Tjo,
har lite problem, leker lite med SDL etc och har kommit till stadiet med fonter
Problemet är följande:
spelare X hoppar runt på skärmen
säg att spelaren har följande position:
X.xPosition = 30
X.yPosition = 30
width och height = 32
så jag försöker skriva en text över spelarens huvud
fontens storlek = 12 så jag satte Fontens Y värde till
X.yPosition - 12 ... det fungerar, texten hamnar på rätt höjd
men sen vill jag att texten ska vara centrerad över gubben.
så fontens x position borde vara, (X.xPosition / 2) - ((längden på texten * fontbredden) / 2), eller är jag helt ute och cyklar då?
men iaf, hur kan man göra för att få reda på fontens bredd?
det är inte säkert att jag alltid vill ha storlek 12 heller (så att sitta och räkna pixlar för hand är ingen lösning tyvärr )
har googlat runt lite men hittar inte riktigt det jag letar efter tror jag :S
nån som har nån lösning?
PS Då det är SDL och det stödjer flera OS, så borde lösningen också fungera på flera OS DS
//AJL