Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Bygga ett trächassi, tips?

Tjenare alla SweClockers!

Nu är det så att jag tänkt mig att göra ett trächassi på träslöjden i vår och behöver lite råd om vilka material man ska ha etc. vilket material chassit ska vara i, ska man ha annat material i lådan (alltså typ racken då). Har inte tillgång till windows och därmed sketchup då det kraschat utan bara linux för tillfället. Jag ska försöka skissa upp något och ta en bild och posta, kom gärna med ideer under tiden Min träslöjd börjar jag på nästa onsdag och kanske inte måste ha bestämt i tid men känns bäst så. Ska man ha MVG så ska man ju vara lite originell (tror ingen har byggt ett chassi i min skola än) Andra halvan av klassen som hade träslöjd förra terminen gjorde allihopa klockor/typ väggur. Man vill gärna bygga något användbart så... har dessutom imponerats av alla andra trächassin ;).

NOTE: ni behöver inte komma med tips på komponenter, men skulle gärna veta var man kan få tag i knappar för start/reset. Tyckte jag såg någon länka Clas Ohlson eller om det var Kjell&Company men jag lyckas inte hitta den igen :/ Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få då detta är mitt första bygga. Om det finns tillräckligt intresse kommer jag ta med kameran till skolan och fota + att jag tar hem chassit och samtidigt har en bygglogg. Tror ni man klarar det här på ett halvår + att jag kan åka till min mormor på påsklov och sportlov (åker inte skidor för första året ever) och hon har kvar ett helt snickarrum som var min morfors tills han dog 09, but nuff 'bout that Där finns det mesta, ingen dremel dock, får se om man har någon hemma, annars blir det till att köpa

Tack på förhand!

EDIT: nu kommer bilderna för jag kunde inte sova

Förslag nr.1 med nätagg och förberedelse för vattenkylning där nere. (kan man göra HDD+5.25" rack eller 2 separata?)

Förslag nr.2 med agg och optisk enhet där uppe!

FLER BILDER

Alternativ 1

Här är alla tre sidor som i förslag 1, pallar inte 2an idag, ni får gärna hjälpa till!

Måste bara säga att det känns som om jag missat nåt där bak...? Självklart glömde jag där GPU-anslutningarna går ut -_- och dessutom fästanordning för det, idéer accepteras tacksamt! kanske ska ha 3 fack? Har tänkt mig att vänstra sidan(sett framifrån) ska vara löstagbar genom att man har den i ett spår med någon typ av spärrar som trycks. Möjligtvis en plexi där också? kanske 2 träskivor på högra sidan för snygg kabeldragning bakom allt?

Skulle gärna ha tips på storlek på burken också!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Låter som ett trevligt projekt tycker jag, men om du är ute efter MVG så är det inte projektet som avgör utan hur noggrann du är och sådant
Angående material så tycker jag inte vanliga vanliga spånskivor ska användas eftersom dom är yterstfula på ena sidan.
Tycker du bör kolla på hur http://www.sweclockers.com/galleri/4409-projektarbete-trachas... gjorde det, med t.ex. tjocklek och sådant så går det nog bra

Det svåra enligt mig är att få till det på baksidan eftersom noggrannheten är lite svår när man håller på i trä

Angående knappar och sånt så är det väll att strippa ner ett datorchassi eftersom dom grejerna inte säljs så ofta lösa. Eller att förlänga sladdarna på http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=63&pro... .

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normano:

Låter som ett trevligt projekt tycker jag, men om du är ute efter MVG så är det inte projektet som avgör utan hur noggrann du är och sådant
Angående material så tycker jag inte vanliga vanliga spånskivor ska användas eftersom dom är yterstfula på ena sidan.
Tycker du bör kolla på hur http://www.sweclockers.com/galleri/4409-projektarbete-trachas... gjorde det, med t.ex. tjocklek och sådant så går det nog bra

Det svåra enligt mig är att få till det på baksidan eftersom noggrannheten är lite svår när man håller på i trä

Angående knappar och sånt så är det väll att strippa ner ett datorchassi eftersom dom grejerna inte säljs så ofta lösa. Eller att förlänga sladdarna på http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=63&pro... .

Lycka till.

Tack för tipset, har fått några ideer från det också, mest om var allt ska placeras Självklart vet jag att man måste göra det bra, men jag har lättare för att göra saker bra om jag vet att det är användbart!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

hmm. kom på något nu... hur förklarar man en dremel om träslöjdsläraren inte vet det?

En första skiss är gjord, känns som att jag missat något men bilder kommer imorn eller kanske inatt

EDIT: första skisserna är uppe och har ju glömt lite saker...

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Du kan säga att det är ett multiverktyg, men alla verktyg du behöver finns säkert i en "riktig" variant i slöjden, så där behöver du nog inte behöva en. Beskriv bara vad det är du ska göra så får du nog hjälp med det.

Visa signatur

"Gee Bender, how are you going to get past those bars?" "I don't now, I guess I just have to BEND them! Moron!" -Bender

Permalänk
Medlem

tror ni att ett borrstycke för att göra el uttag är tillräckligt stort för fläkthål?

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

tror ni att ett borrstycke för att göra el uttag är tillräckligt stort för fläkthål?

Beror på, vet inte vilken diameter den har, en vanlig 120mm fläkt har en öppning på 11.5cm i diameter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normano:

Beror på, vet inte vilken diameter den har, en vanlig 120mm fläkt har en öppning på 11.5cm i diameter.

damn,tror den är 8 :/

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/ finns det ett chassi som kostar 249kr, det kan du ta startknapp och sådant ifrån.

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk

tänker på brandrisken.. hmmm

Permalänk
Medlem

du får väl köra med fräs på träslöjden..handöverfräs elr vad det kallas för att göra hål mm..elr vanlig sticksåg, borrmaskin..svarv..använd skallen

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskkin224:

tänker på brandrisken.. hmmm

inte så stor brandrisk... om det blir en eld så skulle vilken dator som helst kunna brinna (alltså komponenterna) och trä börjar inte brinna förrän vid typ 500-800 *C så... komponenterna dör innan det börjar brinna

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffe13:

http://www.kjell.com/ finns det ett chassi som kostar 249kr, det kan du ta startknapp och sådant ifrån.

hittade startknapp löst hos kjell, men kanske ta ett helt chassi iom att man inte vill betala 250 för en I/O panel, eller så bara tar man från ett av 3 chassin jag har hemma....

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskkin224:

tänker på brandrisken.. hmmm

Hoppas du inte sitter och oroar dig för all plast du antagligen har i din vanliga dator då.
(använd för guds skull inte träunderlägg till din stekpanna heller...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

damn,tror den är 8 :/

Använd passare, borra ett hål i mitten och lossa klingan på en sån där maskinell figursåg och fäst igenom och kör. Gör likadant med resten av hålen. Självklar hade jag haft en spalt bakom moderkortet för att gömma kablar