Intel fortsätter leverera styrkretsar för Sandy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Intel fortsätter leverera styrkretsar för Sandy Bridge

Trots återkallelsen återupptar Intel leveranserna av styrkretsar i 6-serien, men enbart för datorer som inte utnyttjar berörda portar för SATA 3,0 Gbps.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

blev lite förvånad när jag såg att Inet hade tagit tillbaks dom

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖverKlockaN:

blev lite förvånad när jag såg att Inet hade tagit tillbaks dom

Det har gått att beställa hela tiden men man har fått ringa in till kundtjänst för att beställa ett

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Vänta nu, så dom tänker sälja defekta moderkort? nice.

edit*

för högre pris då, i assume. ?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Avstängd

Jag skulle aldrig acceptera ett kort som inte är 100% fungerande även om man inte använder SATA kontakterna. Det känns som Intel är lite rädda om sina pengar och att AMD skulle vara farligt nära när korten som skickats tillbaka skulle släppas ungefär samtidigt som AMDs bulldozer

Permalänk
Medlem

Detta känns lite dåligt och blir det inte lite rörigt att hålla ordning på också för återförsäljarna? Men visst säljs de till lägre pris så...

Permalänk
Medlem

Kul för dem som vill ha ett billigt (antar jag) SB system.

Permalänk
Medlem

Jag tror att efterfrågan för Sandy Bridge är så hög, därav att folk är villiga att köpa moderkort där SATA2 portarna kan sluta fungera.
Troligtvis kommer det mycket svårt att få tag på ett SB moderkort när de kommer tillbaka.

Visa signatur

Main - i7 2600K | MSI P67A-GD65 REV B3 | Corsair XMS 8GB | Intel 510 120GB | Gigabyte GTX570 OC 1280MB | Cooler Master 690 II Adv. | Corsair HX 850W 80+ | Noctua NH-U12P SE2
HTPC - i5 3570K | Asus P8H77-I | Corsair XMS 8GB | Samsung 840 120GB | be quiet! Pure Power 430W 80+ Bronze | Fractal Design Node 304 | Mobilt Samsung GT Pro 8.4 | LG G3 D855

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD Rox:

Jag skulle aldrig acceptera ett kort som inte är 100% fungerande även om man inte använder SATA kontakterna. Det känns som Intel är lite rädda om sina pengar och att AMD skulle vara farligt nära när korten som skickats tillbaka skulle släppas ungefär samtidigt som AMDs bulldozer

Om man pluggar igen de lite mindre tillförlitliga SATAportarna och säljer kortet/datorn med specs som visar att kortet har ganska få SATA-portar så är det ju fullt fungerande, eller?

Inte säkert att de kommer göra så dock. Men det tycker jag är helt OK iaf, för då fungerar allt utlovat precis som det ska.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Antar att det här mest påverkar bärbara datorer, där det ofta inte spelar någon roll att 3Gbps portarna är defekta, man använder ju oftast bara två enheter ändå, en Hdd och en optisk, förrutsatt att det inte finns någon eSATA. Och i dessa fall får man ju ändå precis vad man betalar för varken mer eller mindre, och kvaliteten på det man får är den samma som det skulle vara om man fick en gjord på nyare kretsar!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Tycker det är dåligt ärligt talat...kvittar om dem bara använder 2 SATA portar, det är fortfarande defekta moderkort!

Halva priset, visst, men aldrig att jag skulle betala fullpris

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Tycker Intel gjorde rätt.

