HiFi Tråden, posta biler på era anläggningar här..

Permalänk
Medlem

Hur fan kan du ens säga så utan att ha lyssnat? Det är helt klart jämförbart med systen för säkert 8k. Kom med argument om du ska tycka nåt, typ specifikationer på andra högtalare.

Som exempel kan jag ju ta subben, en med likadant element kostar 3000, visserligen med ett minde slutsteg men ändå.

Säg vilka satelliter och vilken sub du får färdiga för 3000 som är "lika bra".

Permalänk
Medlem

Jag kanske tyckte att dina högtalare va fula o jävliga. Sen om de låter bra eller ej kan jag ju inte svara på. Dock så tror jag ju inte att du har lyssnat på alla de olika satelliter & Subbar för under 3.000. Ej heller så tror jag att du har jämfört ditt system med system för 8.000. Nu får du allt ta o komma ner på jorden. Ditt system presterar ICKE lika bra somett för 8.000 oavsett va du säger.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Dessa satelliter spelar nog betydligt bättre än dina tex

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=104270

Den här subben presterar nog mer än din

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=104600

Prislapp på dessa 2 = 8.080 :-

När ditt 3.000 :- system spelar bättre än tex dessa 2 exempel så kanske de är dags att börja sälja dina produkter och tjäna lite extra pengar? Lägg märke till designen också, du har en bit kvar.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Men kom med fakta istället för att bara säga att det är på ett visst sätt. Ganska intet sägande faktiskt.
Ge t.ex. ett exempel på sub och satelliter för 3000.

Har jämfört med högtalre för 5000. 5000 högtalarnas bas var mycket sämre, för att inte tala om diskanten. Sen led de av det problem som alla billiga lider av, för klen låda. Drar man på lite så uppenbarar sig "burkljudet". Så det spelade ut 5000kr högtalare, så jag gissade på att nivån ligger runt 8k.

Jag har lyssnat på MÅNGA högtalare för 3000, problemen brukar vara:
Basen går inte så djupt
Diskanten låter skumt, svårt att beskriva hur
Lådan är för klen.

Och när jag kollade på specen på 3000kr högtalarna i tråden så syntes ju att lådan va för klen och att basen inte går så djupt.

Du är den enda som sagt att mina satelliter va fula, när jag har gäster brukar folk bli impade faktiskt. Och vad menar du med "jävliga"? Massa skitkastning utan argument brukar tyda på avundsjuka.

Så, nu har jag kommit med lite fakta i.a.f., kan du?

Permalänk
Medlem

Denna aktiva sub klarar med säkerhet av att matcha din passiva

http://www.fyndborsen.se/?sida=produkt.php%3Fmain%21filter%21...

Dessa satelliter orkar nog med en del

http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!filter!Prodnr=3012

Summan av dessa 2 = 2.890 :- Lägg då till att dessa enheter är betydligt snyggare än dina.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Men kom med fakta istället för att bara säga att det är på ett visst sätt. Ganska intet sägande faktiskt.
Ge t.ex. ett exempel på sub och satelliter för 3000.

Finns i mitt inlägg nedanför

Har jämfört med högtalre för 5000. 5000 högtalarnas bas var mycket sämre, för att inte tala om diskanten. Sen led de av det problem som alla billiga lider av, för klen låda. Drar man på lite så uppenbarar sig "burkljudet". Så det spelade ut 5000kr högtalare, så jag gissade på att nivån ligger runt 8k.

Då spelar alltså ditt system bättre än det jag postade här ovanför? Knappast troligt

Jag har lyssnat på MÅNGA högtalare för 3000, problemen brukar vara:
Basen går inte så djupt
Diskanten låter skumt, svårt att beskriva hur
Lådan är för klen.

Och när jag kollade på specen på 3000kr högtalarna i tråden så syntes ju att lådan va för klen och att basen inte går så djupt.

30Hz går den billiga basen ned till & 22Hz går den dyra, som du vill klassa din som, ned till. Räcker inte det? Hur djupt går din bas?

