Microsoft pausar utrullningen av höstens Windows 10-uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

Alla mina Windowsdatorer sitter på Win 10 LTSB. Ångrar inget

Samma här, LTSB 2016 har funkat som en dröm i två år vid det här laget, det enda jag stört mig på är väl egentligen att man inte kan bli av med all apps-listan i startmenyn, vilket man kan i LTSC 2019.

Testar loss 2019-releasen lite på lekdatorn nu, tänkte de skulle få lappa ihop de värsta hålen i 1809 innan man börjar köra den "skarpt". Tycks ju av allt att döma ha varit ett klokt beslut

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft problemen. Slängde mig naturligtvis på uppdateringen så fort den blev tillgänglig och nu är den installerad på två stationära och två laptops här hemma, och det rullar finfint.

Däremot så ska väl sägas att om jag väntat med uppdateringen så hade väl den här nyheten inte direkt fått mig att skynda mig. Men då jag håller på med musik och gör flera ändringar om dagen på många olika filer så är det självklart för mig att ha redundanta backuplösningar, on-site såväl som off-site självklart, så även om den här uppdateringen raderat filer för mig så hade det bara inneburit huvudvärk och ingen katastrof.

Skulle jag rekomendera folk som inte har backup att installera uppdateringen? Nej, inte i nuläget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Funkade felfritt. (vad jag vet)

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om mitt har uppdaterats.

För då ska väl jag ha fått en sådan här som står länge och uppdaterar när man startat om burken?

Minns Augusti 2016 då det var en liknande sak och då höll jag uppdateringen undan tills jag gav upp och 50/50 gissade på en felfri uppdatering och likväl hade man turen hos sig och jag trodde verkligen jag skulle slippa vara med om nåt liknande igen.

Men Microsoft lär sig fking aldrig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Uppdaterade igår och har hittills inte råkat ut för något allvarligt. Enda strulet var att min ICC profil vägrade att appliceras, så jag fick helt enkelt koppa in min X-rite och göra en ny profilering av skärmen.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Fyra datorer uppdaterade här, inga problem. Är nog inte så utbrett problem

Permalänk
Medlem

Har inte uppdaterat vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Men alltså... Förra gången var det en bugg som fördröjde uppdateringen, och nu detta!? Absolut, att säkerställa ett nytt OS är givetvis ingen lätt uppgift, och svårt att förutse vissa buggar. Men allvarligt, nu får Microsoft ta och skärpa sig! Vissa barnsjukdomar är helt enkelt inte okej när man rullar ut uppdateringar som denna...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Inga problem förutom att samtliga ljudinställningar var nollade överallt, men så var det vid förra funktionsuppdateringen också om jag minns rätt.

Upptäckte nyss ett nytt alternativ i diskrensaren, "töm hämtade filer".
Folk som inte är uppmärksamma där och som bara bockar i samtliga alternativ kan ju bli av med en del viktiga saker som man hämtat.
(om man nu använder den mappen som standard för hämtningar d.v.s)

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

Vad är det som ska raderas, random grejs, eller saker på Windows disken?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Uppdaterade 4 datorer, och jobb datorn utan problem. Våra 4 datorer hemma hade väl inte gjort hela världen om nått hände med. Men filerna på jobb datorn hade det var värre med

Men det blev inget problem av någon av dem, som tur var.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Finns det mer detaljer kring vad som raderas? Bara filer i användarmappen eller även på andra lagringsenheter kopplade till biblioteket? Hela mappar eller även enstaka filer inuti mappar? Orkar ju inte gå igenom allt för att se om enstaka filer saknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Undrar om det är vissa hårdvarukonfigurationer som spökar till det för folk, och eller med vissa mjukvarukonfigurationer?

Jag sållar mig till skaran som aldrig haft problem med en windows installation, från win7 och framåt kan jag minnas. Aldrig heller har någon av windows uppdateringar tvångs omstartat.

Sedan finns det en skara som ofta(alltid) får problem med windows när det uppdateras.

Därför jag bara har tänkt tanken. Kan X + Y (hårdvara) + windows = problem, eller X + Y (hårdvara) + Z (mjukvara) + windows = problem. Hoppas Ni förstår min tankegång

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

Min PC's uppdatering av Windows gick smärtfritt..

