HD5850/Gpu laddar 99% i BF BC2, sedan kraschar datorn. Vad är knas?

Permalänk
Medlem

HD5850/Gpu laddar 99% i BF BC2, sedan kraschar datorn. Vad är knas?

Hej!

Har problem med datorn.
Den kraschar när jag spelar BF BC2. Problemet är att den går verkligen inte för varmt. Den går upp till 74-76grader vilket inte ska vara några problem, har även stoppat i några nya större fläktar men det hjälpte inte. Men Gpu load går upp till 99% sen dör datorn.
Skärmen och ljudet fryser, så måste man bryta strömmen för att få igång datorn.

Har uppdaterat ccc till 10.12, men ingen skillnad.

Datorn består av(Inte den i sign):
i7 930
6gb HyperX 1600mhz
Radeon HD5850

Så den ska ju klara BC2 utan några problem alls. Det som är märkligt är ju att den har klarat spelet förut men nu går det inte längre.

Någon som har en idé vad som är fel? Har fått tips om att nedgradera till DirectX 9/10, men ska man verkligen behöva det?

Mvh

Permalänk
Entusiast

Kan vara klen PSU (Tvekar starkt) , vad har du för PSU? annars kanske kortet är defekt..

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar andra spel? FurMark? Vad har du för nätagg? Testat minnena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Kan vara klen PSU (Tvekar starkt) , vad har du för PSU? annars kanske kortet är defekt..

Det är ett "Chieftec Nitro Series BPS-650C 650W".
Kortet defekt? Låter inte bra...

Skrivet av widL:

Funkar andra spel? FurMark? Vad har du för nätagg? Testat minnena?

Andra spel funkar klockrent, så som Black ops, SC 2 osv.
FurMark, laddar ner det och återkommer.
Nätagget är ett Chieftec Nitro Series BPS-650C 650W.
Hur ska jag testa minnena? Tack för hjälpen!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av el30:

Det är ett "Chieftec Nitro Series BPS-650C 650W".
Kortet defekt? Låter inte bra...

Andra spel funkar klockrent, så som Black ops, SC 2 osv.
FurMark, laddar ner det och återkommer.
Nätagget är ett Chieftec Nitro Series BPS-650C 650W.
Hur ska jag testa minnena? Tack för hjälpen!

Testat ominstallera BF?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd

kan du köra dx 9 eller dx10?
kör själv dx10 för mest fps.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Vad har du för inbyggt ljudkort på moderkortet? Jag undrar detta pga att om du har ett Realtek-ljudkort så crashar Bad Company 2, i så var iallafall fallet för mig. Jag tröttnade själv efter ett tag, så jag köpte ett http://www.inet.se/artikel/6303346/creative-sound-blaster-x-fi-xtreme-audio-pcie och sen dess så har jag inte haft några problem. Jag kör också med HD5850, så problemet ligger inte hos grafikkortet. Problemet kan också bero på PunkBuster, även om det är mindre troligt.

Här är en länk till en tråd på Bad Company 2-forumet där alla som det crashar för håller till, om du nu inte har ett inbyggt Realtek-ljudkort:http://forum.ea.com/eaforum/posts/list/380660.page

PS
270 sidor lång tråd, så du lär kunna hitta svar på ditt problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakEx™:

Vad har du för inbyggt ljudkort på moderkortet? Jag undrar detta pga att om du har ett Realtek-ljudkort så crashar Bad Company 2, i så var iallafall fallet för mig. Jag tröttnade själv efter ett tag, så jag köpte ett http://www.inet.se/artikel/6303346/creative-sound-blaster-x-fi-xtreme-audio-pcie och sen dess så har jag inte haft några problem. Jag kör också med HD5850, så problemet ligger inte hos grafikkortet. Problemet kan också bero på PunkBuster, även om det är mindre troligt.

Här är en länk till en tråd på Bad Company 2-forumet där alla som det crashar för håller till, om du nu inte har ett inbyggt Realtek-ljudkort:http://forum.ea.com/eaforum/posts/list/380660.page

PS
270 sidor lång tråd, så du lär kunna hitta svar på ditt problem

Japp, det är ett Realtek...

Det var som fan, det är alltså ljudkortet som gör att datorn crashar? Tycker ändå det är märkligt eftersom det funkat hur bra som helst förut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Japp, det är ett Realtek...

Det var som fan, det är alltså ljudkortet som gör att datorn crashar? Tycker ändå det är märkligt eftersom det funkat hur bra som helst förut?

