Jag tycker det är ganska oärligt att säga att en en skill rune gör en ability till en helt annan sådan, de flesta skill runes har ingen dramatisk inverkan på hur ability'n fungerar. En skill rune skillnad omvandlar heller en build till en helt annan och sedan är mängden valbara abilities begränsade av invertes synergier och energikonsumtion.
Det vill säga, det är inte antalet möjliga kombinationer som har betydelse utan antal build-stilar eller 'filosofier' och deras relativa styrka. Jag kan lova dig att det går att komma upp med ett löjligt antal skill-kombinationer i Diablo II också om du tar med totala nonsens-builds eller räknar två frozen orb-builds som olika för att den ena har en extra skill point i Frozen Armor. I praktiken finns det bara 3-4 Sorceress builds och jag ser inte hur det skulle se särskilt annorlunda ut för Wizards i Diablo II.
Det är däremot ett definitivt större urval av abilities tidigt i spelet och p.g.a. av den låga svårighetsgraden kommer spelare också enkelt undan med mindre optimala lösningar. Dessutom är det ett ständigt flöde av nya abilities, skill runes och gear som rör om i grytan på vägen till 60. Detta får ju ses som positivt.