt uppskattat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perper:

Tackar för tipsen och inspirationen allihopa!

Får nog lov att ta isär allting ändå då, för som sagt har jag ingen lust att halvgöra något. Bor själv i lägenhet och har därför lite svårt att arbeta här. Julen kommer jag dock att spendera hos mina föräldrar och ska försöka passa på att hyra in mig i garaget och få använda pappas grejer!

När jag sandpapprar, ska jag bara använda en kloss med en bit papper på, eller finns det bättre lösningar? Och om någon kan komma med "specifika" instruktioner om vilket sandpappar jag ska använda skulle det vara väldigt uppskattat!

Härligt härligt!

Jag slipade bara med ett våtslippapper med finhet typ 400 om ja inte minns fel. Jag använde inte en kloss utan körde bara med pappret. Det är väl egentligen bara o slipa tills man känner att man har ruggat upp ytan en hel del.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Härligt härligt!

Jag slipade bara med ett våtslippapper med finhet typ 400 om ja inte minns fel. Jag använde inte en kloss utan körde bara med pappret. Det är väl egentligen bara o slipa tills man känner att man har ruggat upp ytan en hel del.

Det är såpass mycket färg på ett obsidian. Hade varit en annan sak om det hade varit ofärgat från början. Känns som att man måste få bort i princip all färg innan man börjar, och då känns 400 lite tungt=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av perper:

Det är såpass mycket färg på ett obsidian. Hade varit en annan sak om det hade varit ofärgat från början. Känns som att man måste få bort i princip all färg innan man börjar, och då känns 400 lite tungt=)

¨

Jo juste precis Glömde helt bort att de var målat från början. Ja körde ju ett omålat x).
Då borde du nog köra med lite olika sorter, börja med något lite grövre och jobba dig neråt. (y)

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb