Garanti och reklamationsrätt

Permalänk
Medlem

Garanti och reklamationsrätt

Hej

Jag funderar lite på hur det ligger till med garantier gentemot reklamationsrätt. Garanti är ju något som butiken/tillverkaren lämnar frivilligt till kunden och den brukar då bara gälla för första ägaren. Om man säljer sin pryl begagnat så brukar normalt sett inte garantin gälla för den nya ägaren och således är en kvarvarande garanti som argument ganska värdelös vid begagnatförsäljning.

MEN hur ligger det till med den lagstiftade Reklamationsrätten som alltid gäller 3 år från köpdatumet, gäller den även ägare nummer två vid en begagnatförsäljning om den får kvittot som då kan innehålla namn/adress till den första ägaren? För i sådana fall är det ju lugnt om prylen skulle gå sönder efter man köpt den av någon. Om den lagstiftade reklamationsrätten försvinner vid begagnatköp kommer då iaf jag tänka både en och två ggr innan jag köper begagnat igen.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

snor från lagen.nu:

"Efter köpet
Enligt Konsumentköplagen har en konsument två år på sig att påtala fel i varan. Den som köper av en privatperson har inte alls så lång tid på sig. I en privatköpsrelation måste köparen påtala (reklamera) ett fel så snart han upptäcker det men senast då han borde upptäckt det. I realiteten har man som köparen därför ofta knappt en vecka på dig att upptäcka och reklamera fel! Reklamationen bör man göra skriftligt, antingen med vanligt brev eller med rekommenderat brev. Spara en kopia på brevet! Givetvis kan det även vara bra att tala med säljaren.

Fel
Bedömningen om den köpta varan är felaktig görs med utgångspunkt i vad som avtalats. Saknar varan någon avtalad egenskap är den felaktig. Om inget framgår av avtalet ska varan ändå hålla en viss minsta godtagbara standard. Minsta godtagbara standard är lägre ju mindre man betalt för varan.

När ett fel är konstaterat ska det avgöras vem som är ansvarig för det. Säljaren ansvarar för dolda fel som fanns före köpet. Det innebär att man inte kan göra säljaren ansvarig för fel man borde upptäckt hos varan före köpet - det är därför det är så viktigt att noggrant undersöka varan före köpet. Fel som uppstår på grund av köparen efter köpet svarar köparen själv för.

Sammanfattning

- Man ska tänka igenom vad det är man vill ha.

- Man ska undersöka varan före köpet

- Man ska tänka på att reglera så mycket som möjligt i avtalet.

- Man ska upprätta två kopior av avtalet och se till att få eventuellt originalkvitto.

- Man ska undersöka varan direkt efter köpet.

- Man ska reklamera snabbt med ett brev om det är fel på varan.

Lagtext
Köplag (1990:931) "

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Inte riktigt så jag menade, menade inte om jag har någon reklamationsrätt mot den förra ägaren vid ett privatköp utan jag menar om den förra ägarens Reklamationsrätt mot tillverkaren följer med produkten och om jag kan utnyttja den om mot tillverkaren om produkten går sönder och det är tillverkningsfel.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Faktiskt inte reflekterat över just denna sak innan. Lite märkligt att jag inte gjort det innan. Men först vill jag vara lite viktigpetter angående reklamationsrätten. Den gäller bara ursprungsfel. Man kan alltså inte bara säga att man kan lämna tillbaka en produkt med hänvisning till reklamationsrätten, man måste visa att produkten var felaktig när den såldes, och det är konsumenten som har bevisbördan för detta. I övrigt så kan du bara rikta krav mot din egen avtalspart, och det är privatpersonen du köpt datorn av. I detta rättsförhållande gäller köplagens regler. Denne person kan sedan i sin tur vända sig mot näringsidkaren enligt reglerna i konsumentköplagen. Jag kan inte hitta något undantag i konsumentköplagen som tillåter en andrahandsägare att rikta anspråk mot den ursprungliga säljaren. Men visst, jag kan ha fel. Sen är det ju så i praktiken att det ofta går att reklamera produkter om man bara har originalkvittot.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Faktiskt inte reflekterat över just denna sak innan. Lite märkligt att jag inte gjort det innan. Men först vill jag vara lite viktigpetter angående reklamationsrätten. Den gäller bara ursprungsfel. Man kan alltså inte bara säga att man kan lämna tillbaka en produkt med hänvisning till reklamationsrätten, man måste visa att produkten var felaktig när den såldes, och det är konsumenten som har bevisbördan för detta. I övrigt så kan du bara rikta krav mot din egen avtalspart, och det är privatpersonen du köpt datorn av. I detta rättsförhållande gäller köplagens regler. Denne person kan sedan i sin tur vända sig mot näringsidkaren enligt reglerna i konsumentköplagen. Jag kan inte hitta något undantag i konsumentköplagen som tillåter en andrahandsägare att rikta anspråk mot den ursprungliga säljaren. Men visst, jag kan ha fel. Sen är det ju så i praktiken att det ofta går att reklamera produkter om man bara har originalkvittot.

jag tror att du har rätt när du säger att en andrahandsägare inte har någon rätt att rikta anspråk mot ursprunglig säljare. Därav varför lagen kräver att man reklamerar mot den privatperson man köpte varan av.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Moderator
Moderator

Du kan alltid reklamera ett fel, men det regleras av olika lagar och således olika villkor beroende på hur du köpt varan.

- Om du köper varan av en näringsidkare (företag) har du tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Du reklamerar då gentemot näringsidkaren ifråga och fel som dyker upp inom de första sex månaderna anses som ursprungliga.
- Om du köper varan av en privatperson har du två års reklamationsrätt enligt Köplagen. Du reklamerar då gentemot privatpersonen du köpte varan av och det finns ingenting som kallas 'ursprungligt' fel, däremot har du som köpare exempelvis undersökningsplikt vid köpet.

Det finns fler skillnader, men generellt har du bra mycket sämre skydd vid köp av en privatperson och den enda person du har laglig rätt att reklamera mot är den du köpte varan av.

Sedan kör många butiker på ett visst mått av goodwill då de får betalt av tillverkaren hursom, vilket naturligtvis är bra (och rimligt) för konsumenten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Reklamationsrätt finns enbart mellan ursprunglig köpare och säljare, ej något som "förs över".

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”