DSL lampan lyser inte, ISP säger att de får kontakt med mitt modem :S

Permalänk
Medlem

DSL lampan lyser inte, ISP säger att de får kontakt med mitt modem :S

BBB hävdar att de inte hittar några fel. De säger att det *borde* fungera.
Eftersom BBB får kontakt med mitt modem men inte modemet med DSL-nätet så kan man väl utgå ifrån att det är felkopplat i byggnaden någonstans eller? Jag skruvade bort locken på jacken och tittade och det *ser* rätt kopplat ut. Extra desperat nu när jag inte haft internet på 2 månader INNAN jag beställde detta

Det är alltså BBB 60Mbit via telenätet.
Datorn = Nyligen ominstallerad
Kabeln = Hittar modemet/routern om jag sätter statisk ip, så den fungerar.
Enligt BBB = Ska funka.
Jacket felkopplat = ??

Jag har ringt till dem som äger bostaden och bett dem skicka en tekniker att titta på jacket, men det kan ju ta ett tag.. Någon som har några idéer?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Lyser inte dsl-lampan så har dom antingen fel kunduppgifter, är modemet trasigt, alternativt ljuger dom.
Däremot är det lite konstigt att du kan få kontakt med modemet utöver "okänt nätverk", eftersom de flesta av BBBs modem är bryggade.

DSL-lampan blinkar när den har kontakt med telestationen och lyser fast när den upprättat länk, så utan den kan dom inte komma åt modemet (förutsatt, förstås, att modemet inte är trasigt.) Kan ju iofs vara så att de har kontakt med telestationen och att teknikern som kopplat in dig har klarrapporterat och säger att linan in i din lägenhet fungerar. Då är det särskilt aktuellt att kolla så inte föregående boende pillat i jacken.
Jag skulle ringa in igen och hoppas på att komma till någon som har lite mer koll på läget.

Medan du väntar så skadar det ju inte att öppna jacket och kika så att allt ser rätt ut. Ibland är förstajacket inte i hallen, utan i köket eller badrummet (extremfall). Vanliga platser beroende på planlösning kan även vara sovrum.

Anledningen till att förstajacket är så viktigt, särskilt för VDSL/TurboDSL, är att ju längre slingan är, desto större utrymme finns det för störningar och oftast är kvaliteten på kablarna i bostaden inte toppkvalitet (alternativt ett riktigt härk att byta ut). Ju högre hastighet, desto mindre marginaler jobbar modemet med.

Men lyser inte DSL-lampan alls så spelar ju det ingen roll.

Permalänk
Sötast

Dra ut strömmen till modemet, fråga om de ser att du har kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Dra ut strömmen till modemet, fråga om de ser att du har kontakt.

Haha skitsmart

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundkex:

Lyser inte dsl-lampan så har dom antingen fel kunduppgifter, är modemet trasigt, alternativt ljuger dom.
Däremot är det lite konstigt att du kan få kontakt med modemet utöver "okänt nätverk", eftersom de flesta av BBBs modem är bryggade.

DSL-lampan blinkar när den har kontakt med telestationen och lyser fast när den upprättat länk, så utan den kan dom inte komma åt modemet (förutsatt, förstås, att modemet inte är trasigt.) Kan ju iofs vara så att de har kontakt med telestationen och att teknikern som kopplat in dig har klarrapporterat och säger att linan in i din lägenhet fungerar. Då är det särskilt aktuellt att kolla så inte föregående boende pillat i jacken.
Jag skulle ringa in igen och hoppas på att komma till någon som har lite mer koll på läget.

Medan du väntar så skadar det ju inte att öppna jacket och kika så att allt ser rätt ut. Ibland är förstajacket inte i hallen, utan i köket eller badrummet (extremfall). Vanliga platser beroende på planlösning kan även vara sovrum.

Anledningen till att förstajacket är så viktigt, särskilt för VDSL/TurboDSL, är att ju längre slingan är, desto större utrymme finns det för störningar och oftast är kvaliteten på kablarna i bostaden inte toppkvalitet (alternativt ett riktigt härk att byta ut). Ju högre hastighet, desto mindre marginaler jobbar modemet med.

Men lyser inte DSL-lampan alls så spelar ju det ingen roll.

Nej, den lyser inte alls. Och det är ju jävligt märkvärdigt när dem får kontakt med modemet.

Skrivet av Allexz:

Dra ut strömmen till modemet, fråga om de ser att du har kontakt.

Jag gjorde faktiskt detta när jag snackade med supporten. Det var deras idé också.

Jag får nog ringa supporten imorgon igen. Jacket SER som sagt rätt ut (hallen), men sen är ju inte jag någon teletekniker heller. Vilket var varför jag ringde till hyresvärden och ville få hit en som kunde verifiera dess tillstånd. Men det var en "prio två" grej tyckte dem. Händer det inte innan jul så lär det ju inte hända innan 2010 är passé känns det som..

Och angående första jackets placering så har jag testat alla.

Någon som har haft BBB DSL som har några idéer? Man får ju med "aktiveringsuppgifter", fast å andra sidan lär man ju komma åt nätet för att kunna göra det. Inte alla som har fler än en internetåtkomst i hemmet liksom. Kan inte testa ändå för jag har slarvat bort dem uppgifterna (har mailat dem om detta precis).

edit/ Jag tog en nämre titt på jacket och jag hade två kabelpar i den nedre (Inkommande?) Och en i den övre. Den som klart och tydligt gick vidare till den i sovrummet från den undre kopplade jag ur, men det gjorde ingen skillnad. Så antingen måste det ju vara något i deras station eller så är det nå major fuck up i jacket..

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ifall det är så, skulle dom ha frågat om modemets mac-adress och kontrollerat att det verkligen är ditt modem de får kontakt med. Annars kan ju teknikern ha kopplat in dina kablar på någon annans port, så att nån sitter och surfar på din plats i telestationen.

Permalänk
Medlem

Dem frågade efter pers nr. Så det är högst osannolikt då han repeterade det jag sa, plus att han såg när jag drog ur och satte i modemet.
Har fått ett sms nu iaf om att de skulle skicka en tekniker inom 3-5 arbetsdagar, så de lär ju ha hittat något fel? Jobbar dessa typer julafton mån tro? Eller måste jag stå ut tills nästa vecka?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!