Du är den enda som sagt att mina satelliter va fula, när jag har gäster brukar folk bli impade faktiskt. Och vad menar du med "jävliga"? Massa skitkastning utan argument brukar tyda på avundsjuka.

Avundsjuk på en passiv bas utan de minsta finish? Knappast troligt du killen. Sen va dina fräcka polare tycker om ditt system är knappast något för mig att tro på.

Så, nu har jag kommit med lite fakta i.a.f., kan du?

Vad har du kommit med för fakta? Ingen som helst fakta, bara egna åsikter vilket inte väger speciellt tungt i mina ögon. De är lika moget som att säga "Min pappa är starkare än din pappa" och sådant beteende sysslade man med i sandlådan.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt

.....Men tyvärr är högtalarna lite vassa i diskanten

Vass diskant kan man få för 249:- på biltema

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19011

Basen är väl lite "budget".... Det jag inte gillar med den är att självsvägningsfrekvensen är lite väl hög, men håller man sig till musik så märks det inte så ofta.

ful jag vet, håller på att spackla nu så jag kan måla sen

http://medlem.spray.se/diemon/lu/sub.JPG

Ja den är inte bara lite ful & billig, den har hög självsväningsfrekvens, för att använda dina egna ord.

....visst det är inte världens bästa

Du säger ju själv att högtalarna är både "dåliga" & fula....jag måste väl tro på dig?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Skulle inte tro att dom där prosonsatteliterna spelar bättre än hans satteliter skulle vara om han byggd lådan väldigt fel då.. men det är lite skillnad på elementen

Permalänk
Medlem

De må va möjligt, men för att vända på det hela då? Hans satelliter spelar INTE bättre än de Infinity Alpha 20'orna som han tror, prismässigt då. Han ville ju jämföra med 8.000 system så.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiD
De må va möjligt, men för att vända på det hela då? Hans satelliter spelar INTE bättre än de Infinity Alpha 20'orna som han tror, prismässigt då. Han ville ju jämföra med 8.000 system så.

Nej det tror inte jag heller men då kostar ett par såna 3500 också diskanten som sitter i dom får man ge 800 för! fast det kanske var frakt inräknat i priset iofs

Permalänk
Medlem

2795 plus frakt på hembiobutiken.se kostar Infinity Alpha 20'orna....jag vet att jag har vart lite dryg i alla mina inlägg ovanför, men att hävda att hembygda högtalare av den kalibern spöar färdigköpta system för 8.000. Då förtjänar man lite dryghet.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Varför inte lägga ner stridyxorna och bara inse att smaken är olika? En del tycker om o snickra ihop sina egna högtalare medans andra vill ha det gjort redan från början? Rätt svårt och säga vad som låter "bra" och vad som inte gör det. Va spelar det för roll hur någon annans anläggning låter? Den lär ju du aldrig få lyssna på ändå SiD? Eller det kanske är precis det du vill? Åk hem till Blahhzt o lyssna så kanske du blir överraskad..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Jag får ta och hålla med SiD om att hembygda högtalare för 3000:- inte låter som färdigköpta för 8000:-. Mina egna högtalare som jag byggt för ca 2500:- skulle jag aldrig någonsin våga jämföra med ett par för 8000:-.
Hade jag haft lite mer vett när jag bygde mina högtalare skulle jag kanske våga jämföra dem med ett par för samma pris, eller kanske högre om jag lade ned riktigt mycket tid.
Jag undrar dock om SiD bygt några högtalare själv, eller om han lyssnat på ett par riktigt välbygda?
En polare till mig bygde en förbättrad kopia av en riktigt fin högtalare(minns tyvär inte märket). Jag minns inte exakt vad högtalaren kostar i butik men jag tror det var en bit över 10,000:-, hans högtalare kostade ca 7000:- att bygga. Förbättringarna bestod främst av en låda med mer än dubbelt så tjock MDF, givetvis ordentligt stagad. Annars såg han också till att ha ordentliga lödningar och kablar i lådan, något man inte alltid kan vara säker på att man får i färdigbygda högtalare(fast de flesta högtalare i den här prisklassen har förhoppningsvis det).
Killen är tillräckligt händig för att ha lyckats fanera högtalarlådorna så att det är svårt att se skillnad på dem och ett par högtalare man kan hitta i en butik. Hög byggkvalité och snyggt med andra ord.
När jag lyssnade på högtalarna var de inte inspelade och basreflexportarna var inte ordentligt ditsatta. I det skicket lät dem bättre än någon högtalare för 7000:- jag lyssnat på, och det är några stycken.
Fast visst, sedan var det också väldigt många timmars arbete.
Att bygga egna högtalare är ingen dum idé när man vet vad man håller på med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiD
Denna aktiva sub klarar med säkerhet av att matcha din passiva

