Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Tack! Det är förmodligen förklaringen. Har visserligen kopplat den till en receiver som har HDMI 2.0 men det lär inte göra någon skillnad.

Jag antar att enda sättet att få det att fungera på HTPC:n i så fall är att sänka upplösningen?

EDIT: Fast SBS är väl 1080i och borde fungera?

Jag hade likadant själv på min HTPC, så bytte jag ut den mot min rpi2 och då hoppade 3D igång så fint.
Det är bara du provar, det kan ju inte bli värre än att det inte funkar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Jag har kodi och osmc installerat på 1 htpc respektive 2 Rpi2 och streamar via en synology nas. Finns det någon lösning så att om man börjar kolla på en film i ena rummet och sedan går man till det andra rummet och fortsätter titta på filmen där man avslutade i rum 1?

En annan variant är att du installerar en MySQL-databas på din Synology, och sparar all data i den, istället för att du ska ha databaserna på varje enhet du kör Kodi på.
Guide finns här: http://kodi.wiki/view/MySQL Det står att det är experimentellt, men jag har kör det sedan version 10 eller 11 tror jag, och det funkar klockrent.

Permalänk
Medlem

Är det någon som använder Retrospect (fd XOT) för att titta på Play-kanaler? Jag lade in det i förra veckan och det fungerar bra, så när som på att det är en väldans massa klickande för att komma in på en viss kanal. Finns det något sätt att lägga en genväg från Kodis startskärm till en viss kanal, t.ex. SVT Play?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Är det någon som använder Retrospect (fd XOT) för att titta på Play-kanaler? Jag lade in det i förra veckan och det fungerar bra, så när som på att det är en väldans massa klickande för att komma in på en viss kanal. Finns det något sätt att lägga en genväg från Kodis startskärm till en viss kanal, t.ex. SVT Play?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör du med standard skin skulle du kunna lägga dom kanaler du vill ha i favoriter, då blir hyfsat lätt och smidigt att komma åt dom.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kör du med standard skin skulle du kunna lägga dom kanaler du vill ha i favoriter, då blir hyfsat lätt och smidigt att komma åt dom.

Tack, skall prova det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Behöver man fortfarande skriva in kod i advancedsettings-filen, http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=96916, angående fördröjningen på ljudet på ca 250ms när man spelar upp 24p material eller finns det någon annan lösning. Jag får/fick det aldrig att fungera felfritt.

Permalänk
Medlem

Jag har oppenelec 15.1. Alla filmer varesig det är från hdd, nätverk eller addons är markerade som sedda. Någon med liknande problem och ev lösning??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem

Kodi "Stable är nu 15.2

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Två frågor

1) Har problem med att få ljud, bild och text att hänga samman efter att man försökt hoppa i ett avsnitt ibland, försökte bland annat kolla på Sveriges värsta kändisbilförare eller vad det heter, hoppade lite i avsnittet och bilden hamna på en tidpunkt, texten på en annan och ljudet på en tredje, är det normalt eller är det någon inställning jag missat.

2) Finns det någon bättre variant på SportsDevil? Det verkar ha väldigt många trevliga kanaler men en hel del som inte fungerade typ amc, syfy, motors TV. Däremot till min glädje fungerade Dave kanalen

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Två frågor

1) Har problem med att få ljud, bild och text att hänga samman efter att man försökt hoppa i ett avsnitt ibland, försökte bland annat kolla på Sveriges värsta kändisbilförare eller vad det heter, hoppade lite i avsnittet och bilden hamna på en tidpunkt, texten på en annan och ljudet på en tredje, är det normalt eller är det någon inställning jag missat.

2) Finns det någon bättre variant på SportsDevil? Det verkar ha väldigt många trevliga kanaler men en hel del som inte fungerade typ amc, syfy, motors TV. Däremot till min glädje fungerade Dave kanalen

http://kodi.wiki/view/Banned_add-ons, brukar inte vara så populärt att diskutera såna addons här.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

http://kodi.wiki/view/Banned_add-ons, brukar inte vara så populärt att diskutera såna addons här.

Nej det var ju därför jag undrade om det fanns något annat som gör ungefär samma sak, menade alltså inte ett nyare versionsnummer av sportsdevil

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Nej det var ju därför jag undrade om det fanns något annat som gör ungefär samma sak

Tillhandahåller upphovsrättsskyddat material gratis, eller vad?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Tillhandahåller upphovsrättsskyddat material gratis, eller vad?

Ja det finns ju för massa svenska play kanaler, Tänkte om det fanns något liknande för typ amc och syfy, motors tv borde lösa sig om jag får in tvkortet i htpc då jag har canal digital

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Någon som kör kodi 15.2? Ingen lust uppdatera LM det är en buggfest.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

1) Har problem med att få ljud, bild och text att hänga samman efter att man försökt hoppa i ett avsnitt ibland, försökte bland annat kolla på Sveriges värsta kändisbilförare eller vad det heter, hoppade lite i avsnittet och bilden hamna på en tidpunkt, texten på en annan och ljudet på en tredje, är det normalt eller är det någon inställning jag missat.

