GTX 580 går varmt,Hur varmt kan dessa gå utan att det är risk för härdsmälta?

Permalänk
Avstängd

GTX 580 går varmt,Hur varmt kan dessa gå utan att det är risk för härdsmälta?

Okej jag har som sagt ett Gigabyte GTX 580 med referens kylare.Stresstestar jag GPU,n med programmet OCCT så kommer jag upp i temperaturer runt 80° - 87°.
Det känns inte hälsosamt men som sagt 580 kanske går varmt?

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

GTX 580 klarar 97 grader C enligt Nvidia själva, så det ska nog vara lugnt.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Spel stressar inte lika hårt som Furmark/OCCT gör. Alltså kan du räkna med 10 eller 20 lägre temps.

Permalänk
Avstängd

Tackar men jag använder detta kort till att GPU rendera i 3ds max vilket resulterar i samma siffror.
Det GTX580 klarar av att leverera helt enkelt.

Man har ju läst om en del kort som bränts,Mest 570 tror jag där volt regulatorerna smält ner om jag inte har helt fel?

Skulle vara kul att veta vad ni har för temps vid full load i OCCT

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Om du är orolig så dra upp fläkten på 100% med MSI AB eller skapa en profil som är mera aggresiv än vad BIOS erbjuder där den inte går upp i max och detta är gratis.
Fortfarande orolig så byt kylpasta till IC Diamond(ända jag använder på CPU, MB och GPU) som fn är den bästa som går att köpa för vettig peng och ger resultat klart bättre än övriga.
Om du ändå inte är nöjd byt kylare till nåt 2,5-3-slots monster med dubbla/trippla fläktar som är överlägsna referenskylaren.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Thewiruz:

Tackar men jag använder detta kort till att GPU rendera i 3ds max vilket resulterar i samma siffror.
Det GTX580 klarar av att leverera helt enkelt.

Man har ju läst om en del kort som bränts,Mest 570 tror jag där volt regulatorerna smält ner om jag inte har helt fel?

Skulle vara kul att veta vad ni har för temps vid full load i OCCT

De temperaturer du påvisar är helt lugna och ingenting att oroa sig över.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Okej tack ska ni ha!Skulle fortfarande vara kul att veta vad folk har för temps med GTX 580!

Jag har hårddisk buren precis intill intaget till grafikkortet i bakkant.+ att en IDE kabel går mellan och det går inte att dra det på bättre sätt.Blir ett chassi byte snart tror jag då det är tight lite här och var (Thermaltake shark)

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

man vet ju tyvär inte tempen på volt regulatorerna ändån men den tempen på gpu'n är helt lugnt

Visa signatur

Dan B ...

Permalänk

Precis som skrevs innan får jag enbart GPU-temperaturen och den ligger på ca 75c i load med rätt rejäl överklock på MSI afterburner. Kör med Arctic Extreme Plus kylning som är galet bra, om du inte kör SLI. Standardkylaren funkar dock bra om man inte överklockar så mycket.

Om något bräns som inte är av överklockat går det ju på garanti så det är bara att köra på enligt mig. Även om det är överklockat har du nog en hyffsad chans att gå på garantins utväg if shit hits the fan.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3