http://www.fyndborsen.se/?sida=produkt.php%3Fmain%21filter%21...

Dessa satelliter orkar nog med en del

http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!filter!Prodnr=3012

Summan av dessa 2 = 2.890 :- Lägg då till att dessa enheter är betydligt snyggare än dina.

Öhh? Sitter du helt seriöst och jämför proson med element från den världsberömda tillverkaren seas??
Brukar du säga att MDS gör bättre basar än peerless också? Nä, av det där kan jag bara dra slutsatsen att du inte kan så mycket om högtalarelement.

Och om du tar tid att läsa mina inlägg så ser du att jag inte kör min sub passivt(har 230W monoslutsteg). Tog bara passiv sub som exempel eftersom det va govlare vi jämförde med. För golvare är ju en sub men en liten låda för mellanregistret(runt 5l?) och diskant som brukar ha "inbyggd låda i elementet" eftersom den ändå ska va så liten. Visste du det?

Och visst kanske 8000 va lite i överkant, men det skulel vara intressant att jämföra, tror inte det blir någon utklassning.

Och jag tycker du va rätt dryg innan jag sa det där med 8000, men tyvärr är vissa människor födda sånna....

Permalänk
Medlem

måste hålla med Blahhzt endel. Ett hemmabyggt system för 3000:- kan mycket väl utklassa ett färdigtbyggt för 8000:-. Om man skall räkna på alla mellanhänder, utvecklingskostnader och sånt för ett företag att ta fram en högtalare tills den hamnar hos konsumenten så förstår man att man kan spara mycket pengar själv! Det är dock väldigt viktigt att man har koll på vad man sysslar med, att matcha diskant med mellanregister och att hitta en vettig filterlösning är inte lätt, men lyckas man med det så har man kommit långt. Vill minnas att elementen i XL Fidelity PG-1200 och uppåt(har inte påstått att dessa är världens mest välljudanden högtalare) som ligger i prisklassen 10000+ beroende på modell. Använder sig av Seas diskant och ett mellanregister från Vifa och om jag inte minns helt fel så kostade diskanten max 300:-/st...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
.....Jag undrar dock om SiD bygt några högtalare själv....

Ja jag har bygt högtalare själv. Både HiFi högtalare & baslådor till bilen. Så visst har jag bygt själv....

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt

Och jag tycker du va rätt dryg innan jag sa det där med 8000, men tyvärr är vissa människor födda sånna....

O de verkar finnas pojkar som är födda till att tro att de är bäst på allt också, tragiskt. Så jag kan bara hålla med dig.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Kommande 5.1 anläggning:

Frontar: Dali Suite 2.5 (körsbär) + Soundcare Superspikes
Center: Dali Suite Center (körsbär)
Surround: Dali Suite Rear (svart)
Sub: Audio Ego (körsbär - samma nyans som Dali)

Vad jag saknar men som kommer att köpas in denna månad.

Förstärkare: förmodligen Yamaha RX-V530, om inget trevligt begagnatalternativ med DPL2 dyker upp.
Kablar: någon av de billigare från svenska Supra, terminerade med bananer.

Egen kommentar:

Syftet med anläggningen är främst film via datorn och mer effektfulla dator och TV-spelsupplevelser, därav behovet av DPL2. Dali Suite-serien är inte audiofilklassad (Evidence är deras instegsaudiofilserie), säljaren till Dalisystemet hade bytt upp sig till ett komplett 5.1 Dynaudiosystem (för att lyssna på SACD).

