Radeon 9700 + Vätska = Olycka

Permalänk
Medlem

Radeon 9700 + Vätska = Olycka

Tisdag morgon 22/10:

Ledig dag, innan jag slår igång datorn så tänker jag att den nyinstallerade vattenkylningen borde kollas upp.
Sagt och gjort, öppnar sidolocket och tittar in.

Det är lite mörkt i rummet men jag känner med handen runt i lådan, känner att pumpen är blöt.
Tänder i rummet, kollar i lådan igen. Ser då att vattenblocket (Senfu II) spruckit, vet inte när.

Ser något grönt på mitt nya 9700, får panik och drar ut den så fort jag kan. Känner hur blött grafik-kortet är, sätter genast igång och börjar torka den. Det är genomblöt och även undersidan har blivit blöt. På baksidan av det ställe där man kopplar in molexen ser det ut som att några ledningar har bränts (ändrat färg).

Låter 9700an ligga i ett dygn. Testar den i morsans system på onsdag eftermiddag, otroligt nog startar den upp och verkar funka fint, kör q3 med allting på max och inga problem.

Nu är frågan hur stor risken är att grafikkortet dör?

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem

Låter som du har haft en jävla tur hehe.

Märkligt att du inte har råd med en rejälare pump dock..

Permalänk
Medlem

hey!

senfu II... blocket alltså.. det är MÅNGA som har samma problem att det bara spruckit sådär... jag hade det förut.. och det bara sprack för mig med...
men som tur så fick jag inget förstört.. jag fick byta ut mitt senfu mot ett helt annat block (helt i koppar) men men...
jag tycker att det på något sätt borde gå att få senfu att betala ersättning för det som pajjar pga att vattnet spricker och vatten rinner ut på komponenterna.. då det inte är ditt fel utan tillverkarnas...

men du har en jävla tur att det fortf funkar..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag vågar skaffa vattenkylning....uuuh, creepy!

Permalänk
Medlem

Ja det har du ju rätt i kan inte läsa tydligen, bättre vattenblock mao.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
hey!

senfu II... blocket alltså.. det är MÅNGA som har samma problem att det bara spruckit sådär... jag hade det förut.. och det bara sprack för mig med...
men som tur så fick jag inget förstört.. jag fick byta ut mitt senfu mot ett helt annat block (helt i koppar) men men...
jag tycker att det på något sätt borde gå att få senfu att betala ersättning för det som pajjar pga att vattnet spricker och vatten rinner ut på komponenterna.. då det inte är ditt fel utan tillverkarnas...

men du har en jävla tur att det fortf funkar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX440
Jag vet inte om jag vågar skaffa vattenkylning....uuuh, creepy!

senfu II blocket består ju mestadels av något genomskinligt plast som är apdålig kvalite..

och de vanligate blocken är ju helt i aluminium eller koppar annars... så dom ska inte läcka..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Varför äns skaffa Vattenkylning?!

Permalänk
Medlem

Asså om du inte hade datorn igång när grafik kortet var blöt och att du torkade det riktigt bra då är det ingen fara. Kortet klarar sig.

Det många inte verkar veta är att få vatten på ett moderkort eller grafik kort är inte så farligt som man kan tro. Det som händer är att nått sluts och strömmen går. Torkar du av det bara så funkar det finnt sen.

Jag har haft hela min socket fyld med ( vanligt ) vatten när jag kylde med pelts innan. Inget hände förutom att datorn stängdes av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liquide
Asså om du inte hade datorn igång när grafik kortet var blöt och att du torkade det riktigt bra då är det ingen fara. Kortet klarar sig.

Det många inte verkar veta är att få vatten på ett moderkort eller grafik kort är inte så farligt som man kan tro. Det som händer är att nått sluts och strömmen går. Torkar du av det bara så funkar det finnt sen.

Jag har haft hela min socket fyld med ( vanligt ) vatten när jag kylde med pelts innan. Inget hände förutom att datorn stängdes av.

Skyndar man sig att avlägsna vattnet så brukar det lösa sig, helst så ska man spraya metanol över komponenten & torka upp det med en hårtork. Metanolen binder upp allt vatten & sen så dunstar allt med hårtorken.

Torkar du däremot inte bort allt så _kan_ det bli korrision, kortslutning m.m. = trasig komponent. Det är långt ifrån ofarligt men inte heller så pass farligt som många tror.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz