Konstiga priser på Ipad 2

Permalänk

Om fler hade använt sin skoltid till att faktiskt lära sig saker istället för att spela spel och skaffa brudar kanske svenska skolan slutat falla som en sten i den internationella konkurrensen? ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubbb:

Men en sak har jag tänkt på inte importerar vi produkterna ifrån usa utan dom kommer väl direkt från asien och hit? alltså borde väl egentligen båda länderna ha samma inköps pris sen har det med tull,moms och importskatter att göra så det är väl inte rättvist att sätta dom skatterna på 499 $ som är slutpris i usa? Men sen så är inte världen rättvis men bara en reflektion

Sen så har ju webhallen verkligen inte det riktiga slutpriset på sina paddor.

Därför att $499 inte är slutpris i USA. Man lägger alltid på statens moms efter det, det upptäckte jag vid inköp av käk på donken i USA, där skriver man tom. priserna utan moms och det kom som en chock i kassan hur min cheeseburgare helt plötsligt blev 10 cent dyrare

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Med "estimated tax" så ligger den endå bara på ca $523 vilket blir strax över 3,3k svenska kronor (enligt valuta.se) så de är fortfarande en himla stor skillnad jämfört med Webhallens preliminära 5300kr.. tar man den svenska momsen (som ligger på ca 25% om ja inte är ute o cyklar) så blir priset alltså 3300*1,25 = 4125, o när ja gick in på svenska tullens hemsida och räknade på datorer, bärbara (eftersom de va den vettigaste kategorin att klicka i) så låg momsen på 25% o tullen faktiskt på 0%, om jag böt till Badbyxor för samma pris så lade sig tullen på 12%, så de är alltså ingen tullavgift för att ta in en dator i landet, i detta fall då en handdator eller surfplatta eller vad du nu vill kalla det !
Så alltså, 4125kr + eventuell frakt, vilket ja inte vet vad det landar på men blir fortfarande billigare än webhallens nuvarande pris !

Hah !

Permalänk
Medlem

Svenska priserna är släppta.
Vart skall man stå i kö på fredag om man vill ha en i Helsingborg?
* iPad wi-fi 16 gigabyte - 4 395 kronor
* iPad wi-fi 32 gigabyte - 5 195 kronor
* iPad wi-fi 64 gigabyte - 5 995 kronor
* iPad 3G 16 gigabyte - 5 595 kronor
* iPad 3G 32 gigabyte - 6 395 kronor
* iPad 3G 64 gigabyte - 7 195 kronor
http://www.idg.se/2.1085/1.375395/har-ar-de-svenska-priserna-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Därför att $499 inte är slutpris i USA. Man lägger alltid på statens moms efter det, det upptäckte jag vid inköp av käk på donken i USA, där skriver man tom. priserna utan moms och det kom som en chock i kassan hur min cheeseburgare helt plötsligt blev 10 cent dyrare

Moms (mervärdesskatt) finns inte i USA.
Sales tax finns däremot, inte alls samma sak.

Dessutom så är sales tax ~7% vilket är mycket rimligare än 25%.
Sen tycker jag att ni skattekramare slutar klaga på oss andra, det hör inte hit.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubbb:

...spela på under lektion.

Vad är det för flumskola som låter ungar sitta med spel under lektionstid?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Vad är det för flumskola som låter ungar sitta med spel under lektionstid?

Ja det undrar jag med! Våra lärare i gymnasiet hetsade såfort nån tog fram en mobil så!

Visa signatur

Amd 1055T @ 3.5ghz | Corsair 16382mb 1600 MHz 9-9-9-24 | MSI GeForce 680| Asus M5a88-M | Intel 330 120GBx2 + WD 500GB Green + WD 1000GB Black + WD 2000GB Green x2 | AX 850 | Windows 7PRO x64 | Define R3 White

Permalänk

Som någon nämde tidigare så finns inte moms i USA däremot sales tax som är applicerbart vid handel i butik samt postorder inom sin "state". Många amerikanare kringår detta genom att beställa varorna utanför state gränsen. Tekniskt sett är detta förfarande inte tillåtet, för då ska man nämligen ta upp köpet i sin deklaration men många avstår från detta och det är inget som kontrolleras. I New York är sales tax nästan 9% och på västkusten omkring 11%.
Moms som vi har det Sverige är en utav få skatter jag tycker är bra, för här väljer du själv hur mycket du vill betala genom att isåfall avstå köp. Dock har vi i Sverige på tok för hög inkomstskatt för att rättfärdiga en så hög moms.