Inte många laptops som har plats för fler än 2 S-Ata enheter. Men på Stationära och separata kort så måste dom ju såklart skriva att korten bara har 2 Stycken S-Ata portar. Inget fel med det, Amd gör juh samma sak med sina CPUs. Om en CPU inte är stabil med fyra cores så säljs den som en Dual/Trippel core med 1/2 defekta cores.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Rekordmedlem

Intel är rädda att tappa andelar, men det är ett jäkla oskick att leverera om man inte tagit bort portarna fysiskt, det lär inte bli nån begmarknad om det finns blandade kort, eller ska de döpa om alla fungerande kort, jag skulle inte vilja köpa ett kort som kanske har defekta satakontrollers iallafall, tänk på begvärdet ni som absolut vill köpa ett defekt moderkort, det är upplagt för mycket bråk i framtiden om det här , kan tänka mig en del hat trådar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker endel av er (dom med en fin amd logo som avatar?) hoppar på intel som om de gör något helt otroligt fel. Har inte AMD själva sålt 4core processorer med 1 defekt core som 3core lösningar?

Bottom line är att de inte gör så mycke skillnad, skriver dom att de är ett moderkort med ingen sata3 support så är ju den defekta sata3 controllern deaktiverad (precis som 4e coren på dom där 3core processorerna).

Vad är problemet? Hur är intels lösning värre än vad amd gjort? Har jag missat nåt?

Permalänk

Tycker det är lite fel. iofs används de inte så varför bry sig? fast känns som de försöker behålla ett försprång

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasses:

Tycker endel av er (dom med en fin amd logo som avatar?) hoppar på intel som om de gör något helt otroligt fel. Har inte AMD själva sålt 4core processorer med 1 defekt core som 3core lösningar?

Bottom line är att de inte gör så mycke skillnad, skriver dom att de är ett moderkort med ingen sata3 support så är ju den defekta sata3 controllern deaktiverad (precis som 4e coren på dom där 3core processorerna).

Vad är problemet? Hur är intels lösning värre än vad amd gjort? Har jag missat nåt?

Va tråkigt att du inte förstår processortillverkningsprocessen(wow, långt ord). Go Google.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Intel är rädda att tappa andelar, men det är ett jäkla oskick att leverera om man inte tagit bort portarna fysiskt, det lär inte bli nån begmarknad om det finns blandade kort, eller ska de döpa om alla fungerande kort, jag skulle inte vilja köpa ett kort som kanske har defekta satakontrollers iallafall, tänk på begvärdet ni som absolut vill köpa ett defekt moderkort, det är upplagt för mycket bråk i framtiden om det här , kan tänka mig en del hat trådar.

Ser inget problem om man skulle vilja sälja sitt system i framtiden. Man beskriver bara att den har 2 alt. 4 st SATA 6Gbps portar, that's it. Inte mer med det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sasses:

Tycker endel av er (dom med en fin amd logo som avatar?) hoppar på intel som om de gör något helt otroligt fel. Har inte AMD själva sålt 4core processorer med 1 defekt core som 3core lösningar?

Bottom line är att de inte gör så mycke skillnad, skriver dom att de är ett moderkort med ingen sata3 support så är ju den defekta sata3 controllern deaktiverad (precis som 4e coren på dom där 3core processorerna).

Vad är problemet? Hur är intels lösning värre än vad amd gjort? Har jag missat nåt?

Om du menar mig så hade jag inte accepterat om det varit AMD som gjort felet heller, givetvis. Jag säger det inte bara för att det är en Intel. Jag vill ha fullt fungerande hårdvara för pengarna man betalar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Intel är rädda att tappa andelar, men det är ett jäkla oskick att leverera om man inte tagit bort portarna fysiskt, det lär inte bli nån begmarknad om det finns blandade kort, eller ska de döpa om alla fungerande kort, jag skulle inte vilja köpa ett kort som kanske har defekta satakontrollers iallafall, tänk på begvärdet ni som absolut vill köpa ett defekt moderkort, det är upplagt för mycket bråk i framtiden om det här , kan tänka mig en del hat trådar.

Om inte ännu större skillnad i namn kommer de åtminstone kalla de nya för Rev. 2. Så kommer nog inte bli så svårt att ta reda på om det är ett nytt eller gammalt.

