Såg en prata om DSC och från svaret att det är den där lossy komprimeringen on-the-fly som kom för ett bra tag sen (vill minnas nån artikel).
Vill bara säga min syn på den angående denna skärm, eller alla antar jag.
Lossy är något som är väldigt dåligt när det kommer till Dataanvändande (gränssnitt och dylikt, i princip allt du ser i vanlig användning) Om den inte strävar efter att Inte ta bort den informationen.
För normalt i Videos är det sånt som rycker väldigt fort, super små skarpa detaljer som i normala situationer anses inte vara något ögat uppfattar som viktigt för bildens helhet.
Men i en dator är det A och O (text är perfekt exempel, super små grejer med skarpa kanter).
Skippar man den biten och tänker spel/filmer tror jag det skulle funka helt okej, speciellt i Video då dom redan är lossy komprimerade vilket bara gör att videon ser förmodligen lite suddigare ut (lossy + lossy brukar ha väldigt liten märkbar skillnad oftast då bilden redan är "förstörd" från små detaljer).
Spel lär det bli drygare, men med tanke på att spel kör Postprocess AA ofta i dagsläget har ja svårt att se att man skulle reagera stort på en bra lossy när det kommer till själva bilden (skippa text, HUD etc).
När det kommer till Latensen kan ja absolut inget säga om det och Gsync etc, men om ja får spontant gissa så kan ja tänka mig att just nu är skärmen på sin gräns, allt sker så snabbt det i princip går med väldigt liten buffer kvar. Så skulle du lägga till en grej i kedjan som höjde latensen från källan till Gsync modulen skulle förmodligen inte Gsync ha tillräckligt med tid i dom höga frekvenserna, även om bandbredden sänks rejält så krävs nog en viss konstant tid för att göra synk arbetet, tror inte bandbredden i sig påverkar det processen i sig?
(Om ja tänker rätt så antar jag modulen helt enkelt får in en Bild, och den struntar i vad och hur stor bilden är, men den ska ha den och sen skicka ut den när tiden är rätt, så enda den bryr sig om är latens. Självklart måste ju linorna kunna skicka den datamängden också, men tror inte själva process arbetet skiljer?).
Det är lite därför man använder det gamla klassiska YUV 4:2:2, kostnaden är i princip noll så länge minnet/processorn kan kommunicera snabbt för att skyffla om datan. Och effekten är väldigt mild i flesta fall (dock tyvärr inte text etc, men är betydligt mer acceptabelt än om Luman skulle suddas ut något, nu blir det mer att text blir lite halv suddiga om dom använder färg, vilket ofta är fallet dock.
OBS: Bara ville få ut lite skrivande, så inget att läsa och svara på direkt;P!