Men! När jag körde en diskrensning så såg att att de hade lagt till mappen ''hämtade filer'' bland mapparna de rensar via diskrensningen..såg detta ett musklick försent..Tyvärr hade jag en massa bilder och annat skoj på mappen Hämtade filer.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar Microsoft och de får mycket skit för sådant som inte förtjänar skit ... men t o m jag tycker deras brist på QA för Windows-uppdateringar har gått för långt. Jag hade en AMD-laptop som inte ens kunde boota i felsäkert läge efter en uppdatering för ett par år sedan, för vanliga användare blev hela datorn oanvändbar. Och webbkamera-grejen för ett gäng år sedan... Det är såna problem som verkligen borde ha upptäckts innan uppdateringen släpptes, men i o m att slutkonsumenter numer gör QA för enterprise så blir det såhär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av PierreB:

Vi håller precis på att uppdatera till 1803 på jobbet så tur vi väntar 6 månader emellan för att hinna hitta fel och åtgärda. Sccm/wsus är bra grejjer ibland

Skickades från m.sweclockers.com

Vi still på 1709

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nautilus011:

Undrar om det är vissa hårdvarukonfigurationer som spökar till det för folk, och eller med vissa mjukvarukonfigurationer?

Jag sållar mig till skaran som aldrig haft problem med en windows installation, från win7 och framåt kan jag minnas. Aldrig heller har någon av windows uppdateringar tvångs omstartat.

Sedan finns det en skara som ofta(alltid) får problem med windows när det uppdateras.

Därför jag bara har tänkt tanken. Kan X + Y (hårdvara) + windows = problem, eller X + Y (hårdvara) + Z (mjukvara) + windows = problem. Hoppas Ni förstår min tankegång

Det finns flera orsaker.
Men de som köper ny väldigt populär hårdvara och inte ens packar upp dem ur originalförpackningen brukar vara de som har minst problem, ju längre ifrån denna grupp användare man är ju mer problem rent statistisk lär man få. Detta gäller både hård och mjukvara, jag gör ingen skillnad på dem då hårdvara oftast ändå är ett mjukvaruproblem i form av gamla drivers.
Sedan klarar såklart användare av att hantera problem olika bra, där vissa kan gå bet på enkla saker.

Jag vet hur många programvaror som helst som strular och det är att vänta in tillverkaren, vissa äger köp en annan, så har de samma problem och mjukvarusystemet kan kosta ett par hundra miljoner så man byter ej så ofta.
Det folk idag gör för att lösa detta problem är att inte längre använda windows 10 till annat än en tunn klient. -Allt ligger och körs på en terminalserver eller webbserver.

Permalänk
Medlem

1809 pajade mitt realtek ljudkort och ljudet blev superlågt och mikrofonen blev helt buggig och skum. Rullade tillbaka till 1803...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Vi still på 1709

Vi kör med senaste alla jobbar genom terminalservrar. Deras datorer är mer tunna klienter som har Office på sig och lite annat för labb. Detta med att ha en massa skit på den lokala datorn höll ej längre. Det är så omständligt om någon annan ska ta över någons arbete om programvaror med finns på en annans dator. Det finns undantagsprogramvaror som cad men de körs på dedikerade workstations.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Har uppdaterat 2 datorer och allt funkade smärtfritt.

Uppdaterat flera maskiner på jobbet också funkar utan problem.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Undrar om det är vissa hårdvarukonfigurationer som spökar till det för folk, och eller med vissa mjukvarukonfigurationer?

Jag sållar mig till skaran som aldrig haft problem med en windows installation, från win7 och framåt kan jag minnas. Aldrig heller har någon av windows uppdateringar tvångs omstartat.

Sedan finns det en skara som ofta(alltid) får problem med windows när det uppdateras.

Därför jag bara har tänkt tanken. Kan X + Y (hårdvara) + windows = problem, eller X + Y (hårdvara) + Z (mjukvara) + windows = problem. Hoppas Ni förstår min tankegång

Det är ju det som är syftet med QA och testare: att finna dessa problemkombinationer innan uppdateringarna blir tillgängliga för allmänheten, och det är det MS har skalat ned på i o m Windows 10. De strukturerade om företaget rätt rejält då någongång och i samma veva försvann stora delar av QA-avdelningen (som jag fattat det).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Windows blir bara knepigare för varje dag. Satt och jobbade och fick upp en info att datorn hade dragit hem uppdateringar och ville starta om, jag sa nej för jag jobbade, det dröjde lite länge och samma varning kom igen, ja sa nej igen. Sedan efter en stund så valde windows att starta om sig själv mitt jag jobbade, Till försvar var det senast windows server 2012 R2 jag körde och det finns ju inget vettigt som körs på en sådan maskin måste Microsoft anse, då de kan välja en omstart när som helst.

