Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Känns som de flesta problemen beror på Win 10.

Fy f*n va gött!! hittade denna guiden https://www.youtube.com/watch?v=dTBspxh7CgI
Och la till det manuelt så nu fungerar det! Med posters å allt
Helgen blev plötsligt strålande

Dock ingen aning vrf det inte fungerar med att bara välja smb som source i kodi...

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Fy f*n va gött!! hittade denna guiden https://www.youtube.com/watch?v=dTBspxh7CgI
Och la till det manuelt så nu fungerar det! Med posters å allt
Helgen blev plötsligt strålande

Dock ingen aning vrf det inte fungerar med att bara välja smb som source i kodi...

Kan det ha att med olika arbetsgrupper? har själv haft liknande problem.
Gött att de löste sig i alla fall.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Kan det ha att med olika arbetsgrupper? har själv haft liknande problem.
Gött att de löste sig i alla fall.

Hmm kanske hur kollar man upp det?
Kodi körs på shield tv så vet inte riktigt hur den hanterar arbetsgrupper :S

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Hmm kanske hur kollar man upp det?
Kodi körs på shield tv så vet inte riktigt hur den hanterar arbetsgrupper :S

De borde finnas under service/SMB client i Kodi

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hej, vet inte om detta är rätt ställe att fråga på?
Har läst lite guider på nätet och verkligen försökt förstå, men får inte rätt på det ändå.

Har nyligen köpt en rp2b och försökt lägga in openELEC samt provat med kodi
Gör (vad jag tror är rätt) men får inte bild på tv ändå.

Såhär har jag gjort.
Formaterat SD kortet (16gb) i filformatet fat
Använder mig av 7 zip för att packa upp img och kör sedan image writer för att få över filen till kortet,
På kortet har jag då 9 filer

overlays
bcm2709-rpi-2-b.dtb
bootcode.bin
cmdline
config
fixup
kernel
start.elf
SYSTEM

Enligt dem guider jag läst så skall jag kunna ta ut kortet och sätta den i pajen, när jag gör detta så händer inget, bilden på tvn är svart

Skall bara har den som mediaspelare,

Någon vänlig själ som vet vad jag gör fel eller om någon sitter på en lätt guide (känner mig sämre än en nybörjare)

Ps tack på förhand och hoppas inlägget landade i rätta tråd?

Permalänk
Medlem

@Tuzzen
Du ska inte packa upp IMG filen utan använd win32diskimager för lägga in openelec så sköter de sig själv.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren

skickat pm för att inte ta upp tråden i onödan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuzzen:

Hej, vet inte om detta är rätt ställe att fråga på?
Har läst lite guider på nätet och verkligen försökt förstå, men får inte rätt på det ändå.

Har nyligen köpt en rp2b och försökt lägga in openELEC samt provat med kodi
Gör (vad jag tror är rätt) men får inte bild på tv ändå.

Såhär har jag gjort.
Formaterat SD kortet (16gb) i filformatet fat
Använder mig av 7 zip för att packa upp img och kör sedan image writer för att få över filen till kortet,
På kortet har jag då 9 filer

overlays
bcm2709-rpi-2-b.dtb
bootcode.bin
cmdline
config
fixup
kernel
start.elf
SYSTEM

Enligt dem guider jag läst så skall jag kunna ta ut kortet och sätta den i pajen, när jag gör detta så händer inget, bilden på tvn är svart

Skall bara har den som mediaspelare,

Någon vänlig själ som vet vad jag gör fel eller om någon sitter på en lätt guide (känner mig sämre än en nybörjare)

Ps tack på förhand och hoppas inlägget landade i rätta tråd?

Eller så testar du https://osmc.tv/download/, minst lika bra som OpenELEC (eller bättre).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Eller så testar du https://osmc.tv/download/, minst lika bra som OpenELEC (eller bättre).

Har gjort det med, provat att start upp pajen mot 3 olika
Enheter och får ingen bild.
Så antingen är det mitt kort eller min paj (hdmi) som
Är sönder.
Skall träffa en kompis i morgon som har en paj och kolla
Där vad som är fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Tuzzen:

Testa något annat OS på den?
Om du startar den och kopplar in nätverkskabel, når du den via SSH? (kanske måste in i raspi-config för hdmi?)
Testat annan kabel?
Med de flesta av mina hdmi kablar så måste min skärm/tv redan vara på innan jag startat min paj. Annars kommer ingen bild.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Hej alla kodiälskare!

Jag har en litet problem som jag inte kan komma underfund med.

Jag har media på en NAS, närmare bestämt en Synology DS214+, som jag aktiverat NFS delning på.
Hämtar upp all media o.s.v på min Raspberry Pi 2 via NFS. So far, so good.
Hämtar datan trådlöst via en ASUS RT-AC68U, vilket jag även gör hemma i min lägenhet och har aldrig varit något problem ö.h.t.

När jag sedan tittar på filmen, så uppstår ett problem jag aldrig stött på tidigare, filmen fryser till, och kan vara fryst i allt mellan 5-20 sek, och sedan snabbspolas filmen (allt rör sig extremt fort) upp till tidpunkten (antar jag) där filmen borde ha varit om inte filmen fryst.

Det blir m.a.o som att filmen buffrar, och sedan snabbspolas det fram till där filmen bör ha varit, om inte filmen skulle ha fryst. Jag får däremot inte upp några "Laddar" etc som jag får om t.ex. en film är för tung för Pi:en, då får jag "Laddar 0%" tills dess att den är 100%, och då fortsätter den DÄR filmen är, ingen snabbspolning.

