Hur får man bort gamla kernels i ubuntu?

Permalänk
Medlem

Hur får man bort gamla kernels i ubuntu?

Börjar bli väldigt lång list aav kernels man har att välja på i bootmenyn nu. så mycket att den måste scrolla. Behöver bara nyaste och kanske en version innan men den verkar spara alla versioner. hur får man bort dem? Å kan man ställa in så den automatiskt bara har de 2 senaste?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem

Enklast är väl att avinstallera gamla kärnor via synaptic?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack, lite mindre skräp i boot nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Tack för detta! Ska testa sen! Ska installera nyaste kernel först!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem

Lämpligen ser man också till att rätt alternativ väljs som standard och att man inte behöver vänta en halv minut (visst är det standard?) innan det startas automatiskt.

Permalänk

Jag brukar ha minst 2 st kärnor i grub ifall den senaste får kernel panic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Lämpligen ser man också till att rätt alternativ väljs som standard och att man inte behöver vänta en halv minut (visst är det standard?) innan det startas automatiskt.

Jag tror det är satt till tio sekunder i Grub-config filen som Ubuntu skickar med, så är det på min bärbara i alla fall. Fast jag kan ju ha ändrat...

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

jo, nästan 100 säker på att 10s är default.

Permalänk
Medlem

Är inte default att den inte ska visa menyn öht och gå direkt på att boota default entry, såvida man inte håller ner shift? (När man inte har windows installerat)