Firepro W7000 och Radeon HD 7870 är i princip samma kort, och logiskt presterar de också rent siffermässigt på pappret väldigt nära varandra i spel. Däremot är inte Fireprodrivrutinerna optimerade för spel så räkna med jitter och stuttering.
Till att börja med bör jag påpeka att i princip inga faktiska bildbehandlingsprogram (som Photoshop) faktiskt får någon skjuts av CAD-kort som sådant. I fallet just Photoshop (och enbart CS6) används OpenCL, men enbart i Liquify, Warp och Lighting och bara på så liten nivå att även ett väldigt billigt grafikkort kan hantera det tillräckligt bra.
Enligt Adobes egna hemsida räcker OpenCL-prestandan i ett Intel HD Graphics 2500 för accelerera Photoshop CS6 i 1920x1200...
ZBrush är för övrigt ren mjukvara, det har ingen grafikkortsacceleration alls utan körs enbart på CPU.
Nu till kall fakta. Det generella stödet för AMD's grafikkort är rakt av uruselt i hela workstationsegmentet. Nvidia äger det, rakt av, och har en överväldigande del av den marknaden.
För att följa upp det kan jag också påpeka att varken Radeon eller Firepro stöds särskilt bra i endera Adobes eller Autodesks program. De är väldigt hårt knutna till Nvidia och det märks ganska fort. Speciellt illa är detta i AutoCAD, Inventor, 3DSMax och Maya där samtliga av dessa program har integrerat stöd för CUDA.
Jag kan också tillägga att det inte finns några planer på att introducera OpenCL heller, faktum är att Autodesk faktiskt till och med slängt ut OpenCL-baserade komponenter till förmån för CUDA-baserade sådana (i bland annat just Maya) vilket ironiskt nog gör att ett billigt Geforcekort ger ett bättre resultat i de programmen än vad dyra Fireprokort gör.
Samma sak gäller förresten Adobe. Photoshop (CS6) är som sagt OpenCL-accelererat (äldre är inte accelererade alls)... men bland andra Premiere och After Effects kör enbart CUDA.
Och ptja... behöver jag ens tillägga att Blender renderar ungefär dubbelt så snabbt med CUDA som med OpenCL?
Däremot bör jag påpeka att du tjänar betydligt mer på att satsa på ett 680 gällande dina 3D-program än du gör på dubbla 660 Ti. Anledningen är att ganska få program klarar av att belasta GPGPU över flera grafikkort, och för att SLI inte fungerar alls om man inte kör fullscreen 3D.