RAID och Controller fråga

Permalänk
Medlem

RAID och Controller fråga

Tjena!
Jag funderar på att köpa en Barracuda V 120gb i november, sedan en till efter Jul.
Jag undrar om dem går bra att RAIDa? För Barra IV var man ju tvungen och skicka in för och få en RAID optimerad disk.

Sen undrar vad man ska köpa för controller kort?
Helst med RAID funktioner men ett vanligt går också bra!

Tack på förhand för ev. svar!

Visa signatur

Tack vare oss så är din dator säker!

Permalänk
Medlem

Hörde att det inte var så stor skillnad mellan IV disken och den som var RAID optimerad....

Om Barracuda V kommer ha bra stöd för sånt är omöjligt att säga nu....

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk

tjena ett promise xt2000 raidkort har riktigt bra prestanda.
har sett en review med 2st WD120gig SE diskar i raid 0 och 0+1 å dom tillomed slår scsi i vissa saker och dom som gjorde testet trodde inte sina ögon

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Jag har hört talas om det där med "RAID-optimerade diskar", men aldrig sett nån konkret om saken från en disktillverkare.
Det är ingen som helst skillnad på en "vanlig, bra hårddisk" och en "speciellt RAID-optimerad hårddisk". Åtminstone finns det inga speciella "RAID-optimeringar" som inte skulle göra nytta även på icke-RAIDade diskar, och därmed inget skäl att bara göra sådana optimeringar i RAID.
Det är förmodligen bara rykten, eller möjligtvis sälj-tjurbajs.
Alla IDE-diskar går att köra i RAID. Det enda man ska tänka på är att de bör vara så likadana som möjligt, men inte ens det är något egentligt krav (har en mjukvaru-RAID5 hemma bestående av en 6.4GB quantum, en 6GB IBM och en 6GB maxtor...)

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

det som var skilnaden mellan icke raidoptimerade & raidoptimerade barracuda 4 var firmware på kretskortet, inget annat

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem

Jag törs påstå att de med äldre firmware funkar precis lika bra i RAID, de också.
Disken har egentligen ingen aning om huruvida den körs i RAID eller inte, den ska bara glatt läsa och skriva de block den blir tillsagd.
Vad skulle det vara för optimeringar som är bra för just RAID, men inte för vanliga diskar?
Dessutom har jag som sagt aldrig sett en disktillverkare säga nåt om vad denna RAID-optimering skulle innebära, det är bara vissa försäljare som tycker det är kul att skriva att nån viss drive skulle vara bättre lämpad för RAID.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså det är bara Seagate som har så kallade RAID optimerade hårddiskar ingen annan har det.
2st BC4 presstera i vissa fal sämre än 1st SB4.
Och det är inte bara en mjukvaruändring på dom RAID optimerade diskarna utan även en fysiskförändring på disken, du tror väl inte i dina fulla sinnes lag att Seagate på allvar skulle betala för fraktavgifter, pappersarbetet och självaste jobbet för att optimera diskarna om användarna hade kunnat göra det hemma själv genom att flasha hårddiskens bios?!
Det finns åtskilliga sidor sen över ett år tillbaka där folk vissar sina resultat med SB4 diskarna i RAID!
För 2-3 veckor sen så gjorde en känd sida ett utförligt test på standard diskarna och dom RAID optimerade diskarna och där ser man klart o tydligt skillnande. Dom använde desutom diskar ifrån en annan tillverkare för att jämföra alla testerna imellan RAID 0, 1, 0+1, 5 ect ect!
Artikel med länk vissades antagligen här eller på www.64bits.se

//GlaDiac aka Robban

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GlaDdac
Och det är inte bara en mjukvaruändring på dom RAID optimerade diskarna utan även en fysiskförändring på disken, du tror väl inte i dina fulla sinnes lag att Seagate på allvar skulle betala för fraktavgifter, pappersarbetet och självaste jobbet för att optimera diskarna om användarna hade kunnat göra det hemma själv genom att flasha hårddiskens bios?!

Nä. För det första har disken strikt talat inget BIOS. Någon slags firmware har den dock. Dessutom är en förändring av firmware faktiskt en mjukvaruändring, även om kanske behöver ta till lite andra metoder än att boota från nån dos-floppy och "flasha om".

Citat:

Det finns åtskilliga sidor sen över ett år tillbaka där folk vissar sina resultat med SB4 diskarna i RAID!
För 2-3 veckor sen så gjorde en känd sida ett utförligt test på standard diskarna och dom RAID optimerade diskarna och där ser man klart o tydligt skillnande. Dom använde desutom diskar ifrån en annan tillverkare för att jämföra alla testerna imellan RAID 0, 1, 0+1, 5 ect ect!
Artikel med länk vissades antagligen här eller på www.64bits.se

Dom säger det. Jag har letat, och inte sett nåt. Tills någon visar mig en pålitlig sida med ett vettigt test tror jag fortfarande bara att det är en skröna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack

Dom säger det. Jag har letat, och inte sett nåt. Tills någon visar mig en pålitlig sida med ett vettigt test tror jag fortfarande bara att det är en skröna.

Checka storagereviews forum, massa folk med dessa diskar där.

Permalänk

Vad är raid???

Visa signatur

IBM PS2/ m.80
(uppgraderat till en 486 sx och en 340MB SCSI HD Fulltower!!!!!)[ http://www-1.ibm.com/support/docview.wss?rs=0&q=%2528MODEl%2B... ]

Permalänk
Medlem

the_peggy, sök efter ordet i denna forumsavdelning

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem

Nämen vad omständiga vi är idag då, jag får väl offra 5minuter till att leta upp det du tydligen har så svårt att hitta...
Jag börjar med att gå in på www.google.com och där skriva ""seagate" "barracuda" "4" "raid""

Citat:

Nä. För det första har disken strikt talat inget BIOS. Någon slags firmware har den dock. Dessutom är en förändring av firmware faktiskt en mjukvaruändring, även om kanske behöver ta till lite andra metoder än att boota från nån dos-floppy och "flasha om".

Jaså inte!?
[Från xbitlabs.com]
"It seems like the problem refered to the BIOS revision from the drive, but also look at the benchmarks on WinBench99 FAT32, Barracuda with revision 3.75 got a score of 73MBs which looks good from the other revisions which the drive ran slow and fast as a single WD"JB" drive."

Citat:

Några pålitliga sidor kommer då här:

A strange thing happens when you go from a single drive to an array. Read performance drops, and even with four disks the array is unable to match the single drives average read performance. This is quite strange and seems to confirm what I've heard about these drives not liking RAID very much.

http://www.sudhian.com/docs.cfm/id/218/pid/797.sud

In my opinion, the problem of somewhat poor performance of Barracuda ATA IV in RAID0 lies in insufficient optimization of read ahead algorithms. The problem can be solved and I guess Seagate is working on it. Judging by the results shown by different firmware versions, Seagate software developers are on the way to the solution to this problem. It's absolutely undoubted as HDDs with higher firmware version outperform drives with "older" firmware at linear reads.

http://www.xbitlabs.com/storage/barracuda-ata4-raid0/

Och i www.storagereview.com forum finns det många som har lagt uppsina värden som dom har fått med sina diskar och länkar till tester och breväxlingar imellan Seagate och dom själva!

Gammal men intrssant att läsa, det var innan dom erkände felen på diskarna!
http://forums.storagereview.com/viewtopic.php?t=2154

Så, det tog hela 10minuter så nu räcker det, testa att söka på detta forumet med vet jag

Mvh Robban aka GlaDiac