Permalänk
Medlem

Dator startar om och om och...

Min fru lyckades spilla ett glas vatten över vår stationnära dator men vad hon kunde se så hade inget hamnat på nån av delarna i lådan. Men nu startar den inte upp så nått har ju antagligen fått vatten på sig men frågan är vad.
jag var och köpte en ny låda och monterade i allt igen i denna då jag tänkte att hon hade kanske råkat dra ur nån sladd och jag hade ändå tänkt köpa ny låda, men fortfarande samma fel.

När tycker på startknappen så startar den i 1s sen stannar den, är tyst i 5s och startar igen. Denna gången kommer jag till skärmen där man kan trycka delete knappen för att komma till bios men kan inte hoppa in i bios. Hinner se bilden i typ 0.5s innan den startar om och sen är den tyst i 5s och kommer till samma läge och så håller den på tills jag drar ur sladden.

Jag har provat att ta ur allt utom grafikkortet och cpu och samma sak, sitter 4 leds som ska visa cpuload, ju fler som lyser desto mer load. Alla dessa tänds upp, men ingen aning om det var så innan.

Har resettat bios osv men ingen skillnad.

det som sitter i är ett
Gigabyte GA-P55M-UD2 rev 1.0
i5 pricessor
2x2gb ram

har inget emot att köpa nått nytt om ni tror att nått gått sönder, men frågan är vart jag ska börja? tror ni att det är moderkortet som är trasigt?

Permalänk
Hedersmedlem

Gigabyte moderkort är kända att ha den här sjukan och detta hände mig för ett år sedan också så det är troligtvis moderkortet men som alltid så kan man inte säga att så är fallet med 100 procents säkerhet då det kan vara både nätaggregatet eller minnena som är dåliga. Börja med att testa med bara ett minne i taget så kan du utesluta dem. Du har kanske ett gammalt eller mindre bra nätaggregat? så kan det ändå vara idé att köpa ett nytt sådan också.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Gigabyte moderkort är kända att ha den här sjukan och detta hände mig för ett år sedan också så det är troligtvis moderkortet men som alltid så kan man inte säga att så är fallet med 100 procents säkerhet då det kan vara både nätaggregatet eller minnena som är dåliga. Börja med att testa med bara ett minne i taget så kan du utesluta dem. Du har kanske ett gammalt eller mindre bra nätaggregat? så kan det ändå vara idé att köpa ett nytt sådan också.

Tack för ditt svar:) jag har provat hellt utan minne, med ett minne, provat olika minnesplatser osv.
har ett Thermaltake purepower-560APD som inte är jättegammalt tror jag. funderade som dig oxå på om det kan vara så att det kom lite vatten in i nätaggregatet iom det satt högst upp i gamla lådan.
Frågan är om jag inte ska se om jag kan få låna ett nätaggregat av grannen innan jag köper ett nytt moderkort, för det känns som det borde vara större riskt att moderkortet är trasigt än CPU om det inte är nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

testa med köra med cpu/moderkort/ram/nätagg bara. Skulle gissa på modekortet eller nätagget som är trasigt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BigSpawn:

Tack för ditt svar:) jag har provat hellt utan minne, med ett minne, provat olika minnesplatser osv.
har ett Thermaltake purepower-560APD som inte är jättegammalt tror jag. funderade som dig oxå på om det kan vara så att det kom lite vatten in i nätaggregatet iom det satt högst upp i gamla lådan.
Frågan är om jag inte ska se om jag kan få låna ett nätaggregat av grannen innan jag köper ett nytt moderkort, för det känns som det borde vara större riskt att moderkortet är trasigt än CPU om det inte är nätaggregatet.

Under alla år av felsökning så har det varit mycket ovanligt att processorn är felkällan och Intel bara en bråkdel av dessa så med största sannolikhet är den okej.

PurePower-560APD är inget modernt aggregat utan har några år på nacken och är tunn när det gäller att leverera ström på 12v linan så det kan vara idé att byta den.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Haft liknande problem två gånger, båda gångerna löstes det med att montera om allt. Glapp mellan strömkablar verkade det handla om för mig. Generellt sett brukar ju någon form av felmeddelande eller pip höras om en komponent strular, till exempel hårddiskar eller grafikkort. Elfel kan leda till direkt omstart däremot.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem

tack för era svar, provade med ett nytt nätagg först och det hjälpte inte, så bytte moderkort och då fungerade det. Dock så märktes fortfarande lite skumt beteende med omstart på liknande sätt som med gamla moderkort och bios självreparerade sig själv en gång, den vägrade starta trots att jag tryckte på knappen. väntade en stund och då startade den upp, vet inte riktigt va som ställer till detta. I morse startade den dock direkt utan problem.
Kanske är ett problem med nätaggregatet också? men skumt att det fungerade alls då med nya moderkortet?
köpte ett Gigabyte GA-P55M-UD3 rev 2.0 denna gången för att det var typ det enda som matchade det jag ville ha som fanns inne.

Permalänk
Hedersmedlem

Nätaggregat kan självläka och verka fungera men man får ofta den här typen av återkommande fel och för att inte riskera moderkortet igen så är rådet att du köper ett nytt nätaggregat.

FSP 400W är otroligt prisvärt och räcker bra om man inte har ett värsting grafikkort.
http://www.mycom.se/product_info.php?products_id=76056&ref=pr...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM