Ser ett antal faktorer som påverkar försäljningen av grafikkort.
1. Utvecklingen av spel som kräver mer prestanda går inte så fort som tidigare, många klarar sig på äldre grafikkkort, speciellt eftersom majoriteten kör 1080p.
a. Anledningen till att spel inte kräver så hög prestanda, är att vi fortfarande har xbox one och ps4, och man idag gärna utvecklar till så många plattformar som möjligt (då det är enklare idag än förr).
b. VR som kräver mycket prestanda har inte slagit igenom riktigt ännu.
2. Priset är alldeles för högt, man ökar och ökar priserna, och är priserna inte i nivå med efterfrågan blir det dålig försäljning.
3. Ray tracing, en teknik som ger lite ögongodis men kostar 50% av prestandan, och stödjs av få titlar, än idag. Inget säljande argument.
4. Skärmteknik, 4k är för tungt att driva, högupplösta skärmar med hög hz och adaptive sync är för få till antalet och inte utbrett.
Lösning: Nya spelkonsoler från MS och Sony som pressar upp prestanda kravet på spel, Sen ett rejält prestanda kliv på grafikkorten. Så skulle vi nog se försäljningen av 4k skärmar och grafikkort samt VR ta fart, samt mer folk vara villiga att betala priset.