Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

4 eller 6?

Hallo SweClokers, Hemlighet e här igen med frågor.

Jag ska efter julen mot nyår köpa nya delar.
Frågan lyder:

Är det värt att skaffa en 6 kärnig processor eller ska jag ta en 4 kärnig?
Det är mer frågan om det är lönt med det.
Jag har att välja mellan dessa 2.
https://www.inet.se/artikel/5308657/amd-phenom2-x6-1075t-3-0g...
https://www.inet.se/artikel/5308642/amd-phenom2-x4-965-3-4ghz...

Väntar ivrigt på svar.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Inte värt att vänta på sandy bridge? Annars hade jag tagit en AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition - Inet.se och klockat upp den till nivå med 965 istället

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du ska använda datorn till.
Om du bara ska spela räcker en fyrkärnig CPU länge!

MVH
KJKL

P.S God Jul!

Visa signatur

| i7 6700K | GTX 980 | Noctua NH-D15 | Samsung 950 PRO NVMe 256GB | 120GB Corsair SSD | 250GB Samsung 840 Evo | 1TB Lagring | 16GB Ram | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Surface Pro 4 i5 för anteckningar i studier | Lenovo Thinkpad T490 i7 för utveckling och övriga studier |

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Inte värt att vänta på sandy bridge? Annars hade jag tagit en AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition - Inet.se och klockat upp den till nivå med 965 istället

Jag köper inte överpriserade Intel. Jag köper bara AMD/ATI.
GOD JUL!

Skrivet av KJKL:

Det beror på vad du ska använda datorn till.
Om du bara ska spela räcker en fyrkärnig CPU länge!

MVH
KJKL

P.S God Jul!

Ska ha den till Photoshop och Autocad och tungt belastande spel.
(Autocad är ett ritningsprogram som kräver rätt mycket från processorn).

GOD JUL!

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Skrivet av Hemlighet:

Jag köper inte överpriserade Intel. Jag köper bara AMD/ATI.
GOD JUL!

Ska ha den till Photoshop och Autocad och tungt belastande spel.
(Autocad är ett ritningsprogram som kräver rätt mycket från processorn).

GOD JUL!

En 955 och bra klock på den sedan eller en i5 760 (då den är bra på just spel, Autocad och photoshop).

God Jul

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag har två datorer med båda cpu i fråga, jag anser att i5 760 har överläget. I pi test skiljer det 8 sekunder till intels fördel. I praktiskt spelade tror
jag inte det är stor skillnad eftersom graffe e viktigare. Vill man ha bättre köper man i5 eller köpa bättre graffekort och gå på amd istället, är en smakfråga, mycket bra cpu båda//God jul

Permalänk
Medlem

Vänta på Intel sandy bridge, release 5 Januari!

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag tagit en 1055t och fin kylning så man kan klocka den!

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Vänta på Intel sandy bridge, release 5 Januari!

Skrivet av sheismysin:

Jag har två datorer med båda cpu i fråga, jag anser att i5 760 har överläget. I pi test skiljer det 8 sekunder till intels fördel. I praktiskt spelade tror
jag inte det är stor skillnad eftersom graffe e viktigare. Vill man ha bättre köper man i5 eller köpa bättre graffekort och gå på amd istället, är en smakfråga, mycket bra cpu båda//God jul

Skrivet av WrongTarget:

En 955 och bra klock på den sedan eller en i5 760 (då den är bra på just spel, Autocad och photoshop).

God Jul

Inte för att vara oförskämd eller förstöra Julen... men jag har sagt: JAG KÖPER INTE INTEL.
Deras processorer är bättre än AMD, ja vet, men dom kostar 4 gånger så mycket.
Sedan så kostar deras moderkort dubbelt så mycket som AMD. (iallafall deras 1366 gör det, deras biligaste kostar like mycket som de dyraste AM3).
Sen så har jag redan ett moderkort från AM3 som jag SKA använda, sen så gillar jag inte Intel för jag tycker deras priser är överpriserat något in i *******. (Både moderkort/processor).

Ex: Deras billigaste Quad core från 1156 kostar 1735kr på inet där jag köper, Det e lika mycket som jag kan få en Hexagon core på 2.8 ghz från AMD. Sedan ett moderkort som tar den quad coren, som e lika bar som det jag köpt från AM3, kostar 1125 kr. 300 kr mer än vad AMD kortet kostade (831 kr).
Skulle jag köpa från 1366 så kostar billigaste processor+moderkort 4030kr, och det är inte ens en 6-kärnig processor. (Medans mitt AM3 MK + 6-kärnig processor från AMD kostar totalt 2732kr.
Intels billigaste Hexagon core kostar över 7000!
Jag ska ha AMD, sluta föreslå att jag ska ha Intel eller vänta på deras Sandy Bridge, snälla, jag ber er...