Vad tror ni detta kan bero på? Jag har som sagt aldrig stött på detta innan.

Ligger problemet i NAS:en? Finns det några tweaks jag kan göra på Synologyn?
Ligger problemet i Raspberry Pi:en? Finns det något jag kan göra där?

Tacksam för alla sorters tips jag kan testa!

/Max

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk

Någon som har ett hum om när KODI 16 final kommer ut? börjar bli riktigt trött på att UI ständigt ska låsa fast sig när man ska kolla på film och ibland måste jag starta om hela kodi för att göra ett nytt försök att se på film.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

@Tuzzen:

Testa något annat OS på den?
Om du startar den och kopplar in nätverkskabel, når du den via SSH? (kanske måste in i raspi-config för hdmi?)
Testat annan kabel?
Med de flesta av mina hdmi kablar så måste min skärm/tv redan vara på innan jag startat min paj. Annars kommer ingen bild.

Har bara kopplat in hdmi o sen ström inget annat,,kanske behöver internt också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuzzen:

Har bara kopplat in hdmi o sen ström inget annat,,kanske behöver internt också

Skickades från m.sweclockers.com

Funkar inget bra utan internet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Någon som har ett hum om när KODI 16 final kommer ut? börjar bli riktigt trött på att UI ständigt ska låsa fast sig när man ska kolla på film och ibland måste jag starta om hela kodi för att göra ett nytt försök att se på film.

Troligen nåt annat då du är ensam om problemet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

@MatteN:

Jag tror du kanske missförstår mig. Allt fungerar smärtfritt tills det att jag ska se på film, då står det ju alltid vad filmen heter osv, Den brukar låsa sig och stanna kvar en stund, och ska ja pausa en film , brukar det också låsta fast sig någon minut osv... kanske jag som har dåligt tålamod. Allt var perfekt innan jag uppdaterade till windows 10, du själv kanske kör windows 8 eller äldre, eller kanske kör radeon kort.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@Stacks
Vilket OS kör du openelec eller osmc?
Får pin för lite ström?
Har du prova dela ut med samba om felet kvarstår då?

@Kevlarheart
Kör du beta version nu eller?
Har du installera nåt olustigt plugin som inte lirar helt 100?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Någon som har ett hum om när KODI 16 final kommer ut? börjar bli riktigt trött på att UI ständigt ska låsa fast sig när man ska kolla på film och ibland måste jag starta om hela kodi för att göra ett nytt försök att se på film.

Skrivet av MatteN:

Troligen nåt annat då du är ensam om problemet.

Vet inte om det är något liknande men kodi brukar låsa sig för mig ibland direkt när jag startar det

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Vet inte om det är något liknande men kodi brukar låsa sig för mig ibland direkt när jag startar det

Har inte hänt mig på nån av de 3 pi jag använt mig av under mer än 2 år.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@Stacks
Vilket OS kör du openelec eller osmc?
Får pin för lite ström?
Har du prova dela ut med samba om felet kvarstår då?

@Kevlarheart
Kör du beta version nu eller?
Har du installera nåt olustigt plugin som inte lirar helt 100?

Jag körde vanliga 15.2 , men det lirade inte alls ,frös hela tiden och har läst att kör man Windows 10 med dx11 kort så kan det låsa sig, så kör nu med kodi 15.2 med dx11 inbyggt i väntan på kodi 16. Dator står i sign

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Stacks
Vilket OS kör du openelec eller osmc?
Får pin för lite ström?
Har du prova dela ut med samba om felet kvarstår då?

1: OSMC
2: Nej, 2,4A adapter så det bör vara no problemos.
3: Hur delar jag ut med samba?

/Max

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem

@Stacks
Sorry menade SMB

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Skall testa. Måste göra reset på nasen bara för att dom valde att skicka ut en uppdatering som spärrade admin kontot om lösenordet var blankt. Så nu kommer jag inte in längre. #synologyftw

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Provat 15.2 och den fungerar okej, dock fått tillbaks problemet att panoreringar laggar (vet att jag lyckades få till 13.2, kommer inte ihåg inställningarna tyvärr). Får hoppas 16 kommer med förbättringar, synd att dessa bara jobbar med det som är kul och inte försöker fixa programmet också.

Är lite lustigt att det genom datorn fungerar sämre än TV/bluray spelare. I för sig är min Tv rätt udda skapelse (inte äkta 1080P panel, kan vara just upplösningen jag ställde ner för att minska problemet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow
Jag förstår heller inte varför de ska bråka med att byta ut version nummer om man kör sql databas.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kodi v16.0 “Jarvis” RC2 ute, de rör på sig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Provat 15.2 och den fungerar okej, dock fått tillbaks problemet att panoreringar laggar (vet att jag lyckades få till 13.2, kommer inte ihåg inställningarna tyvärr). Får hoppas 16 kommer med förbättringar, synd att dessa bara jobbar med det som är kul och inte försöker fixa programmet också.

"Sync playback to display" löser alla form av hack för mig iaf, vet inte om det är den inställningen du tänker på dock.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

"Sync playback to display" löser alla form av hack för mig iaf, vet inte om det är den inställningen du tänker på dock.

mm och sänka upplösning (TV:n får troligen skala bilden för det inte är äkta 1080P panel utan närmare 720P), men provar ditt knep först (tror det var den inställningen jag hade tidigare+ lägre upplösning)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Går det att uppdatera kodi så de filmer och serier som finns går att se? Nu blir det error och det står att man ska kolla i någon logg.