Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

Jag kör Kodi på en RPi sedan typ två år tillbaks. För det mesta fungerar allting fint men ibland fungerar det inte att använda TV fjärrkontrollen. Har inte hunnit felsöka detta någonting men tänkte höra om någon av er har stött på detta, och hur ni i så fall har löst det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Jag kör Kodi på en RPi sedan typ två år tillbaks. För det mesta fungerar allting fint men ibland fungerar det inte att använda TV fjärrkontrollen. Har inte hunnit felsöka detta någonting men tänkte höra om någon av er har stött på detta, och hur ni i så fall har löst det?

Nej, har aldrig haft några problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Jag kör Kodi på en RPi sedan typ två år tillbaks. För det mesta fungerar allting fint men ibland fungerar det inte att använda TV fjärrkontrollen. Har inte hunnit felsöka detta någonting men tänkte höra om någon av er har stött på detta, och hur ni i så fall har löst det?

CEC? Händer någon gång ibland att min TV inte ansluter av sig själv och jag får välja Kodi igen bland källorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Nu har något hänt så jag inte når mina utdelade mappar längre. Jag behöver ju givetvis skriva in "lösenord" som jag gjort så många gånger förut men nu funkar det inte längre.. Över en natt!

Kan någon vänlig själv hjälpa mig Jag vet att jag har pillat med det här förut och svurit hur mycket som helst utan att komma ihåg vad som bråkar.

Misstänker kombination av datornamn och lösenord alternativt så har något hänt med mina utdelade mappar. Mapparna är vad jag kan se i sin ordning så då återstår väl lösenordet då. Har testat både logiska samt ologiska lösenord men inte blir det bättre för det.

Måste en gång för alla komma ihåg hur det här funkar då jag stött på patrull flertalet gånger förut.
Jag kör windows 10 och har misstankar om att senaste uppdateringen 10586.29 som kan ha ställt till det. Alternativt så är det för att jag har dragit ur strömmen från pajen under några dagar då jag inte har varit hemma. Något annat problem finns inte i mina ögon just nu.

Mvh!

Liknande hände för mig med, kom inte ens åt filerna (är annan dator jag kör XBMC på som har win 10).

mappen var utdelad i nätverket och fungerade några dagar tidigare. vet ej felet i detta fallet, utan fick "dela ut" mapparna igen (inget lösen behövdes fyllas igen). På den datorn jag delade ut på kör win 7 och var på en helg (bör inte varit uppdateringar), så hemutdelningen fick sig en bugg helt plötsligt (inte hänt tidigare dom åren jag kört detta).

Då hade jag även nyinstallerat win 10 (som hade blivit korrupt), så allt var patchat och klart, veckan senare hände den bugg du beskriver (om jag inte har fel, var ett par månader sen nu).

Kan ha och göra med win 10, dels för win 8 hade jag aldrig stött på detta fenomen när jag hade win 7 utdelat till den datorn (alltså har alltid haft win 7 som host för nätverksutdelning). Men har inte buggat igen efter par månader i drift (även haft strömmen avstängd utan problem).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kodi 16.0 beta 4
http://kodi.tv/kodi-16-0-beta-4-jarvis-is-getting-ready-4/

Den bråkar mitt sql bibliotek, får hoppas de fixar de till final build.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@Broken-arrow: Tack för svaret! Får väl testa att konfigurera utdelningen igen. Vet du vad det är för lösenord den frågar om annars? För det är ju inte det till hemgruppen vad jag minns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Jag kör Kodi på en RPi sedan typ två år tillbaks. För det mesta fungerar allting fint men ibland fungerar det inte att använda TV fjärrkontrollen. Har inte hunnit felsöka detta någonting men tänkte höra om någon av er har stött på detta, och hur ni i så fall har löst det?

Vilken version kör du?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

@Broken-arrow: Tack för svaret! Får väl testa att konfigurera utdelningen igen. Vet du vad det är för lösenord den frågar om annars? För det är ju inte det till hemgruppen vad jag minns?

Var bara för mig att trycka dela ut, behövde inte konfugera om. Vet inte vilket lösen det kan vara, gör man hemgrupp i windows eget så ska host lösen vara det det står i inställningar.

Vet inte annars hur du konfigurerat nätverket, då får du i så fall säga villket program och vad som kräver lösen print vore fint.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kodi 16.0 beta 4
http://kodi.tv/kodi-16-0-beta-4-jarvis-is-getting-ready-4/

Den bråkar mitt sql bibliotek, får hoppas de fixar de till final build.

