Lyser inte dsl-lampan så har dom antingen fel kunduppgifter, är modemet trasigt, alternativt ljuger dom.
Däremot är det lite konstigt att du kan få kontakt med modemet utöver "okänt nätverk", eftersom de flesta av BBBs modem är bryggade.
DSL-lampan blinkar när den har kontakt med telestationen och lyser fast när den upprättat länk, så utan den kan dom inte komma åt modemet (förutsatt, förstås, att modemet inte är trasigt.) Kan ju iofs vara så att de har kontakt med telestationen och att teknikern som kopplat in dig har klarrapporterat och säger att linan in i din lägenhet fungerar. Då är det särskilt aktuellt att kolla så inte föregående boende pillat i jacken.
Jag skulle ringa in igen och hoppas på att komma till någon som har lite mer koll på läget.
Medan du väntar så skadar det ju inte att öppna jacket och kika så att allt ser rätt ut. Ibland är förstajacket inte i hallen, utan i köket eller badrummet (extremfall). Vanliga platser beroende på planlösning kan även vara sovrum.
Anledningen till att förstajacket är så viktigt, särskilt för VDSL/TurboDSL, är att ju längre slingan är, desto större utrymme finns det för störningar och oftast är kvaliteten på kablarna i bostaden inte toppkvalitet (alternativt ett riktigt härk att byta ut). Ju högre hastighet, desto mindre marginaler jobbar modemet med.
Men lyser inte DSL-lampan alls så spelar ju det ingen roll.