Från Firepro W5000 till R290 men klarar moderkortet detta?

Permalänk

Från Firepro W5000 till R290 men klarar moderkortet detta?

Om jag har ett moderkort (Sabertooth X58) som har PCI-E 2.0 kan jag då köpa R290 eller GTX och fortfarande använda 4 GB? Kommer jag förlora på det? Har ett Firepro W5000 nu men det är redan historia för den kraschar hela tiden. Använder mycket grafik program ska tilläggas!!:)

Permalänk
Skrivet av Firefly_74:

Om jag har ett moderkort (Sabertooth X58) som har PCI-E 2.0 kan jag då köpa R290 eller GTX och fortfarande använda 4 GB? Kommer jag förlora på det? Har ett Firepro W5000 nu men det är redan historia för den kraschar hela tiden. Använder mycket grafik program ska tilläggas!!:)

och ditt nätagg är vilket ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jonatan, bra fråga. Jag vet att det är på runt 800 eller 750 watt eller väldigt nära den siffran. Vet inte bara vilken modell det är men om det är viktigt kan jag ta isär locket och kolla. (Det ska tilläggas att Firepro kraschar under vissa program bara, men deär livsviktiga för mig så det är därför jag vill switcha till ett annat kort, PLUS spelen förstås)

Permalänk
Skrivet av Firefly_74:

Jonatan, bra fråga. Jag vet att det är på runt 800 eller 750 watt eller väldigt nära den siffran. Vet inte bara vilken modell det är men om det är viktigt kan jag ta isär locket och kolla. (Det ska tilläggas att Firepro kraschar under vissa program bara, men deär livsviktiga för mig så det är därför jag vill switcha till ett annat kort, PLUS spelen förstås)

öppna locket på datorn & kolla, watt har mindre betydelse märke & modell är det som räknas.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firefly_74:

Jonatan, bra fråga. Jag vet att det är på runt 800 eller 750 watt eller väldigt nära den siffran. Vet inte bara vilken modell det är men om det är viktigt kan jag ta isär locket och kolla. (Det ska tilläggas att Firepro kraschar under vissa program bara, men deär livsviktiga för mig så det är därför jag vill switcha till ett annat kort, PLUS spelen förstås)

Vilket agg är viktigare än watt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

jaha, ok grabbar. Där ser man. Förlåt för det sena svaret....kollar ikväll och lägger upp det här.

Permalänk

Nu har jag öppnat lådan och kollat...kan avslöja att jag måste rengöra min låda någon gång snart. Modellen är Cooler Master RS 850-AMBA-J3

Här är länken till deras sida:

http://www.coolermaster.com/service/support/model/RS-850-AMBA-J3/

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firefly_74:

Nu har jag öppnat lådan och kollat...kan avslöja att jag måste rengöra min låda någon gång snart. Modellen är Cooler Master RS 850-AMBA-J3

Här är länken till deras sida:

http://www.coolermaster.com/service/support/model/RS-850-AMBA-J3/

Tack för hjälpen.

Bör inte vara något problem, det är ett gammalt agg men ett hyffsat agg verkar det som, något låga 12v världen dock!
http://www.hardwaresecrets.com/article/Cooler-Master-Silent-P...
http://www.sweclockers.com/recension/6233-nataggregat-i-mella...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firefly_74:

Nu har jag öppnat lådan och kollat...kan avslöja att jag måste rengöra min låda någon gång snart. Modellen är Cooler Master RS 850-AMBA-J3

Här är länken till deras sida:

http://www.coolermaster.com/service/support/model/RS-850-AMBA-J3/

Tack för hjälpen.

Problemet med ditt Firepro är kanske överhettning,
pga att flänsarna i kylaren är helt igendammade?

...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Det kan vara fallet och jag ska snart rengöra inuti burken men jag vill ändå skaffa ett spelkort för diverse anledningar. Frågan är om mitt moderkort stödjer till exempel R9 290X och hur mycket om något jag förlorar i prestandan? Om jag stoppar in ett sådant kort kan jag då använda dess kraft?:)

Permalänk
Medlem

Ta ur Firepro-kortet, hitta en händig person som kan ta isär det, göra rent, byta kylpasta, byta kuddar och sätta ihop det igen så är nog problemet löst (den kylaren såg förresten otroligt känslig ut för damm och föroreningar).
Glöm heller inte att försiktigt blåsa rent i lådan med tryckluft/luft på burk så blir nog allt i sin ordning.

Komplettera sedan med ett R9 290 eller ett R9 290X så har du en kompetent maskin för både nytta och nöje!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Många r9 290x har dubbla 8pins för strömförsörjning, vilket är mindre lyckat med ditt nätagg som bara har en 8 pin och en 6 pin för detta.

Referens r9 290x har 8+6 men hur roligt är det att ha ett grafikkort som låter som en jetmotor, och blir hett som i helvetet

Överväg istället ett GTX970 eller GTX980 som är svalare, tystare, drar mindre ström, och samma eller bättre prestanda, alternativt byt till ett modernare nätagg om du vill ha ett icke referens r9 290x

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Många r9 290x har dubbla 8pins för strömförsörjning, vilket är mindre lyckat med ditt nätagg som bara har en 8 pin och en 6 pin för detta.