Till er som är sugna på HiFi, men tycker att det är dyrt. Mitt råd är att leta runt efter annonser. Det här högtalarsystemet fick jag för 5000 kr (kvitton och emballage ingick naturligtvis). Nypriset ligger/låg kring 17500 kr - Suite frontar och stativare verkar ha utgått ur HiFi-klubbens sortiment. Dock har de kvar surround och center av nån anledning. Med förstärkare och kablar så kommer jag att hamna under 10 000 kr, datorer och TV-spel har jag redan.

För den mer audiofile sweclockaren finns ett par hörlurar från Stax (elektrostatiska) för 1500 kr och en liten integrerad förstärkare från Naim för 2500 kr på Hifimagasinet.
(nu verkar det dock strula med annonssidan). Jag hittade mitt Dalisystem där.

Permalänk
Medlem

Eftersom många här verkar kunna en del om högtalare så frågar jag här istället för att skapa en ny tråd.

Jag funderar på att skaffa nya högtalare, vill ha hifiljud men endå lite tryck i basen. Dom flesta riktiga hifihögtalare har ju 6,5" element, skulle vilja ha ett par 10or eller kanske 8". Jag lyssnar på nästan all sorts musik och kommer att titta på en hel del film med dom också.

Har tittat lite på "DALI AXS10K", dom kostar 10000kr på hifiklubben och det är väll max vad jag kan tänka mig att lägga ut. Men dom går inte riktigt så långt ner i basen som jag skulle vilja, bara 34hz. Annars kan jag tänka mig att bygga själv om någon har förslag på bra element också.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Eftersom många här verkar kunna en del om högtalare så frågar jag här istället för att skapa en ny tråd.

Jag funderar på att skaffa nya högtalare, vill ha hifiljud men endå lite tryck i basen. Dom flesta riktiga hifihögtalare har ju 6,5" element, skulle vilja ha ett par 10or eller kanske 8". Jag lyssnar på nästan all sorts musik och kommer att titta på en hel del film med dom också.

Har tittat lite på "DALI AXS10K", dom kostar 10000kr på hifiklubben och det är väll max vad jag kan tänka mig att lägga ut. Men dom går inte riktigt så långt ner i basen som jag skulle vilja, bara 34hz. Annars kan jag tänka mig att bygga själv om någon har förslag på bra element också.

Har du varit och lyssnat på dom?
Kolla inte bara på siffror om det nu är det du har gjort

Permalänk
Medlem

Jag får hålla med Majesty här. Glöm bort de förbaskade siffrorna och lyssna på högtalarna om du inte har gjort det.
I mitt tycke brukar inte golvar för 10.000:- ha några som hellst problem med basen, utan brukar rocka på rejält med rätt saker kopplade till dem.

Permalänk
Medlem

34hz räcker ju lugnt, om du ska köpa för 10.000 tycker jag verkligen du ska ta dig tid att provlyssna fler alternativ.

Permalänk
Medlem

För er som också vill vara lite "audiofiliska", men inte har 10kk+ att slänga ut kan jag varmt rekommendera Wharfedale Diamond 8 serien ( http://www.wharfedale.co.uk/diamond8.htm ) Har nyligen införskaffat ett par 8.4:ror som nu börjar vara inspelade, tycker riktigt bra om dem.

P.S.
De går ner till 30Hz

//ThAz

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

Jag funderade lite på det här. Jag antar att det inte är svårt att få välljud om man har hur mycket pengar som helst att lägga ut på högtalare. Sporten kommer väl i att få ultrabudgeten att låta som martin logan och Linn :D.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAz
P.S.
De går ner till 30Hz

//ThAz

I dina drömmar vid -9dB...

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Jag får hålla med Majesty här. Glöm bort de förbaskade siffrorna och lyssna på högtalarna om du inte har gjort det.
I mitt tycke brukar inte golvar för 10.000:- ha några som hellst problem med basen, utan brukar rocka på rejält med rätt saker kopplade till dem.