Samma för mig, det verkar vara just kanal 5's app som inte helt 100.

Skrivet av jolle1:

Någon som kör kodi 15.2? Ingen lust uppdatera LM det är en buggfest.

Skickades från m.sweclockers.com

Provade lite har inte märkt nåt konstigt än så länge.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolle1:

Någon som kör kodi 15.2? Ingen lust uppdatera LM det är en buggfest.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör det på alla burkar här hemma, inga problem noterade.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kör openelec, en fråga, ska bluray 3d iso funka? Lyckas bara få "vanlig" bild hur jag än gör.
har en benqw1300 projektor om det spelar nån roll.
Kodi ska väl supporta bluray 3d eller har jag fel?

Har en https://www.komplett.se/product/656894
det kanske är för slö hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kau:

Kör openelec, en fråga, ska bluray 3d iso funka? Lyckas bara få "vanlig" bild hur jag än gör.
har en benqw1300 projektor om det spelar nån roll.
Kodi ska väl supporta bluray 3d eller har jag fel?

Har en https://www.komplett.se/product/656894
det kanske är för slö hårdvara?

Kolla upp vilken HDMI version du har på din Acer revo 70, har den 1.3b stödjer de ej 3D.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

3D BD ISO funkar nog inte i OpenELEC har jag för mig.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kau:

Kör openelec, en fråga, ska bluray 3d iso funka? Lyckas bara få "vanlig" bild hur jag än gör.
har en benqw1300 projektor om det spelar nån roll.
Kodi ska väl supporta bluray 3d eller har jag fel?

Har en https://www.komplett.se/product/656894
det kanske är för slö hårdvara?

IIRC så funkar 3D iso endast på vissa OpenELEC builds till raspberry pi (möjligt att andra dists till rpi har lagt in dessa patchar också) och på vissa Androidenheter.
Tror inte det finns några gratisprogram som klarar av det annars heller.
Har kunnat utvecklas till rpi pga att stödet fanns i hårdvaran, tror dock att det inte fungerar perfekt där än.

Permalänk
Medlem

Kan man på något sätt filtrera på åldersgräns för filmerna?

Permalänk
Medlem

Har ett flera problem med texter i live tv sändning, dels så är det placeringen av texten som nu tycks vara centrerad i höjdled och sen utskjuten till vänsterkanten. Har försökt ändra inställningar i både kodi och mediaportal men ingen ändring tycks synas när det väl visas en text på tvn. Någon som vet om det går att ändra?

Sen tycks jag ha problem med texter i C more kanaler där den inte visas alls. Hur får man igång den?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinken74:

Kan man på något sätt filtrera på åldersgräns för filmerna?

@Hinken74: Mha smart playlist. Du filterar med MPAAs åldersgränser: Rated R, Rated, Rated PG-13, Rated PG, Rated G

T.ex. Rated PG
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="yes" ?>
<smartplaylist type="movies">
<name>Rated PG</name>
<match>all</match>
<rule field="mpaarating" operator="is">
<value>Rated PG</value>
</rule>
</smartplaylist>

Permalänk
Medlem

För er som haft problem med att trailers buffrar långsamt eller att nätverksdelat material hackat till kan jag rekommendera att modifiera video cachen för kodi: http://kodi.wiki/view/HOW-TO:Modify_the_video_cache

Jag körde något i denna stil på min media-pc:

<advancedsettings>
<network>
<buffermode>1</buffermode>
<cachemembuffersize>157286400</cachemembuffersize>
<readbufferfactor>15</readbufferfactor>
</network>
</advancedsettings>

= buffra snabbare (om möjligt) och lite mer än standardinställningen

Permalänk
Medlem

Det enda "problemet" jag har med trailers, där man kan trycka på info om filmen, inte är i HD... går det ändra så det alltid visar i HD eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Det enda "problemet" jag har med trailers, där man kan trycka på info om filmen, inte är i HD... går det ändra så det alltid visar i HD eller?

Ja, om dom inte ändrat det i nyare släpp finns det inbyggd från start. Kommer dock inte ihåg exakt vart nu (men tror det var där man ställer in källor för filmer/serier)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

älskar kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja, om dom inte ändrat det i nyare släpp finns det inbyggd från start. Kommer dock inte ihåg exakt vart nu (men tror det var där man ställer in källor för filmer/serier)

Ok, ska kolla, tack.

Permalänk
Medlem

den är för avancerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trajce:

den är för avancerad

Hehe, vad f*n

Edit: Det vad det nog, hittar inget sånt när jag tar redigera källa.