Steam partitionen är full! vad göra?

Permalänk

Steam partitionen är full! vad göra?

Som rubriken säger så är partitionen jag har steam på full!

Har den på en ssd disk, och vill behålla de nyaste o mest prestandakrävande spelen där, men då mister jag massor lite äldre spel som jag lika gärna kan ha på min lagringsdisk!

så hur gör man?

Man verkar ju inte kunna välja mapp när man installerar från steam??

Kan man köra 2 steamklienter på 1 dator, då e de bara o installera steam igen fast på den andra disken?

tips mottages gladeligen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Michelangelo:

Som rubriken säger så är partitionen jag har steam på full!

Har den på en ssd disk, och vill behålla de nyaste o mest prestandakrävande spelen där, men då mister jag massor lite äldre spel som jag lika gärna kan ha på min lagringsdisk!

så hur gör man?

Man verkar ju inte kunna välja mapp när man installerar från steam??

Kan man köra 2 steamklienter på 1 dator, då e de bara o installera steam igen fast på den andra disken?

tips mottages gladeligen!

Man kan visst välja vilken hårddisk man ska installera steam på, du var nog för snabb men installationen så att du missade det

Permalänk
Medlem

Finns där något sätt att installera spel på olika hårddiskar? dvs ha mina steamspel utspridda på olika hårddiskar. Antar att alla spelen måste ligga i steam mappen. Tror det är detta Michelangelo syftar på också.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

Du kan kopiera över steam klienten till den andra disken och sedan välja vilken utav dem du vill starta och ha prestanda spelen på ssd och övrigt på lagringsdisken.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla denna tråd i steam's forum, där finns lite info om hur du kan flytta enstaka spel (sida två om du kör Windows 7) - Steam - Multiple Hard Drive Support? - Steam Users' Forums

På sida två nämner någon även GameSave Manager vilken faktiskt har en inbyggt funktion för att göra detta automatiskt.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Permalänk

Alle22: jo själva steam installationen vet jag har den på d: (spel, som är full) vill ha lite steamspel på e:!

Navidek: du har huvudet på spiken helt klart:)

Gaston85: kopiera över? förklara gärna mera!

Phukkitt: ska kolla där, tack!

No0Vad: tackar ska kolla upp dedär me!

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur stora spel är idag så borde verkligen Valve börja tänka på det här problemet. Det borde ligga i deras intresse att erbjuda flexibel installationsdestination! Det som händer nu är ju att man ofta i onödan slösar på både sin egen och deras bandbredd när man måste slänga för att installera annat, sen installera om igen etc.

Det kommer säkerligen (förhoppningvis iaf) en genomtänkt lösning på detta snart.

edit: Tråden som länkas ovan diskuterar faktiskt problemet, den här killen summerade läget klockrent -
Steam Users' Forums - View Single Post - Steam - Multiple Hard Drive Support?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Alle22: jo själva steam installationen vet jag har den på d: (spel, som är full) vill ha lite steamspel på e:!

Navidek: du har huvudet på spiken helt klart:)

Gaston85: kopiera över? förklara gärna mera!

Phukkitt: ska kolla där, tack!

No0Vad: tackar ska kolla upp dedär me!

Kopiera Steam mappen till den andra disken, sen är det bara starta steam via steam.exe filen i den nya steam mappen. Nackdelen med metoden är givetvis att du måste logga ut/in om du vill köra något från den andra disken. Dem andra metoderna har jag inte testat så om dem är bättre eller sämre vet jag ingenting om.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.