Jag säger min fråga igen. Är det LÖNT att skaffa en 6 kärnig? eller ska jag ta en 4 kärnig, överklocka den lite och sätta mer pengar på ett bättre graffe? (Tar jag 4 kärnig kommer jag köpa en 6950). (Samma sak här, föreslå inte någåt Nivida kort tack).

God Jul och Gott nytt år!

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av sheismysin:

Jag anser att i5 760 har överläget. I pi test skiljer det 8 sekunder till intels fördel.

OT:
AMD har sedan länge tagit bort "nativt" stöd för SuperPI-koden, och måste därför emuleras. SuperPI är därför inte rättvist att jämföra med.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Vad jag hört så är inte en hexa core till så stor fördel i spel än så länge då dom flesta spel inte stöder det lika bra.
Jag föredrar också amd före intel, av samma anledning som du drog upp i ditt senaste inlägg, så skulle nog valt 955.
Vet inte ifall 965 är bättre än 955 på något vis förutom dom 0.2 Ghz det skiljer dom åt, 955 är ca 200 kr billigare också.
Så jag hade valt 955

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Hemlighet:

Inte för att vara oförskämd eller förstöra Julen... men jag har sagt: JAG KÖPER INTE INTEL.
Deras processorer är bättre än AMD, ja vet, men dom kostar 4 gånger så mycket.
Sedan så kostar deras moderkort dubbelt så mycket som AMD. (iallafall deras 1366 gör det, deras biligaste kostar like mycket som de dyraste AM3).
Sen så har jag redan ett moderkort från AM3 som jag SKA använda, sen så gillar jag inte Intel för jag tycker deras priser är överpriserat något in i *******. (Både moderkort/processor).

Ex: Deras billigaste Quad core från 1156 kostar 1735kr på inet där jag köper, Det e lika mycket som jag kan få en Hexagon core på 2.8 ghz från AMD. Sedan ett moderkort som tar den quad coren, som e lika bar som det jag köpt från AM3, kostar 1125 kr. 300 kr mer än vad AMD kortet kostade (831 kr).
Skulle jag köpa från 1366 så kostar billigaste processor+moderkort 4030kr, och det är inte ens en 6-kärnig processor. (Medans mitt AM3 MK + 6-kärnig processor från AMD kostar totalt 2732kr.
Intels billigaste Hexagon core kostar över 7000!
Jag ska ha AMD, sluta föreslå att jag ska ha Intel eller vänta på deras Sandy Bridge, snälla, jag ber er...

Jag säger min fråga igen. Är det LÖNT att skaffa en 6 kärnig? eller ska jag ta en 4 kärnig, överklocka den lite och sätta mer pengar på ett bättre graffe? (Tar jag 4 kärnig kommer jag köpa en 6950). (Samma sak här, föreslå inte någåt Nivida kort tack).

God Jul och Gott nytt år!

Lugn och fin nu, en 760 skulle vara det bästa alternativet, men om du absolut inte vill ha Intel, så skulle jag tittat på en 955. En hexacore (inte hexagon, som är en sexhörning) är bara ett bättre alternativ om det inte skiljer speciellt mycket i klockfrekvens mot den fyrkärniga processorn. En 1075T är ju rätt mycket dyrare än en 955BE (ingen ide att ta en 965, då det är samma processor som 955BE, fast med ett snäpp högre multipel) och den presterar faktiskt inte så mycket bättre i de applikationer du använder den i att det är värt det. Klocka upp 955:an istället, är ju en BE så det är lätt.

(Lite komiskt att du verkar ha hängt upp dig på att Intel skulle vara jättemycket dyrare än AMD och ändå funderar på en sexkärnig. Jämför du 1075T och i5 760, som presterar hyfsat lika: Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News så är hexacore dyrare. Asrock P55 Extreme för 994kr är det moderkort du får jämföra med då det är det billigaste kortet som stöder x8/x8 i SLI/CF.)

Nästa gång kan du ju kanske nämna att du redan sitter med moderkortet för AMD redan i ditt första inlägg, så att man vet att Intel inte är aktuellt alls (blir ju en viss skillnad om du redan köpt moderkortet eller ej).

Sitter själv med både 1055T och i5 760. 1055T är för att köra VM-Ware burkar med och i5:an är för spel.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

(Lite komiskt att du verkar ha hängt upp dig på att Intel skulle vara jättemycket dyrare än AMD och ändå funderar på en sexkärnig. Jämför du 1075T och i5 760, som presterar hyfsat lika: Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News så är hexacore dyrare. Asrock P55 Extreme för 994kr är det moderkort du får jämföra med då det är det billigaste kortet som stöder x8/x8 i SLI/CF.)

Nästa gång kan du ju kanske nämna att du redan sitter med moderkortet för AMD redan i ditt första inlägg, så att man vet att Intel inte är aktuellt alls (blir ju en viss skillnad om du redan köpt moderkortet eller ej).

Sitter själv med både 1055T och i5 760. 1055T är för att köra VM-Ware burkar med och i5:an är för spel.