Därför i fallet med Ipad så kan man inte hänvisa till sales tax (pga att vid postorder utgår sales tax) när man jämför med priset i Sverige. Omvandlingen blir följande:
(Inköpspriset+tull+frakt)*moms+avans
Ett exempel med motsvarande ipad för 500$ (här skiljer sig troligen den svenska butikens verkliga inköpspris då detta är slutpriset för en amerikan)
Tullsatsen för datorer är 0 %
Frakten för en butik utslagen per enhet är troligen väldigt liten men säg att en person kan få den fraktad för 50$

(500$+50$)*25% = 687,5$
Vilket ger momsad och klar intagen till Sverige för 4331,25 med en växlingskurs på 6,3 SEK / USD. Man kan därför anta att en svensk butik har större avans än apples butik i USA.

Permalänk
Medlem

8300kr verkar riktigt överpris enligt mej, då med 64gb + wifi + 3g :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Vad är det för flumskola som låter ungar sitta med spel under lektionstid?

Det är Socialdemokraternas flummskola ^^ Björklund vill ta i med hårdhandskarna, vilket man hade önskat under sin egen gymnasietid.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är Socialdemokraternas flummskola ^^ Björklund vill ta i med hårdhandskarna, vilket man hade önskat under sin egen gymnasietid.

De 3 senaste skolreformerna kommer från Alliansen (senast 94) så hur detta är "socialdemokraternas flummskola" har jag väldigt svårt att se. Men såklart förvånar det mig aldrig när högern bajsar ut sig vad som helst utan att ha någon egentlig koll på politiken eller dess historia

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

nästan 8000 blankt på webbhallen för bästa varianten, närmare 7200 med fri frakt hos apple...
och vad menar dom med att man inte kan returnera om man graverar, det gäller väll återlämning bara hoppas jag?

Permalänk

Hej alla
Kan vi vara säkra på att detta ipad 2 skal http://lux-case.se/apple/ipad-2-skal.html passa?
Det är inte kommit ut ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Vad är det för flumskola som låter ungar sitta med spel under lektionstid?

Jag och min iPhone brukar ha våra stunder.

Angry Birds <3

Ändå får jag bra betyg :S

Permalänk
Skrivet av RemixV2:

Jag och min iPhone brukar ha våra stunder.

Angry Birds <3

Ändå får jag bra betyg :S

Det är väl ett bevis på att det är väldigt låg standard på den svenska skolan. ;P

Permalänk

Ingen som säger ni måste köpa en Ipad heller om ni tycker dom är så dyra snegla på konkurenternas? Eller avstå ?

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMO KOTOR:

Det är väl ett bevis på att det är väldigt låg standard på den svenska skolan. ;P

Permalänk
Medlem

Jävlar vad många försöker kränga Ipad 2 till överpris på blocket. Hoppas ingen går på det utan bara kommer med skambud åt de snikna jävlarna.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoorex:

Vadf*an ska någon annan ha en Ipad2 till?

Oops, nu väcker du vreden hos de som fortfarande inte insett att det inte finns något användningsområde för surfplattor

Permalänk
Medlem

Åja, användningsområden finns - konstigt nog används vår mest i sängen då den är lätt, tyst och funkar bra att slösurfa, läsa eböcker, streama film och spela småspel på. Sånt man gör på mobilen men med större skärm helt enkelt.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Åja, användningsområden finns - konstigt nog används vår mest i sängen då den är lätt, tyst och funkar bra att slösurfa, läsa eböcker, streama film och spela småspel på. Sånt man gör på mobilen men med större skärm helt enkelt.

Det orimliga med det hela är att det ska behöva kosta 5k eller mer för att kuna slösurfa och spela spel i sängen XD

Är även imponerad av hur pass stor del av denna tråd som handlat om ngt helt annat än ipad 2

För min del får ni grina hur mycket ni vill, jag är hemma med brutet ben och hade det inte varit för det svenska välfärdssystemet hade jag varit ca 40k fattigare vid det här laget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Det orimliga med det hela är att det ska behöva kosta 5k eller mer för att kuna slösurfa och spela spel i sängen XD

Behöva och behöva...som sagt en "surfplatta" är ju knappast ett måste. Men jävlar va skönt det är att ha en!

Har haft min iPad 2 i dryga veckan nu och jag har knappt rört min bärbara mac (13" alu-unibody) som knappast kan anses klumping men jämfört med plattan har den inte en chans i smidighet. Surf, film/serier, musik och spel vilket är 90% av det jag använder datorn till hemma klarar den lika bra.

Grymt nöjd med den och tycker lätt värd 5k+ för mig personligen...men förstår om inte alla håller med.

Permalänk
Medlem

den kan ju också ses som en del av en inkomstkälla om man säljer appar genom appstore för dryga 1000kr året eller vad det var, synd bara att man måste ha mac för att utveckla till skillnad mot android...