Nej, har inte provlyssnat dom ännu. Måste ta mig tid att åka runt och kolla lite någon dag, men skolan tar aldeles för mycket tid. Tänk vad skönt det vore om man kunde göra som med datordelar, bara kolla någon recension och sen beställa direkt och nästan vara säker på att man blir nöjd.

Kringutrustningen duger nog ett tag iaf, det är högtalarna som är den svagaste länken i min anläggning just nu.

Är det ingen som har andra förslag? Var lite därför jag frågade, så jag vet vad jag ska kolla på för alternativ.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det ingen som har andra förslag?

Mina tankar...

Vill du betala 10 000 kr för en högtalare så vågar jag påstå att du för den summan kan få en betydligt bättre högtalare om du kan tänka dig en begagnad då värdeminskningen är ganska stor på sådana här saker. Undantaget vissa märken/modeller som verkar ha ett ganska högt värde i förhållande till vad de kostade som nya. T ex Dynaudios Contourserie och B&W Nautilus 805.

Tänkte nämna några (begagnade) alternativ som fått bra kritik i tester. Nu ska man ta tester med en rejäl nypa salt då det inte sällan händer att annonsörer påverkar tidningen till att skriva upp produkterna. Till skillnad från datorprylar, som CPU (3dmark + Intel P4 HT + [H]), går det inte lika lätt att kontrollera och förkasta testresultaten eftersom intrycket av en högtalare dels är högst subjektivt, dels beror på så mycket andra faktorer. Rum, utrustning, testmusik, om högtalarna är inspelade eller inte.

Även testlyssning i butik tycker jag kan vara vanskligt, även om det är bättre än att köpa dem ohörda. Butiken kanske demar med utrustning som håller en mycket högre nivå än vad man själv har eller kan köpa. Eller spelar med musik som passar precis den högtalaren. Som jämförelse: tidiga plasmaskärmar (jag vet inte hur de allra nyaste är) brukade vara dåliga på att återge riktig svärta. Såg man en film med mycket mörka scener blev dessa gråa. Inte så imponerande att visa för grannen om man lägger ner 150 000 på en platt skärm. Därför demades plasmaskärmar ofta med ljusa filmer, tecknade filmer där mörka scener inte förekom så ofta. Toystory 1 ska visst ha varit en riktigt passande film.

www.audioreview.com finns det ibland intressanta synpunkter från ägare till den högtalare du tänker köpa. De allra mest intressanta är de som ger kritiska synpunkter till produkten. Då kan man få reda på eventuella svagheter och kombinationer som inte går bra ihop med just den högtalaren (t ex litet rum, för svag förstärkare och trögdriven högtalare etc).

Lite beg högtalare som (kanske) passar dina behov? En del kostar under 10 K som nya. Länkarna jag ger visar en del gamla annonser, men jag ville ta med dem för att visa dig läget på marknaden.

*NHT 2.5, 2.5i (2.5i nyaste)
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=22171

*Dali Evidence 470

*B&W DM604 S1, S2, S3 (S3 nyaste)
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=23617

*B&W CM4
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7530

*Dynaudio Audience 72 (länken visar 82, snäppet över)
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=25236

*Infinity Alpha 50 (http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=27636

*QRS Tellus
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=28146

Wildcard...

ProAc 2.5 (mkt fin 2.5-kloning)
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=8101

Lycka till med högtalarinköpet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zrbit

Mycket text....

Det var något sådant svar jag ville ha, tack så mycket. Nu har jag att läsa hela natten (audioreview).

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem

Och jag har läst denna tråden hela dagen :).

Jag tittade på netonnet på golvhögtalare Centrum Oberon 100 eller Centrum Oberon 200. Nån som har erfarenhet av dem? Är de bra?

Sen priset 990 och 1990 är det per styck då eller?

Ska ha dem ihopkopplade med datorn så man kan fräsa på med hög musik :).

Eller det kanske finns andra högtalare i den pris kategorin?

När jag ändå håller på och frågar så kanske nån vet nått tips på en billig förstärkare i 2000-3000 klassen.

Visa signatur

Zlatan är bättre än Henke.

Permalänk
Medlem