Skrivet av Ostbullen:
Artikeln nämner ju böcker/musik/film som en jämförelse när det kommer till bevara äldre material. Är ju inte riktigt samma sak dock när spel är lite mer hårdvaru/mjukvaroberoende än de medierna. Med tanke på all den extra handpåläggningen att tillgängliggöra gamla spel gentemot en film/musik så förstår jag att såpass många äldre spel inte finns tillgängliga.
*Rant*
Detta skulle jag hävda är en rejäl förenkling av ett problem som är mycket mer omfattande än vad du får det att låta som. Och jag är väl lite partisk då jag har bakgrund inom arkivsektorn även om jag inte vill blanda in jobb och privatliv alltför mycket här.
Men jag kan väl börja med detta iaf.
Skrivet av Ostbullen:
Ville mest få fram att det är lite mer jobb att få spel att köra ordentligt på annat än originalhårdvara, än det är att rippa en film
När en film rippas så är allt arbete redan klart med den, eftersom den redan finns hos konsumenten. Dvs du börjar i helt fel ände. Av alla filmer som gjordes under de 116 åren som analog film var dominerande är bara några få procent digitaliserade.
Problemet ligger i flera led tänker jag. Du har dels upphovsrätter, men likväl spelar det kommersiella värdet in för tillgängligheten i stort. Det i sin tur påverkar budget och tid, vilket ger olika begränsningar eller möjligheter.
Tekniskt sett så går det att göra en halvdan emulator till valfri modern konsol, låta den köra den ursprungliga ROM-filen orörd och känna sig nöjd. På precis samma sätt går det också att föra över en gammal långfilm från Betacam till digital och distribuera på så vis. Det är samma film som innan men presentationen respekterar inte verkets integritet då det är en kraftig försämring från hur den såg ut på bio.
Att däremot porta spelet så att den körs på den dedikerade hårdvaran utan emulering kan ge helt andra möjligheter och förutsättningar, men det ställer nya krav och förändrar arbetet fullkomligt. Likväl går det att scanna originalnegativet i 4K, ljussätta med en referens i åtanke och restaurera filmen bild-för-bild. I båda fallen nyttjas potentialen i mycket högre utsträckning men kräver generellt sett långt mer arbete och i förlängningen mer tid.
Det är också viktigt att skilja på arkiv och kommers. Arkivering handlar om att aktivt bevara för eftervärlden och i praktiken tänker jag att arkiv är platsen för det som inte finns. De filmer som har gjorts ska ligga på arkiv, även om de inte längre visas.
Samtidigt skall det finnas ett unikt värde hos arkivet som särskiljer den från den privata samlaren. Embracer Groups så kallade arkiv i Karlstad ser jag personligen bara som en överdimensionerad spelsamling och inget som egentligen tillför något för bevarandet av spel. Bevarandet handlar om så mycket mer än färdiga produkter som sålts till kund. Det inkluderar källkoder, prototyper, demon, promos, marknadsföring med mera. Ett filmarkiv uteslutandes bestående av DVD-filmer är inte vatten värt enligt mig.
*/Rant*