Nå nya windows 10 uppdateringen är jag inte det minsta rädd för, då jag sedan länge inte använder windows 10 till annat än tunna klienter. Och det är åt detta håll fler går emot, tack vare alla internettjänster så har de inget på sina datorer och då är det ej mycket som kan strula.

Windows server som startade om självmant? Låter föga troligt då det är till för professionella. De vill ha total kontroll på omstarterna då en oplanerad omstart kan kosta löjligt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon246659:

Windows server som startade om självmant? Låter föga troligt då det är till för professionella. De vill ha total kontroll på omstarterna då en oplanerad omstart kan kosta löjligt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men det hände mig, jag fick en chock och blev helt paff. Nu var det en utvecklingsserver som jag satt och kodade på så det var ingen större skada. Jag hade ont om tid så jag hann ej granska mer varför. Hade jag inte haft ont om tid hade jag kunnat låta windows starta om maskinen.
*edit*
Eftersom det var en helt vanlig utvecklingsmaskin så har jag på automatisk uppdateringar på maskinen, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vi still på 1709

Vi har kört 1709 länge nu och 1803 har blivit så pass stabilt att det funkar och övrig mjukvara har stöd typ Av, VPN klienter etc.

Runt 1500 laptops och lika många workstations uppdaterade än så länge.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av PierreB:

Vi har kört 1709 länge nu och 1803 har blivit så pass stabilt att det funkar och övrig mjukvara har stöd typ Av, VPN klienter etc.

Runt 1500 laptops och lika många workstations uppdaterade än så länge.
Skickades från m.sweclockers.com

Ska börja rulla ut snart.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spretcher:

Uppdaterade utan problem, mörk explorer <3

Skickades från m.sweclockers.com

Är mörk explorer en big deal eller?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas detta får Microsoft att se över hur de testar och kvalitetssäkrar kommande uppdateringar. Min erfarenhet av att bruka köra insider-betorna (mmm... rödbetor ) är att det brukar vara två steg framåt och ett tillbaka för varje version. Oftast småsaker som strular, blir fixade och sen något nytt som går sönder. Aldrig några större problem för egen del, men det är ändå rätt många användare som rapporterar problem efter uppdateringar. Särskilt efter större uppdateringar.

Att man råkar introducera en bugg som raderar vissa användares filer är tämligen allvarligt i min bok. Visserligen kan man tycka att alla borde ha någon form av backup, om så bara syncning med OneDrive eller liknande tjänst, men vem som helst förstår ju att Bosse och Berit knappast tänker på sånt - samma personer som dessutom inte vet hur de ska stoppa automagiska uppdateringar.

Microsoft bör därför ta på sig dumstruten och ställa sig i hörnet för att skämmas. Det här är faktiskt riktigt illa.

(Jag tycker för övrigt om både Microsoft och Windows, även om Windows inte är mitt favorit-OS, men klantar de sig på detta vis ska de ha kritik)

Permalänk

Har två olika problem på två olika datorer. På min nyare dator kommer det nu inget ljud i högtalarna efter uppdateringen (använder jag hörlurar funkar det fortfarande bra). På en äldre dator verkar det som att bara första delen av installationen lyckats, men det kom aldrig något meddelande om att datorn behövdes startas om för att slutföra uppdateringen. Vilket jag tyckte var märkligt. När jag ändå provat starta om datorn så startar den bara som vanligt, den är kvar i version 1803. När jag kollar i uppdateringshistoriken så står funktionsuppdateringen för 1809 där och det står att att datorn måste startas om för att slutföra uppdateringen. Men som sagt, inget händer när jag startar om

Permalänk
Medlem

Har installerat det på 2 av 3 datorer hemma, varav en surface pro (17) och har inte märkt några konstigheter. Därmed sagt att man inte är förvånad över att folk i vanlig ordning har problem vid stora uppdateringar,

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Känns så skönt att fortfarande sitta på Win 7 och slippa ALLT.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>