Hur svårt kan det vara att förstå att jag vill bara köpa AMD?
Jag säger det i tråden, jag postar i AMD subforumet, Vad mer ska jag säga att jag inte vill ha Intel?
Kom igen, det krävs bara lite logiskt tänkande, om ens det.
Sedan så är det kortet du pratar om med x8/x8 med CF/SLI, så är det sämmre än det jag har, som kör 16x/16x med CF.
Du har rätt på en sak, jag skulle nog ha lagt med att jag redan har ett AM3 kort. Men trodde det inte skulle behövas men tydligen hade jag fel på folks ....em, ska nog inte säga nåt om det ok?
SÅ, det sagt och avklarat.

Har nu mitt svar här, köper en 955 och klockar den up så länge jag inte behöver öka spänningen. Vilket kanske blir upp till 3.5 eller 3.6 Ghz? (Har planerat att köpa med Cooler Master Hyper 212 Plus från början för bättre kylning och tystare).
tack för hjälpen SweClockers! GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!

PS: varför tror du att jag är upphetsad eller arg? xD Det är jag inte kan jag säga, bara lite trött på att upprepa mig själv..

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Jag har ingen dunderkoll på de 6-kärniga processorerna från AMD förutom att de presterar betydligt bättre än t ex. 955:an i applikationer där kärnorna faktiskt används, som i Photoshop och Autocad som du beskrev. Däremot så är 955:ans BE å andra sidan betydligt mer prisvärd enligt mig då du behöver åtminstone en 1090T för att komma upp i samma prestanda i spel och där snackar 800 spänn i prisskillnad.

I flerkärningsvänliga (?) applikationer kan man säga att en 1090T ligger ungefär en seg Core 2 Duo över 955:an enligt Cinebench om det säger någonting? Dvs lär man märka att det flyter bättre, men det är inga magiska siffror om man inte lyckas överklocka 1090T rejält.

Min rekommendation är 955 då den är prisvärd som attan och den nya C3 revisionen är riktigt överklockningsvänlig. Jag tror utan tvekan att man kan överklocka den till 4GHz även med stock-kylaren om man får ett något sådär vettigt exemplar.

Permalänk

jag kör 955 klockad till 3.6 genom att jag bara ändrat multipel inte rört spänning eller ngt annat

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Entusiast

Om du ska ha AMD vänta på Bulldozer.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Sitter på en x6 och den känns betydligt snabbare än min förra x4, men det är subjektivt.

sitter och renderara bilder och filmer endel och när programen stödjer 6 kärnor så sticker det iväg riktigt ordentligt, när det bara stöder 2 så kan jag rendera tre bilder samtidigt utan att det tar extra tid och det är jäkligt skönt

sedan har man alltid extra program igång förutom spelet, så om spelet kör på 4kärnor och resterande har 2 kvar så flyter det på bättre.. window är ju suveränt på att inte vara stilla när man spelar;) sedan stödjer de flesta nyare spel 6 kärnor.. bortsätt från sc2 som gillar 2 st?

så jag skulle säga att en x6 är att rekomendera, modell i sig spelar inte så stor roll om du skall klocka, de ligger på ungefär samma effekt i slutändan..

God jul och lycka till..

edit: x6 har turbo, vet ej om x4 har fått det? det jämnar ut mellansskillnaden när inte alla kärnor används och det går lungt att klocka upp till den nivån eftersom den funkar där!

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Om du ska ha AMD vänta på Bulldozer.

Det låter alltid lika roligt när någon kommer med kommentarer som "om du måste ha AMD". Det är lite som om dessa tycker att AMD är sämst i världen. AMD är faktiskt riktigt kapabla även idag och klår Intel på fötterna när det kommer till prisvärdhet.

Nu är det så illa att det inte finns så hemskt mycket information om Bulldozer. Priset kan komma att ligga högre än vad det gör idag för AMD processorer och så vitt jag förstår så är det antagligen ca ett år kvar tills Bulldozer kommer på riktigt för hemanvändare. Det tycker åtminstone jag är för lång tid att vänta.

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Om du ska ha AMD vänta på Bulldozer.

Hahahaha, Nej. Har inte lust att vänta 6 månader på den tack.
Den kommer ändå med stor säkerhet att vara AM3 plattform, så kanske senare.

Kommer att posta hela mitt paket i Köpråd just nu, Har redan Moderkort och Chassi, bara en sista koll.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Avstängd

Autocad inte ett skit från cpu. Men från jissa vad.?????????

Permalänk
Medlem

6kärnig helt klart om du ska hålla på med tunga bilder m.m

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av not:

Autocad inte ett skit från cpu. Men från jissa vad.?????????

För att Autocad ska funka till bästa sätt behöver man 3 saker.
1. Snabb hårddisk (SSD eller Hybrid)
2. Grafikkort som klarar av att ladda tunga ritningar och 3d skulpturer.
3. Snabb processor.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld