Sjuk prestanda i RAID

Permalänk
Medlem

Sjuk prestanda i RAID

Har RAID:at 2st WD40gigare i RAID 0 på mitt EPoX 8K5A2+, men får dålig prestanda iaf, får 780p, i PCMark... Normalt? Har WinXP på en partition på 10gig på 'disken' å den laddas länge! När man startar XP så går det ju 3st 'pluttar' från vänster till höger, det hinnet bli både 12 å 14 ggr...
Har en PIII 600 å en Maxtor disk i den å den har aldrig laddat övet 3 ggr... Nåt jag har missat? Jag har ju gjort som det står i instruktionsboken till RAIDen...

Tips?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Hedersmedlem

1: Kolla så att du har samma version på drivrutinerna som på bios till raidcontrolern.
2: Kolla så att diskarna går i ATA100

Jag hade dom problemen innan.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad till Lagringsmedia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grillcliff
Flyttad till Lagringsmedia

Sorry...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
1: Kolla så att du har samma version på drivrutinerna som på bios till raidcontrolern.
2: Kolla så att diskarna går i ATA100

Jag hade dom problemen innan.

1: Har laddat ner senaste verren, ska installera å se...
2: Har bara Sandra instalerat, var kollar jag att jag kör ATA100?

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Inte säkert att senaste versionen av drivrutinerna är samma som den version av bios du har. Flasha först och lägg sen in tillhörande drivisar.
Jag kollar hastigheten på diskarna i raidconfigen. Får fram den genom ctrl+H under uppstarten.

Lycka till

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

kolla så du har DMA påslaget kanske?

Permalänk

Sätt båda hårddiskarna som Master or Stand Alone på varsin RAID kanal, annars får man unken prestanda...

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L¡MPAN
kolla så du har DMA påslaget kanske?

DMA? Vad är det? Var kollar jag det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaustic_Overburn
Sätt båda hårddiskarna som Master or Stand Alone på varsin RAID kanal, annars får man unken prestanda...

Så jag ska _helst_ ha en disk på en egen RAIDkanal? Aha...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

MalZon: DMA kan du slå på om du kör i WIn2k såhär:

My Computer>Properties>Hardware>Device Manager>IDE ATA/ATAPI Controller>välj controller och properties>Advanced Setting och sedan transfermode... där kan du välja mellan PIO och DMA.

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk

du måste ändra från pio i bios också till dma. i all fall på lite äldre moderkort. Jag fattar inte riktigt varför det fortafrande finns pio, de allra flesta enheterna tex cd har ju stöd för udma33.

Permalänk

PIO

Programmed Input/Output (PIO) is a way of moving data between devices in a computer in which all data must pass through the processor. The Advanced Technology Attachment/Integrated Drive Electronics standard specifies three PIO data transfer rates (mode 0 at 3.3 MBps, mode 1 at 5.2 MBps, and mode 2 at 8.3 MBps). The newer Advanced Technology Attachment standard specifies two higher data transfer rates (mode 3 at 11.1 MBps and mode 4 at 16.6 MBps).
A newer alternative to PIO is Direct Memory Access (DMA). It's expected that PIO will be dropped from future industry standards, replaced entirely by DMA and Ultra DMA.

Direct Memory Access

Direct Memory Access (DMA) is a capability provided by some computer bus architectures that allows data to be sent directly from an attached device (such as a disk drive) to the memory on the computer's motherboard. The microprocessor is freed from involvement with the data transfer, thus speeding up overall computer operation.
Usually a specified portion of memory is designated as an area to be used for direct memory access. In the ISA bus standard, up to 16 megabytes of memory can be addressed for DMA. The EISA and Micro Channel Architecture standards allow access to the full range of memory addresses (assuming they're addressable with 32 bits). Peripheral Component Interconnect accomplishes DMA by using a bus master (with the microprocessor "delegating" I/O control to the PCI controller).

An alternative to DMA is the Programmed Input/Output (PIO) interface in which all data transmitted between devices goes through the processor. A newer protocol for the ATA/IDE interface is Ultra DMA, which provides a burst data transfer rate up to 33 MB (megabytes) per second. Hard drives that come with Ultra DMA/33 also support PIO modes 1, 3, and 4, and multiword DMA mode 2 (at 16.6 megabytes per second).

Permalänk

Ultra DMA (UDMA, or, more accurately, Ultra DMA/33) is a protocol for transferring data between a hard disk drive through the computer's data paths (or bus) to the computer's random access memory (RAM). The Ultra DMA/33 protocol transfers data in burst mode at a rate of 33.3 MBps (megabytes per second), twice as fast as the previous Direct Memory Access (DMA) interface.
Ultra DMA was developed as a proposed industry standard by the Quantum Corporation, makers of hard disk drives, and Intel, makers of chipsets that support computer bus technology.

Ultra DMA support in your computer means that it will boot (start) and open new applications more quickly. It will also help users of graphics-intensive and other applications that require large amounts of access to data on the hard drive. Ultra DMA uses Cyclical Redundancy Checking (CRC), offering a new level of data protection.

Because the Ultra DMA protocol is designed to work with legacy application PIO and DMA protocols, it can be added to many existing computers by installing an Ultra DMA/33 Peripheral Component Interconnect adapter card. Ultra DMA uses the same 40-pin Integrated Drive Electronics interface cable as PIO and DMA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axzell
MalZon: DMA kan du slå på om du kör i WIn2k såhär:

My Computer>Properties>Hardware>Device Manager>IDE ATA/ATAPI Controller>välj controller och properties>Advanced Setting och sedan transfermode... där kan du välja mellan PIO och DMA.

Kör med Win XP Pro...
Hittar inget om DMA, kollade runt i Enhetshanteraren, men det fanns inget om DMA på egenskaperna på RAIDkontrollern...

Visa signatur