Permalänk
Rekordmedlem

Problemet här jämfört med amd s cores är att amd säljer sina cpuer testade och med olika namn, det finns ingen risk till att man köper nått annat än det man tror, men om det kommer ut en massa moderkort på marknaden med samma namn, tror ni verkligen inte att det kommer att finnas de som kommer att bedyra att de är fullt fungerande fastän de vet att de är defekta, det är väldigt naivt att tro annat, släpper man ut kretsarna på marknaden utan att de är fysiskt bortagna/spärrade är det ingen som kommer att veta vad man köper , folk kommer att bli lurade, eller så har man dödat begmarknaden för alla kort som har kretstypen, eller så får man förlänga garantin i evighet, jag hade då inte köpt ett kort oavsett hur bra det nu än är enligt säljaren om jag visste att det finns risk för datakorrupption, det är väl det allvarligaste man kan råka ut för , alla hårdvara kan man ju ersätta, och skulle datorn hänga sig så är det inte farligt för de flesta, men att veta att man inta kan lita på diskkontrollern utan kan förlora sin egen information är totalt oacceptabelt, finns inte på kartan att jag vill ta den risken, kommer aldrig att köpa nått första generationens sandy bridge , tyvärr är det för många som enbart ser till spelprestanda här , men tänk lite längre, jobbar man med media tex så vill man inte mista jobbet , det är mycket billigt att skita i defekta kort jämfört med att behöva riskera arbeten

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Endast laptops?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skäggig legend

Nej fy, bara jag som fick en sur uppstötning? Detta var fult.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordrana:

Vänta nu, så dom tänker sälja defekta moderkort? nice.

edit*

för högre pris då, i assume. ?

Skrivet av AMD Rox:

Jag skulle aldrig acceptera ett kort som inte är 100% fungerande även om man inte använder SATA kontakterna. Det känns som Intel är lite rädda om sina pengar och att AMD skulle vara farligt nära när korten som skickats tillbaka skulle släppas ungefär samtidigt som AMDs bulldozer

Detta gäller alltså endast produkter som inte använder sig av SATA 3,0 Gbps portar. Så det är alltså inga defekta produkter som ska säljas.

Detta framgår tydligt av artikeln och är ännu tydligare om man läser Intels pressrelease.

Permalänk

De gör verkligen det bästa dem kan av en dålig situation. Tycker Intel har skött detta mycket bra och har full förståelse för varför de säljer defekta moderkort. Kanske har de äntligen lärt sig något efter alla deras fulspel.

Självklart får de justera priset för avsaknaden av SATA-portar och informera köparen, vilket jag tar för givet.
Detta kommer ändå från en AMD-entusiast, som aldrig tänker skaffa Intel pga deras tidigare affärsmetoder.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Calle2003:

Endast laptops?

Ja då har man ju fysiskt (förhoppningsvis) spärrat portarna, men om man kan beställa normala moderkort vad händer då med de kort som tar sig ut på marknaden, kommer alla att bytas ut senare av de som köpt ett kort , hoppas verkligen att intel kräver att man byter namn på alla kort så man vet att det inte är nått kort nån har tjatat till sig från en handlare bara för att de sa att de inte ska använda alla sata, intel riskerar mycket av sitt rykte om de inte hanterar det här helt korrekt, jag skiter i att sb är snabbast just nu, är den inte pålitlig så är den inget alternativ före nästa generation, och kan man inte garantera att man inte har blandade produkter går de helt bort, detta gäller nog många som vill ha annat än spelprestanda, att bygga dator och veta att det är 15% risk för kontrollerfel är inge bra ......... datorer går sönder ändå, och att då lägga till den risken är inget man gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Endast datortillverkare som lovar att inte använda sata2 kommer få ta del av dom defekta kretsarna.
"Endast laptops" Till 99% endast laptops, möjligt kanske nån htpc/mini atx hittar ut. Men det kommer inte gå att missa då dem...
1: Lagt till en extra kontroller på kort för sata styrning
2: Endast har 2xSata3

Fult? Ja som f*n.
Amd gör si... eh? Cpu tillverkarna har gjort så läääänge även gpu marknaden.
Man tar fram fakta på produkt man vill ha, gillar man de inte så tittar man ner i tgb å flashar på nätet för å tro sig hitta större guldgruva.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Va tråkigt att du inte förstår processortillverkningsprocessen(wow, långt ord). Go Google.