Vad gör den med databasen då?
Har för mig att för varje ny version så skapar Kodi en ny databas med högre nummer, t.ex MyMovies63 om man hade en databas med nr 62 innan. Exportera ut hela bilblioteket och läs in det igen, enligt punk 3.1 http://kodi.wiki/view/MySQL/Upgrading

Permalänk
Medlem

Jag har en liten hårddisk till min maskin som kör kodi och vill därför automatiskt ta bort saker efter att jag har tittat på dem. Jag har installerat addonen file remover som dock inte verkar göra någonting trots konfiguration. Vet ni om det finns något alternativ som kanske fungerar bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Vad gör den med databasen då?
Har för mig att för varje ny version så skapar Kodi en ny databas med högre nummer, t.ex MyMovies63 om man hade en databas med nr 62 innan. Exportera ut hela bilblioteket och läs in det igen, enligt punk 3.1 http://kodi.wiki/view/MySQL/Upgrading

Jag trodde dom skulle stanna kvar på nuvarande(93) ett tag till.
http://kodi.wiki/view/Database_versions

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Manuel söknig längst ner i download. Låter som filmen inte är döpt rätt, kodi måste ju söka över nätet för få omslag för varje film.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena, tack för all hjälp
Har fått igång undertexter nu med dem 2 addonen du tipsa om men det verkar bara fungera om man kör typ genisi addonet.
Hittar dock inga undertexter om jag söker i en film jag har på datorn.

En annan fråga.
Jag har en film med massa subs embedded och en srt fil (med samma namn) i mappen men kodi vägrar ge mig möjligheten att välja den srt filen istället för dem som finns i filmen.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk

Kan man på något sätt starta Kodi från Yatse eller den officiella Kore appen när man kör Linux?

Undrar också om man kan lägga in HBO Nordic i Kodi och i så fall hur?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kan man på något sätt starta Kodi från Yatse eller den officiella Kore appen när man kör Linux?

Undrar också om man kan lägga in HBO Nordic i Kodi och i så fall hur?

Du kan testa om detta funkar.
http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=150002

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Den länken till nedladdningen funkar inte. Antar att de tagit bort det?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Har köpt en usb-cec adapter från Pulse eight och den funkar ju som den ska inne i kodi men utanför fungerar den inte alls, iofs kanske inte ens meningen att den ska fungera utanför. Men funderade på om det går att tilldela en knapp på tvfjärren att starta kodi från windows så att säga. Bland annat har jag en blå knapp på tvfjärren som startar avdelningen Bilder i kodi. Finns det något speciellt knappkommando för att hamna i den rutan eller ska man göra på något annat sätt. Adaptern visas som en egen enhet(mus) i windows så tycker inte det borde vara allt för omöjligt att tilldela en knapptryckning till att starta kodi.

Någon som har vetskap om hur det fungerar?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec
Jag gjorde en snabb google och hitta detta kanske kan funka eller så lägger du en kodi-genväg i autostart så de startar tillsammans med Windows.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Fler än jag som kör Kodi på Shield TV?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@FlashTec
Jag gjorde en snabb google och hitta detta kanske kan funka eller så lägger du en kodi-genväg i autostart så de startar tillsammans med Windows.

Vill helst inte att det ska starta tillsammans med Windows då datorn används till annat också men ska ta och kolla på det där andra efter jobbet

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@FlashTec
Jag gjorde en snabb google och hitta detta kanske kan funka eller så lägger du en kodi-genväg i autostart så de startar tillsammans med Windows.

Fungerar inte, den känner inte av tryckningar på fjärren. Får nog starta en tråd om detta. Känns som det tappade all relevans till kodi just nu men tack för tipset

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Närmar sig "Stable" nu, Kodi v16.0 “Jarvis” Release Candidate 1.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av Taft:

Fler än jag som kör Kodi på Shield TV?

Japp Dock har jag problem med att jag inte får några posters på filmerna. Fungerar det för dig?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Japp Dock har jag problem med att jag inte får några posters på filmerna. Fungerar det för dig?

Märkligt, jag har både posters och covers.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skrivet av Taft:

Märkligt, jag har både posters och covers.

Ok körde du SMB när du la till filer från nätverket?
Kan bara hitta min dator om jag går in under upnp, läste lite nu å det verkar inte som om upnp stödjer kodis "scrapper".

Ngn här som har en aning om varför inte smb delning fungerar för mig? Kör windows 10 på datorn som ska dela ut filerna...

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Har följt alla dem stegen men inget hjälper :S

Funderar på om det kan vara ngt med routern?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag har en mini pc som kör windows 10 med kodi som är kopplad till en receiver och sen vidare till tv:n. Efter några dagar så ändras upplösningen och allting blir förstorat så jag bara ser typ en fjärdedel av skärmen så man måste gå till skrivbordet och stänga av kodi, och sen sätta på det igen.

Är Det nån med liknande problem? Har sökt men inte hittat nåt

Permalänk
Medlem

Känns som de flesta problemen beror på Win 10.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Fler än jag som kör Kodi på Shield TV?

Ja?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Ok körde du SMB när du la till filer från nätverket?
Kan bara hitta min dator om jag går in under upnp, läste lite nu å det verkar inte som om upnp stödjer kodis "scrapper".

Ngn här som har en aning om varför inte smb delning fungerar för mig? Kör windows 10 på datorn som ska dela ut filerna...

Hm nej har inte provat med SMB, jag lägger till via FTP.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5