Inlägg

Inlägg som Alekzanther har skrivit i forumet
Av Alekzanther

Länk till intressant diskussion kring varför inte OGL3.0 är någon hit: http://www.gamedev.net/community/forums/topic.asp?topic_id=50...

Synd säger jag bara, hade inte varit fel om de ursprungliga planerna satts i verket.

ed: Glömde nämna att de planerar att introducera några av de större ändringarna i någon minor version av 3.0, så helt mörkt ser det inte ut.

Av Alekzanther

OpenGL 3.0; specifikation klar!

Antingen är sweclockers sega på att läsa sina nyhetstips eller så anser de inte att "dx10-dödaren ogl3" är värd att nämna (lovar, inga mer aftonbladet-fasoner från mig), men jag ville bara uppmärksamma er intresserade: http://www.khronos.org/news/press/releases/khronos_releases_o...

MVH,
Alex

ed: klicklänk verkade inte funka nå vidare.

Av Alekzanther
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
DirectX är ju rätt bra på att basunera ut godbitar då och då så det är inte underligt att media skriver om dom. Det står ju även för 99% av marknaden...

99% är väl att ta i DX ligger visserligen bakom större delen av Windows-spelen; vilket jag antar att du syftar på. OpenGL står å andra sidan bakom "99%" av alla andra marknader - inklusive "professionella" grafikapplikationer för Windows. Det intressanta är dock att OpenGL lär ta igen en del på Windowsmarknaden nu när den leverar sådant som endast var Vista-exklusivt för andra operativsystem än Vista.
Sedan att alla dessa förbättringar kommer till emerging markets såsom spel för linux/mac bådar endast gott för OpenGL:s framtid.

Av Alekzanther
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Vad är intressant med Opengl3? Det har väl knappt hörts något om 3 på åratal förutom lösa rykten. Ingen information brukar vara ett dåligt tecken, hoppas jag har fel.

Det har hörts en hel del, men media har inte direkt hjälpt till i det sammanhanget (tycker det är lite väl mycket DX10 här omkring). Men enligt vissa är specsen färdiga och ska visas under SIGGRAPH 2008, 11-15 augusti - så håll ögonen på det om du vill veta vad som är intressant.

Av Alekzanther

Var är Dojan?! Go!

Nämen, seriöst, nVidia är ju allt lite småfula av sig - dock inte sagt att AMD/ATI inte kan vara det också ibland.

Av Alekzanther

Satsar fortfarande mina pengar på kvantdatorn i slutändan.

Av Alekzanther

DX10 är en omstrukturering av directX och inget mirakel, det kan man ju ha i åtanke när man tror att gud har varit med utvecklarna. Det är ju en naturlig del av utvecklingen att spelen ser bättre och bättre ut, men det är inget utöver det vanliga. Med god kunskap om diverse API kan man skapa samma visuella kvalité som DX10 med DX9, OpenGL 2.0 osv osv osv...