Referens r9 290x har 8+6 men hur roligt är det att ha ett grafikkort som låter som en jetmotor, och blir hett som i helvetet

Överväg istället ett GTX970 eller GTX980 som är svalare, tystare, drar mindre ström, och samma eller bättre prestanda, alternativt byt till ett modernare nätagg om du vill ha ett icke referens r9 290x

Om jag ser rätt har agget 6 st 6+2pins.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Tack för alla svaren. Det är lite svårt att bestämma sig men jag tror jag skaffar ett GTX 970 kort. Ska lämna in datorn till en verkstad så de kan rengöra den så kan de stoppa in kortet samtidigt. Hårdvara är inte min starka sida.

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Bör inte vara något problem, det är ett gammalt agg men ett hyffsat agg verkar det som, något låga 12v världen dock!
http://www.hardwaresecrets.com/article/Cooler-Master-Silent-P...
http://www.sweclockers.com/recension/6233-nataggregat-i-mella...

Men skruvis, kommer moderkortet klara av PCI-E 3.0 om det är 2.0? Hur mycket av de 4GB och kraften kommer jag kunna använda om jag köper ett GTX 970?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lightbird:

Men skruvis, kommer moderkortet klara av PCI-E 3.0 om det är 2.0? Hur mycket av de 4GB och kraften kommer jag kunna använda om jag köper ett GTX 970?

Japp moderkortet klarar ett GTX970 kort, vad har du för processor nu?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Värt att be verkstaden uppdatera moderkortets bios till det senaste. Många äldre moderkort som inte stödjer 900-serien utan en bios-uppdatering.

Sen tycker jag att det borde verifieras att gtx 970 fungerar bra tillsammans med de program du använder grafikkortet till. Vilka program var det? Kan ju vara så att de fungerar bättre med AMD-kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lightbird:

Men skruvis, kommer moderkortet klara av PCI-E 3.0 om det är 2.0? Hur mycket av de 4GB och kraften kommer jag kunna använda om jag köper ett GTX 970?

Precis som Teddis ovan säger bör BIOS uppdateras till det senaste. Du kan göra detta själv, för att vara säker på att slippa problem senare.

http://www.asus.com/se/Motherboards/SABERTOOTH_X58/HelpDesk_D...

Ladda ner detta, extrahera filen och flytta över den extraherade filen till ett usb-minne. Sätt i minnet, starta om datorn och starta BIOS. Med hjälp av ASUS Ez Flash Utility i BIOS uppdaterar du programvaran.

Grafikkortet funkar bra med PCI-E 2.0, särskilt när du bara tänkt att använda ett enda grafikkort.

Permalänk

Skruvis: Jag har en I7 CPU 920 2,67 GHz. Tack, ja det låter toppen.

Teddis: Ja, lite forskning vore ju bra för att se vilket kort passar bäst. Program: Adobe Photoshop, Substance Painter, Modo, Pixologic Zbrush, Substance Designer. I framtiden: Mari, Nuke, Maya. Många av de här programmen använder CPU men en del använder sig av GPU.

kazen: Ok, ska göra det. Japp, bara ett kort räcker. Tack!

Permalänk

Grejen är också att det kommer att komma ut grymma spel i snar framtid, plus att programmet Substance Painter och Designer skapar krasch event som liknar ett fyrverkeri:) Men tack grabbar, det hjälpte och nu ska jag börja spara min slantar. Förresten, jag uppdaterar bios när jag köper kortet. Det kan jag be den fina personalen i lokala dataaffären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Ta ur Firepro-kortet, hitta en händig person som kan ta isär det, göra rent, byta kylpasta, byta kuddar och sätta ihop det igen så är nog problemet löst (den kylaren såg förresten otroligt känslig ut för damm och föroreningar).
Glöm heller inte att försiktigt blåsa rent i lådan med tryckluft/luft på burk så blir nog allt i sin ordning.

Komplettera sedan med ett R9 290 eller ett R9 290X så har du en kompetent maskin för både nytta och nöje!

Är lite sugen på att komplettera mitt W5000 med ett radeon. Menar du att man kan köra de två på samma OS samtidigt? Har kollat runt lite men de flesta verkar negativa.

Permalänk
Skrivet av Willbam:

Är lite sugen på att komplettera mitt W5000 med ett radeon. Menar du att man kan köra de två på samma OS samtidigt? Har kollat runt lite men de flesta verkar negativa.

Jag har ett gtx 760 och ett gtx 580, och ska kanske skaffa ett Quadro för just 3Dmodellering, så visst funkar det med nVidia iaf. Men AMD borde inte vara sämre

under kontrollpanelen kan jag välja vilka spel som ska använda vilket grafikkort osv.

det enda är att man inte kan SLI/CrossFire-koppla olika grafikkort, men har man dom separerade så ska det inte vara nåt problem att använda ett av korten för spel och ett för "jobb"

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Jag har ett gtx 760 och ett gtx 580, och ska kanske skaffa ett Quadro för just 3Dmodellering, så visst funkar det med nVidia iaf. Men AMD borde inte vara sämre

under kontrollpanelen kan jag välja vilka spel som ska använda vilket grafikkort osv.

det enda är att man inte kan SLI/CrossFire-koppla olika grafikkort, men har man dom separerade så ska det inte vara nåt problem att använda ett av korten för spel och ett för "jobb"

Men har du prövat att köra ett GTX kort med ett Quattro ännu? Eller bara två GTX ihop?

Permalänk
Skrivet av Willbam:

Men har du prövat att köra ett GTX kort med ett Quattro ännu? Eller bara två GTX ihop?

Nix, inte testat med Quadro ännu, fast det blir intressant att göra, så man ser ifall de speciella drivrutinerna funkar som de ska.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).