Program som stänger av datorn automatiskt?

Permalänk
Medlem

Program som stänger av datorn automatiskt?

Går det att ställa in windows att den känner av att datorn har varit idle i typ 60 min och då stänger av sig själv helt?
eller finns det ett program som fixar detta?

vill inte stänga av datorn precis efter man kört en 6timmar spelsession på 4k extreme settings och grafikkortet går från typ 100 grader till en avstängd dator där fläktarna slutar snurra, litar inte på heatsinks etc då det redan börjat knäppa rätt rejält i grafikkortet vid upphettning och nedkylning av nån anledning, betedde sig ej så det första 1-2 åren

*edit* avstängning efter typ 5-15min är för kort, då jag inte vet om jag tänker spela mer eller gå och lägga mig, typ...

Permalänk
Medlem

absolut, via task scheduler på windows. blir ganska självklart i inställningarna, annars kan du söka upp.

grafikkortet är dock inte i 100 grader längre så fort du har stängt ner spelet/det krävande. Och bör inte ens vara på 100 till att börja med, om du inte menar hotspot men även det är mycket även om okej. Samt varför stänga av när viloläge rules ; )

Permalänk
Hedersmedlem

Det kanske inte är gott nog, men att slå på hibernation efter en tid är väl rätt nära det du vill ha och utan att behöva fixa några extra saker.

Nu tog jag första bästa screenshot, men ja i princip enl. nedan och lägg in 60 min.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Går det att ställa in windows att den känner av att datorn har varit idle i typ 60 min och då stänger av sig själv helt?
eller finns det ett program som fixar detta?

vill inte stänga av datorn precis efter man kört en 6timmar spelsession på 4k extreme settings och grafikkortet går från typ 100 grader till en avstängd dator där fläktarna slutar snurra, litar inte på heatsinks etc då det redan börjat knäppa rätt rejält i grafikkortet vid upphettning och nedkylning av nån anledning, betedde sig ej så det första 1-2 åren

*edit* avstängning efter typ 5-15min är för kort, då jag inte vet om jag tänker spela mer eller gå och lägga mig, typ...

Du menar väl inte med spelet igång eller? isf är ju datorn inte i "idle".
Annars är det Power Options som visades ovan som fungerar bäst för det syftet.

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnt så tar det inte mer än några sekunder för komponenterna att gå ner till idle temps så snart du har stängt av spelet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

tack jo jag har hört att det ska gå på typ 2-5 sek efter man stängt spelet men jag vet inte, fläktarna på gpu tar iaf typ 30-60 sek att rampa ner efter spelet stängs.

Permalänk
Medlem

Räcker att du öppnar powershell/cmd och skriver "shutdown /s /t 600" så stänger datorn av sig (ej viloläge eller strömsparläge) efter 10 min, du kan skriva "shutdown /a" för att avbryta nerstängningen. Använd schemaläggaren om du vill att det händer vid idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det kanske inte är gott nog, men att slå på hibernation efter en tid är väl rätt nära det du vill ha och utan att behöva fixa några extra saker.

Nu tog jag första bästa screenshot, men ja i princip enl. nedan och lägg in 60 min.
https://i.imgur.com/S7MKmWx.jpeg

är viloläge/hibernate detsamma som "windows menyn->Stäng av" dock ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Nej. Hibernate sparar tillståndet till disk. Avstängning slänger bort tillståndet och tvingar någorlunda fullständig omstart. Vill du stänga av på riktigt så att moderkortet inte strömsätts måste du använda knappen på näraggregatet (inte knappen på chassit) eller dra ur sladden.

Men du tycks inte vilja förklara exakt vad du vill uppnå och varför. Din rätt flummiga ide om långsam temperaturminskning kommer uppnås ungefär lika oavsett vilken av de tr metoderna du väljer. Även med ”sovläge” som sparar tillståndet i RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Nästan, inte helt dock. Datorn stängs av helt och du kan även ta bort strömmen till datorn utan problem, däremot så är programmen igång när du startar datorn igen om du väljer Viloläge.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Strömsparläge/sleep - Din aktuella windows-session ligger kvar i minnet. Datorn stängs inte av på riktigt. När du startar fortsätter du dör du var.

Viloläge/hibernate - Din aktuella windows-session sparat till hårddisken. Datorn stängs av på riktigt. När du startar laddas allt in igen och du fortsätter där du var.

Stäng av - Din aktuella windows-session avslutas. Datorn stängs av. Ny windows-session när du startar igen.

För egen del använder jag alltid viloläge.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HappySatan:

Strömsparläge/sleep - Din aktuella windows-session ligger kvar i minnet. Datorn stängs inte av på riktigt. När du startar fortsätter du dör du var.

Viloläge/hibernate - Din aktuella windows-session sparat till hårddisken. Datorn stängs av på riktigt. När du startar laddas allt in igen och du fortsätter där du var.

Stäng av - Din aktuella windows-session avslutas. Datorn stängs av. Ny windows-session när du startar igen.

+ Om man har Fast Startup i Windows på så är "Stäng av" i princip hibernation det med.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

+ Om man har Fast Startup i Windows på så är "Stäng av" i princip hibernation det med.

Aha, det visste jag inte. Tack 😀👍

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nästan, inte helt dock. Datorn stängs av helt och du kan även ta bort strömmen till datorn utan problem, däremot så är programmen igång när du startar datorn igen om du väljer Viloläge.

Skrivet av HappySatan:

tack <3