Det är inte helt omöjligt, jag hade också en massa problem med mitt inbyggda realtek när jag körde med windows automatiskt valda drivisar.
In på din moderkortstillverkares hemsida och ladda ner de ljuddrivrutiner som är för ditt moderkort

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Det är inte helt omöjligt, jag hade också en massa problem med mitt inbyggda realtek när jag körde med windows automatiskt valda drivisar.
In på din moderkortstillverkares hemsida och ladda ner de ljuddrivrutiner som är för ditt moderkort

Mvh

Har uppdaterat men det dog igen, riktigt konstigt detta....

Permalänk
Medlem

Anledningen är för att de nya drivrutinerna (10.12) eller liknande inte kan köra BC2 med realtek ljud

För att kunna spela bc2 med realtek så behöver du gå ner till 10.9 . Men har du crossfire eller liknande kommer du istället inte kunna köra black ops /=

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Anledningen är för att de nya drivrutinerna (10.12) eller liknande inte kan köra BC2 med realtek ljud

För att kunna spela bc2 med realtek så behöver du gå ner till 10.9 . Men har du crossfire eller liknande kommer du istället inte kunna köra black ops /=

OKej, jag prövar detta och kommer tillbaka med ett svar!

Permalänk
Medlem

nå? hittat problemet?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem.
jag har ett inbyggt realtek och ett nvidia 8800gtx.
jag har testat windows drivrutiner och dom som finns på min moderkortstillverkares hemsida det bara fortsätter att krasha.
det har hänt att det har kommit upp i andra spel med men det är sällsynt.
Min lösning var att bara stänga av det internakortet och sätta in ett gammalt ljudkort jag hade.
fick mycket bättre ljudkvalité och inga mer konstiga krasher.

Doc så är det andra ljudkortet sjukt ESD skadat efter att min polare hade det hos sig så ibland dör det med xD
fast då är det bara ljudkortet som inte funkar så jag kan fortsätta spela bara utan ljud

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

konstigt mitt realtek ljudkort funkar fint (ikopplad på svarta bara) och jag kör Battlefield BC2 och jag klarade ut det på en dag typ

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

OKej, jag prövar detta och kommer tillbaka med ett svar!

Skrivet av jake93:

Jag har precis samma problem.
jag har ett inbyggt realtek och ett nvidia 8800gtx.
jag har testat windows drivrutiner och dom som finns på min moderkortstillverkares hemsida det bara fortsätter att krasha.
det har hänt att det har kommit upp i andra spel med men det är sällsynt.
Min lösning var att bara stänga av det internakortet och sätta in ett gammalt ljudkort jag hade.
fick mycket bättre ljudkvalité och inga mer konstiga krasher.

Doc så är det andra ljudkortet sjukt ESD skadat efter att min polare hade det hos sig så ibland dör det med xD
fast då är det bara ljudkortet som inte funkar så jag kan fortsätta spela bara utan ljud

ni råkar inte köra windows 7?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

kör windows 7 32 bit men det är nog 64 bit som har det problemet testa att köra det utan aero peek och transparent glas o se om det går bättre

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kör windows 7 32 bit men det är nog 64 bit som har det problemet testa att köra det utan aero peek och transparent glas o se om det går bättre

en annan orsak är att många personer har använt sig av ett program som heter removeWAT.

BC2 och det lirar inte ihop , har man någon gång använt det med sitt nuvarande OS så måste man ta bort det , möjligen använda en remover också , och hitta ett substitut.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIR_HanZen:

nå? hittat problemet?

Nej tyvärr, detta håller på att göra mig galen. Ljud funkade ikke och ikke drivrutinerna till gpu...

Skrivet av mini-z1994:

konstigt mitt realtek ljudkort funkar fint (ikopplad på svarta bara) och jag kör Battlefield BC2 och jag klarade ut det på en dag typ

Har du prövat online? Har bara kört online och det är där det crashar...

Skrivet av Devildoll:

ni råkar inte köra windows 7?

Jo, Win 7 64-bit!

Skrivet av Devildoll:

en annan orsak är att många personer har använt sig av ett program som heter removeWAT.

BC2 och det lirar inte ihop , har man någon gång använt det med sitt nuvarande OS så måste man ta bort det , möjligen använda en remover också , och hitta ett substitut.

Vad är det för program? Ska söka om jag haft det!

Permalänk
Medlem

Ni som har fryslagg i BC2 med realtek. Ett litet tips är det att RemoveWAT fuckar upp detta och gör att spelet hänger sig.
"Min kompis" hade samma problem och installerade om windows och dölja KB971033 uppdateringen i windows update och sen köra på utan den och utan removewat, inte en hängning sen dess