SCSI Disk till AlphaStation 255/233

Permalänk
Medlem

SCSI Disk till AlphaStation 255/233

Hej folket,
Ni kanske kan hjälpa mig på nått sätt.

Har en AlphaStation 255/233 (PB471-AA) som jag måste göra en spegling av den en a disken.
Det ska vara en DEC/Digital Equipment PBXRZ-JB 2.1GB, 7200RPM, 50 Pin, 1"

Är det någon som har några erfarenheter av kontakter i Sverige som till handhar Diskar till AlphaStationer eller motsv. (Förutom HP-service.)

Om det är så att någon vänlig själ även har en sådan över som inte används så hör gärna av er.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk

Benzler Data AB
Tjänster - XO - Benzler
Det är en firma med gamla anor från Digital -tiden i Göteborg.
Dem har jag haft mycket att göra med som servicetekniker inom VAX och Alpha servers.

Hälsa Pelle ifrån mig !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Skall ge det ett försök.
Tackar så mycket, Jag ska hälsa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Försök ta reda på vilken disk det egentligen är, DEC satte ju bara sina egna namn på andra diskar. Fick dock inte ut något av en snabb googling, men det brukar finnas listor (finns för äldre häckar iaf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Hälsa Pelle ifrån mig !

Det var en trevlig prick att prata med.
Blev glad av hälsningen, blev lite konfunderad av en hälsning från dig, då han påstår att du borde vara pensionerad för länge sedan Förklarade dock att vi hade förvirrat oss in på samma forum, där av den kopplingen.
Han hittade en disk i sina gömmor, blir nog tokigt bra det där.
Tack så mycket för den hjälpande handen.

Skrivet av cl3mens:

Försök ta reda på vilken disk det egentligen är, DEC satte ju bara sina egna namn på andra diskar. Fick dock inte ut något av en snabb googling, men det brukar finnas listor (finns för äldre häckar iaf).

Visst de brukade göra så, dock är det inte etiketten de byter ut, utan även firmwaren i diskarna. Maskinerna är tolleranta till det mesta men kan vara lite väl gnälliga när det gäller diskarna.. inte lätt ibland.
Lättare att hitta en fungerande RZ-disk än att hitta en kompatibel disk med rätt förutsättning för att sedan ladda ner och flasha om dem.

Verkar som att det kommer lösa sig, tackar för intresset.

/Mats

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Körs den i nått kommersiellt sammanhang? Kul att maskinerna av rang lever kvar.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PBGP:

Körs den i nått kommersiellt sammanhang? Kul att maskinerna av rang lever kvar.

Tjenixen,
Vi använder den fortfarande i kommersiellt syfte, skall påbörja en förstudie om radikal uppgradering, det kommer innebära att styrsystemet och mätsystemet kommer bytas ut.
Så vi kommer förhoppningsvis byta ut den inom de närmaste åren.
Det utgör i dagsläget en begränsning inom många områden.
Men det är en ordentlig maskin, går och går

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kör den OpenVMS eller något annat?