Jämförelsen faller där eftersom Valve mig veterligen helt och hållet använder sin egen infrastruktur för att distribuera Steam och spelen som säljs där via sina egna servrar, de använder inte Microsoft infrastruktur för detta. Att jämföra en app som laddas ner direkt från utvecklarens egen server (t.ex. Steam), med en som t.ex. distribueras via en appbutik (som t.ex. spelen/apparna som säljs på Steam, App Store eller Google Play), blir lite skevt. I det senare fallet får ju företaget som tillhandahåller marknadsplatsen stå för notan för servrar, bandbredd, personalkostnader för att underhålla alltihop osv, något som blir en ren förlust vad gäller gratisappar.
I fallet med iOS finns det (än så länge) bara ett "OK" sätt att installera appar på, dvs via Apple App Store, där Apple står helt och hållet för serverinfrastruktur, hantering av butiken, bandbredd för installation och uppdatering av appar osv. Med tanke på Spotifys storlek, så går det troligen åt en ansenlig mängd bandbredd dagligen för att distribuera deras app, vilket Apple får ta notan för. Det är då inte helt orimligt att Apple vill ha en del av kakan (hur stor del lämnar jag därhän, det är en annan diskussion).