Tycker du gärna kan förklara. De är inte som att det är ett ämne som man kan googla fram ett svar för på 5minuter..

Min fråga är helt enkelt:
Varför är det okej att sälja en 4core cpu med 1 trasig core och marknadsföra den som en 3core cpu men inte okej att sälja ett moderkort med trasig sata3 controller och marknadsföra det som ett moderkort utan sata3 controller?

Är inte resultated samma? Får du inte de du blir lovad i båda fallen? Kommer deaktiveringen av sata3 controllerna påvärka prestanda på sata2 eller resten av systemet?
Hade vart trevligt om du som kan ämnet bättre kan förklara istället för att peka på google

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sasses:

Tycker du gärna kan förklara. De är inte som att det är ett ämne som man kan googla fram ett svar för på 5minuter..

Min fråga är helt enkelt:
Varför är det okej att sälja en 4core cpu med 1 trasig core och marknadsföra den som en 3core cpu men inte okej att sälja ett moderkort med trasig sata3 controller och marknadsföra det som ett moderkort utan sata3 controller?

Är inte resultated samma? Får du inte de du blir lovad i båda fallen? Kommer deaktiveringen av sata3 controllerna påvärka prestanda på sata2 eller resten av systemet?
Hade vart trevligt om du som kan ämnet bättre kan förklara istället för att peka på google

Om du köper en 3 kärnig cpu vet du ju TYDLIGT om det, köper du ett moderkort med 6 sata portar ser du inte att bara 2 portar fungerar, det handlar om att kunden lätt kan se vad som köps, att konstruera om moderkorten så de levereras med bara 2 sataportar är helt ok, men att bara informera om att 4 är trasiga kommer troligen att leda till problem med sura kunder.troligen tar det ju lika lång tid att bygga 2 portskort som att börja leverera med hela kontrollers så det är ju inget verkligt alternativ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Problemet här jämfört med amd s cores är att amd säljer sina cpuer testade och med olika namn, det finns ingen risk till att man köper nått annat än det man tror, men om det kommer ut en massa moderkort på marknaden med samma namn, tror ni verkligen inte att det kommer att finnas de som kommer att bedyra att de är fullt fungerande fastän de vet att de är defekta, det är väldigt naivt att tro annat, släpper man ut kretsarna på marknaden utan att de är fysiskt bortagna/spärrade är det ingen som kommer att veta vad man köper , folk kommer att bli lurade, eller så har man dödat begmarknaden för alla kort som har kretstypen, eller så får man förlänga garantin i evighet, jag hade då inte köpt ett kort oavsett hur bra det nu än är enligt säljaren om jag visste att det finns risk för datakorrupption, det är väl det allvarligaste man kan råka ut för , alla hårdvara kan man ju ersätta, och skulle datorn hänga sig så är det inte farligt för de flesta, men att veta att man inta kan lita på diskkontrollern utan kan förlora sin egen information är totalt oacceptabelt, finns inte på kartan att jag vill ta den risken, kommer aldrig att köpa nått första generationens sandy bridge , tyvärr är det för många som enbart ser till spelprestanda här , men tänk lite längre, jobbar man med media tex så vill man inte mista jobbet , det är mycket billigt att skita i defekta kort jämfört med att behöva riskera arbeten

Du måste börja använda punkt människa. Max ett kommatecken per mening och dela in i stycken. Det ovan orkar inte många läsa. Det är aaaaalldels för massivt och aaaalldeles för långa meningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Jasså

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.