Jo jag har faktiskt koll, jag har två bröder som använder sig av spotify, om jag sitter och spelar eller surfar på samma nät så märker jag av om spotify är igång direkt. Ökad latens märker man av först, sedan fryslagg och andra obehagligheter. Då kan man räkna in att vi har fibernät också, nuvarande 100/10. Det lär inte påverka personen som sitter vid datorn, det är alla andra i nätverket.
Även om spotify har cashe-lagring så använder sig tjänsten sig av användarens uppkoppling för att sprida musiken. De använder sig av P2P för att minska belastningen på servrarna vilket kan tyckas är bra i längden, samma teknik som de flesta torrent klienter använder. Dock så dödar detta bandbredd som smör i solsken. Cashe-lagringen är ju bra om man lyssnar på samma låtar om och om igen, men som många gör idag så snappar man ständigt upp ny musik.
Polarn kan tex. inte ha skype igång samtidigt som spotify, då börjar kvaliten på samtalet gå ner och störningar uppstår. En lösning då vore ju att begränsa bandbredden varje dator kan få, dock jag har ingen sådan funktion i routern och externa program känns onödigt. Så om att spotify skulle döda bandbredd, det är inget jag hittar på.
Slutsats?
Spel och P2P passar inte bra ihop...